۱۳۹۷ فروردین ۳, جمعه

هماندیشی با مشد احمد (۴)


 
تحلیلی
از
میم نون

مشد احمد

من با دیدگاه های سیاسی آقای شالگونی
موافقت ندارم
اما به وجود وی افتخار می کنم که
مانند رفیق وهمرزمش زنده یاد شکرالله پاک نژاد
در آن زمان که وحشت سراسر جامعه ایران را فرا گرفته بود
در بی دادگاه های شاه حماسه آفرید .
 
منظور مشد احمد 
از 
دیدگاه های سیاسی شالگونی 
چیست؟
 
دیدگاه 
اصلا و اصولا
به چه معنی است؟
 
۱
من با دیدگاه های سیاسی آقای شالگونی
موافقت ندارم
اما به وجود وی افتخار می کنم 
 
دیدگاه
احتمالا
ترجمه واژه فرنگی پرسپکتیو است.
 
پرسپکتیو
یعنی 
طرز نگرش
زاویه ی دید
موضع نظری
 
۲
 
من با دیدگاه های سیاسی آقای شالگونی
موافقت ندارم
اما به وجود وی افتخار می کنم  
 
برای درک بهتر معنای مفهوم دیدگاه
بهتر است 
که
عمارت چند طبقه ای
 را 
در مد نظر گیریم
و
 آقای شالگونی
را
در بالکن یکی از طبقات این عمارت قرار دهیم.
 
بسته به اینکه آقای شالگونی در بالکن کدام طبقه این آسمانخراش قرار گیرد،
وسعت پرسپکتیو او
به زبان فروغ فیلسوف
میدان دید او
تعیین خواهد شد.

سؤال
اکنون
این است 
که
وسعت دیدگاه اعضای جامعه وابسته به چیست؟

چگونه می توان فهمید 
که
 آقای شالگونی در بالکن کدام طبقه عمارت سر بر فلک کشیده قرار دارد؟
 
 ۳
من با دیدگاه های سیاسی آقای شالگونی
موافقت ندارم
اما به وجود وی افتخار می کنم  
 
معیار عینی و علمی
برای تعیین دیدگاه و یا میدان دید هر عضو جامعه،
پایگاه طبقاتی او ست.
 
بسته به اینکه عضو جامعه در بالکن کدام طبقه آسمانخراش جامعه بشری
قرار داشته باشد،
میدان دیدش تنگ تر و یا پهناورتر می شود.
 
پایگاه طبقاتی آقای شالگونی چیست؟
 
به عبارت دیگر
آقای شالگونی نماینده کدام طبقه اجتماعی است؟
 
۴
من با دیدگاه های سیاسی آقای شالگونی
موافقت ندارم
اما به وجود وی افتخار می کنم  
در 
قاموس مشد احمد، 
شالگونی
نه
در بالکن طبقه معینی از عمارت بلند جامعه
بلکه در بالکن های طبقات مختلف آن
ایستاده است و جهان و مافیها را تحت نظر قرار داده است
و
مرتب اعلامیه صادر می کند.
 
به همین دلیل
مشد احمد
از
 دیدگاه های سیاسی شالگونی 
دم می زند.

طنز رئالیستی  ستایش انگیزی است.
 
فرق هم نمی کند که خود مشد احمد به عمق و غنای طنز خود واقف باشد و یا نباشد.

شالگونی
واقعا 
هم
دیدگاه های سیاسی مختلف، متفاوت و حتی متضادی دارد.

گاهی در بالکن آخرین طبقه آسمانخراش جامعه می ایستد
و
از طبقه کارگر
 و
  گذار به  کمونیسم 
دم می زند.

گاهی در بالکن زیر زمین آسمانخراش جامعه می نشیند
و
در مدح مش ممد مصدق
هارت و پورت می کند.
 
۵
من با دیدگاه های سیاسی آقای شالگونی
موافقت ندارم
اما به وجود وی افتخار می کنم  
حیرت انگیز و ضمنا سؤال انگیز
این است
که
مشد احمد
با هیچکدام از دیدگاه های آقای شالگونی موافقت ندارد.
 
تقصیری هم ندارد.
 
چون از سرزمین دیگری است.
 
برای ژاپنی و گابنی
چه
توفیری دارد 
که 
شالگونی
مدافع منافع کدام طبقه اجتماعی باشد.
 
در طویله ژاپن و گابن
که 
طبقه وجود ندارد.
 
همه اعضای طویله  ژاپن و گابن 
 برده اند و برابرند.
 
برده برابر حقوق فئودال اعظم 
موسوم به مش بارزان تارزان اند
و
در راه دفاع، حفظ و توسعه ی منافع قبیلتی و عشیرتی مش بارزان تارزان
جان شیرین بر کف دست دارند.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر