۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۲, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۳۳)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 
جامعه
ادامه

۲۲
·    این نوع استفاده از مفهوم جامعه به عنوان مثال در زمینه در بررسی گروه های اجتماعی (جامعه ای) ئی که در فرماسیون های مختلف جامعه بشری زندگی می کنند اهمیت دارد.
·    مثلا در بررسی گروه های اجتماعی زیر:

الف
·    در بررسی گروه های اجتماعی اتنکی 
·    (گروه های اجتماعی قومیتی که با زبان و فرهنگ واحدی زندگی می کنند. مترجم)

ب
·    در بررسی گروه های اجتماعی خانوادگی  

پ
·    در بررسی گروه های اجتماعی مذهبی

ت
·    در بررسی گروه های اجتماعی محلی  

۲۳
·    البته با مفهوم جامعه نمی توان کل جامعه را به مثابه فرماسیون درک کرد و توضیح داد. 

۲۴
·    این مقوله جامعه در هر کدام از فرماسیون های جامعه، حاوی  محتوای کاملا معینی است.
·    عناصر مورد نظر اما همزمان حاوی مشخصات مشترک عام اند که در مفهوم جامعه تجرید می یابند. 

۲۵
·    مفهوم جامعه، بویژه برای بررسی روابط فونکسیونالی (کارکردی) که ضامن ثبات معین ارگانیسم (اندام) جامعه اند و درک آنها بویژه برای بررسی سوسیولوژیکی جامعه سوسیالیستی مهم است، از اهمیت خاصی برخوردار است.   

۲۶
·    در پیوند با این مسئله باید به تأثیری هم اشاره کرد که توسط متد های مته متیکی و سیبرنتیکی وارد شده در تفکر علم جامعه (به اصطلاح، تفکر علمی ـ اجتماعی، تفکر مربوط به علوم اجتماعی) و بر توسعه مفهوم علمی جامعه اعمال شده است.

·    مراجعه کنید به سیبرنتیک در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی 

۲۷
·    از آن جمله است، درک تعمیق یافته از جامعه، به مثابه پیوند سیستمی که خود از زیرسیستم های معینی تشکیل یافته است که جامعه به مثابه سیستم کلی در مقابل آنها قرار می گیرد و بررسی سیستم های اطلاعی و سیستم های تنظیمی  و غیره.

·    (اینجا دیالک تیک جزء و کل به شکل دیالک تیک زیرسیستم و سیستم کلی بسط و تعمیم می یابد. مترجم)   

۲۸
·    بدین طریق در بررسی سوسیولوژیکی، دایره (محفل) فراگیری از مسائل،  افتتاح می یابد که در آن، در جوار مفهوم فرماسیون اقتصادی جامعه، مفهوم سوسیولوژیکی نسبتا مستقل دیگری قرار می گیرد که از اهمیت بزرگی برخوردار است.

۲۹
·    معارف (شناخت های) سیبرنتیکی و مته متیکی، احکامی اند که بر خلاف تئوری فرماسیون اقتصادی جامعه، حاوی هیچ خصلت تاریخی بی واسطه نیستند.

۳۰
·    یعنی خصلت تاریخی و سوسیولوژیکی خود را در قرار گرفتن شان در پیوند های سیستمی تاریخی فراگیر کسب می کنند.
·    پیوند های سیستمی تاریخی فراگیری که بر بنیان تئوری فرماسیون اقتصادی جامعه بنا می  شوند.

۳۱
·    مفهوم مارکسیستی ـ لنینستی جامعه نیز حاوی بخش بنیادی تاریخی است  که اگرچه نباید از مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه ایزوله (مجزا) شود، ولی در مقابل آن از استقلال نسبی در درک و توضیح روند های جامعه در کلیت مشخصش برخوردار است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر