۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۶, یکشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (۶۶۱)

جمعبندی
از
مسعود بهبودی
 
تفکر مفهومی به عوض هارت و پورت توخالی

۱
مذهب یک مفهوم فلسفی است.

۲
ما تعریفش را ترجمه و منتشر کرده ایم.

۳
به همان سان که سیب یک مفهوم بیولوژیکی است و تعریف دارد.

۴
بی اعتنا به سیب ۳۰۰۰ در سال قبل
و بی اعتنا به مذهب در ۳۰۰۰ سال قبل.

۵
مذهب فرمی از شعور اجتماعی است.

۶
به همان سان که علم و فلسفه و میتولوژی و هنر و غیره فرم هایی از شعور اجتماعی اند.

۷
فرقی بلحاظ ماهوی میان آنها وجود ندارد.

۸
مذهب ستیزی
فرمی از شعور ستیزی است.

۹
لامذهب بودن که بهتر از تدین نیست.

۱۰
شما به سؤال هماندیش جواب نمی دهید:
چه بدیلی برای مذهب دارید؟

۱۱
مذهب چه ربطی به توهم دارد؟
مذهب حتی به کتب مذهبی و روحانیت ربط تعیین کننده ای ندارد.
خلاصه کردن مذهب در خرافه و فقه و روحانیت خطای بزرگی است.

۱۲
مذهب ایده ئولوژی است.

۱۳
ایده ئولوژی
خصلت طبقاتی دارد.

۱۴
همین مسیحیت و یهودیت و اسلام و بودیسم و هندوئیسم و غیره
برای دهقان و عمله غذای روحی و روانی و معرفتی خاصی است و
حاوی و حامل محتوای فکری و معرفتی و روحی دیگری است تا برای اربابان فئودال و بورژوا

۱۵
خصومت با مذهب که مثبت و مترقی نیست.

۱۶
مذهب فقط اگر از موضع مارکسیسم نقد شود
مثبت و مترقی است

چون در این نقد از مذهب
همه جنبه های مثبت و مترقی مذهب
حفظ می شوند و توسعه داده می شوند.

۱۷
و گرنه از موضع فاشیسم و فوندامنتالیسم و نیهلیسم و آنارشیسم و آته ئیسم و غیره هم می توان
بر ضد مذهب لشگرکشی کرد.
نیچه سرسخت ترین منتقد مذهب است
ولی کثافت محض است.

۱۸
بدون ایده ئولوژی نمی توان زندگی کرد.

۱۹
به قول حضرت عیسی
آدم فقط به نان
زنده نیست
آدم به جان هم نیاز دارد
جان یعنی روح و یا شعور
و
یا ایده ئولوژی

۲۰
حالا لطفا بیندیشید و بگویید:
چه کسانی فاقد ایده ئولوژی خاص خویش اند؟

۲۱
چه کسانی بدون روح و شعور و جان و ایده ئولوژی «زندگی» می کنند
بی انکه زندگی کنند؟
 
کدام مبارزات مش مریم؟

۱
مبارزات یواشکی ـ لواشکی؟

۲
خر
از کی تا حالا شق القمر کرده است که جوانان و پیران طویله های جهان بکنند؟

۳
در طویله عامریکا و عروپا خلایق از فرط خریت میلیاردرها را به عنوان رهبر و رئیس و صدر اعظم و وزیر و وکلیل از در عقب انتخاب می کنند.

۴
به هما ن سان که سکنه طویله عیران
مرده های کپک زده صد کفن پوسانده را
از قبور قرون بدر کشیدند و بر تخت قدرت نشاندند
و شق القمر کردند و هنر کردند.
 
 
اشاره ای به میراث فلسفی امیر شریف توده

۱
این اثر فلسفی دو جلدی امیر نیک ایین
ترجمه ای از
احتمالا
کتب درسی در شوروی بوده است.

۲
امیر مسئول بخش فلسفه در رادیوی پیک ایران بوده است
و
احتمالا به همین دلیل تهیه و ترجمه کرده است و شخصا با صدای خودش
پخش کرده است.

۳
گام هایی هر چند سست در راه معرفی مفاهیم فلسفی بوده اند.

۴
ما هم به نوبه خود کم و بیش از آن مستفیض گشته ایم.

۵
ما ضمنا همان راه امیر شریف توده را که با سوادترین فرد در رهبری حزب بوده
ادامه می دهیم
البته در پله تکاملی به مراتب، بالاتر

۶
اگر خردگرای خفته در خاوران بداند
بیشک کیف خواهد کرد.

۷
هسته های علمی و مثثبت همه اثار فکری و فلسفی و ادبی وطنی
و حتی جهانی
در تارنمای ما
انعکاس وسیع و عمیق و عملی (تمرینی ـ مشخص) می یابند.

۸
بهتر از تارنمای ما
هیچ ملتی ندارد.

۹
این تحلیل است
و
نه تعریف و تعارف.

۱۰
سکنه طویله اما در زباله دانی ها به دنبال گوهر اند

۱۱
آب در کوزه
بالای سر است
تشنه لبان  طویله
اما
دور جهان می گردند
 
اندکی اندر باب شخصیت ها

پرده برداری از تندیس بزرگمرد تاریخ بشریت
حریف


۱
بزرگمرد تاریخ؟
بزرگمرد تاریخ بشریت؟؟

۲
مارکس و انگلس  و لنین و مائو و هوشی مین و چه و فیدل و غیره
سگان سرسپرده توده بوده اند.
نه کمتر و نه بیشتر.

۲
هوش و چشم و گوش تیز آنها
  مادر زادی و لدنی نبوده است.

۳
هوش و چشم و گوش تیز آنها
نتیجه نهایی همین سرسپردگی به توده و به دلیل همین سرسپردگی به توده بوده است.

۴
این حکم (قانون) ماتریالیستی ـ تاریخی در مورد همه شخصیت های مثبت و مترقی تاریخ معاصر
صادق است.
 
شرم شان باد از این حیله دیرینه خویش

۱
هدف و آماج اجامر
از این توطئه
چیز دیگری است.

۲
چیست؟

۳
با سوار شدن به قطار و یا الاغ
رفتن از طویله ای به طویله دیگر
که نمی توان به مبادله فکری و فرهنگی مبادرت ورزید.

۴
چگونه می توان به این مهم نایل آمد؟
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر