۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۶, یکشنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۳۰)

 
 
پروفسور دکتر رولف ماکس
برگردان
شین میم شین
 
بخش دوم
مفهوم طبقه در مائوئیسم
ادامه

۱۰۷
·    در سایه این مطابقت ایده ئولوژیکی با مائوئیسم است که بتلهایم و پیشل و امثالهم به حمایت از عوامفریبی اجتماعی مائوئیسم می پردازند که بر ضد توسعه سیاسی ـ ایده ئولوژیکی طبقه کارگر چین است.   

۱۰۸
·    اگر رویزیونیست های «چپ» با قلمداد «طبقه کارگر» به مثابه پدیده ای در وهله اول، ایده ئولوژیکی، به تحقیر واقعی (فاکتی) نقش تاریخی ـ خلاق طبقه کارگر واقعا موجود چین می پردازند، ایده ئولوگ های رویزیونیستی راست و امپریالیستی از راه دیگر، یعنی  از «سوی دیگر»، اهمیت تاریخی عینی طبقه کارگر چین  برای انقلاب چین را مورد حمله قرار می دهند.

۱۰۹
·    آغازگاه (نقطه آغازین) هر دو عبارت از این است که خصلت دوران کنونی را و لذا پیشرفت تاریخی در عصر حاضر را در رابطه منفی و خصمانه با تأثیر قانونمندی های عام تعیین می کنند.
·    یعنی به انکار روابط فاکتورهای داخلی و خارجی، یعنی به انکار پیوند میان شرایط بین المللی با رشد فاکتورهای داخلی و ملی می پردازند.

·    مراجعه کنید به دوران در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۱۱۰

ولفگانگ  لئونارد
(۱۹۲۱ ـ ۲۰۱۴)
مورخ اطریشی ـ آلمانی
 شوروی شناس
جمله معروف او:
«انقلاب کودکانش را اخراج می کند.»
از اعضای مادم العمر انجمن قلم آلمان غربی

·    این مسئله به عنوان مثال در استدلال زیر از ولفگانگ  لئونارد تبیین می یابد:
·    «در چین نه، شرایط لازم برای انقلاب از نقطه نظر مارکس و انگلس فراهم بود و نه از نقطه نظر لنین.»
·    (ولفگانگ  لئونارد، «سه تکه گشتن مارکسیسم»، ۱۹۷۰، ص ۲۷۷)   

الف
·    ولفگانگ  لئونارد در اینجا مارکس و انگلس را در مقابل لنین قرار می دهد.

ب
·    مراحل توسعه جهان بینی مارکسیستی ـ لنینیستی واحد را از هم می گسلد و به هر کدام استقلال می بخشد.

پ
·    این نهایتا به معنی انکار جنبه بین المللی آن است.

۱۱۱
·    ولفگانگ  لئونارد بر اساس این نظراست که ادعا می کند:
·    ««نه، طبقه کارگر، بلکه دهقانیت (دهقانان) می توانستند و می بایستی در این مورد نیروی اصلی انقلاب باشند.»
·    (ایضا، همانجا)

۱۱۲
·    عدم بلوغ (خامی و نارسی) شرایط اجتماعی ـ اقتصادی در داخل، اینجا به طرز متافیزیکی از توسعه ملی و بین المللی مجزا می گردد و به صورت طرحی برای خود در آورده می شود. 

۱۱۳
·    در رابطه با این، ضمنا در این طرح، شرایط اوبژکتیو از دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت در روند انقلابی بدر آورده می شود و به طرز غیر دیالک تیکی بدان استقلال بخشیده می شود. 

·    (دیالک تیک اوبژکتیو ـ سوبژکتیو روند انقلابی تخریب می شود و به صورت «دیالک تیک» تکقطبی در می آید. 
محتوای دوران کنونی یعنی گذار گلوبال از سرمایه داری به سوسیالیسم مورد انکار قرار می گیرد. مترجم)

۱۱۴
·    این، دوباره آغازگاهی برای استخراج فاتالیسم معلولی از مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی خام و نارس (نابالغ) است.

·    مراجعه کنید به علیت، دیالک تیک علت و معلول در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۱۱۵
·    ما اینجا با رابطه نمونه وار ایده ئولوگ های امپریالیستی با ایده ئولوگ های رویزیوینستی در رابطه با انقلاب چین سر و کار داریم.  

۱۱۶
·    بدین طریق امکان انقلاب پرولتری در چین، اکیدا انکار و رد می شود.   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر