۱۳۹۷ فروردین ۵, یکشنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۶)

 
مائوئیسم
و
رسالت تاریخی طبقه کارگر
(نقد ایده ئولوژی بورژوایی)  

پروفسور دکتر  رولف ماکس
برگردان
شین میم شین
 
بخش اول
ماهیت ضد سوسیالیستی طرح مائوئیستی جامعه
ادامه

۴۵
·      اما بر خلاف کمونیست ها از دید مؤلفین مانیفست حزب کمونیستی، مهم برای مائوئیسم، قدرت و نفوذ چین تحت حاکمیت مائوئیسم، در جهان است و نه، رسالت تاریخی پرولتاریای بین المللی و نتیجتا، نه رسالت تاریخی طبقه کارگر چین به مثابه گردانی از پرولتاریای بین المللی. 

۴۶
·      حالا معلوم می شود که تغذیه گاه (تغذیه مدیوم) اجتماعی مائوئیسم، به آغازگاه ایده ئولوژیکی ماهیتا بیگانه با مارکسیسم ـ لنینیسم  و ضمنا به نیروهای محرکه درونی این جریان منجر شده است که با سوسیالیسم علمی اساسا در تضاد است.   

۴۷
·      رابطه مائوئیسم با اقشار و طبقات اجتماعی مختلف جامعه، تحت تابعیت این نیرو های محرکه شووینیستی قرار دارد. 

۴۸
·       آغازگاه سیاسی و ایده ئولوژیکی تعیین کننده ی سیاست اجتماعی مائوئیستی، گرایشی در سوء استفاده از ظرفیت غول آسای نیروی کار موجود در چین، برای فراهم آوردن شرایط سوبژکتیو جهت جامه عمل پوشاندن به آماج های ابرقدرتی ـ شووینیستی است. 

۴۹
·      اینجا پیوند بی واسطه ای با خصلت سوبژکتیویستی ـ ولونتاریستی (مبتنی بر اراده گرایی) مائوئیسم وجود دارد.
·      پیوند بی واسطه ای با در نظر گرفتن گشتاورهای سوبژکتیو و نهایتا فکری به مثابه فاکتور مقدم در روند تاریخ وجود دارد.

·      مراجعه کنید به سوبژکت، سوبژکتیو، سوبژکتیویسم ولونتاریسم (اراده گرایی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

۵۰



·      این معنای حکمی از نوع زیر است:
·      «انقلاب روبنا، نیروی توسعه تولید است.»
·      (رنمین ریبائو، ۲۹ دسامبر ۱۹۷۹)   


·      (رنمین ریبائو، «روزنامه خلق»، ارگان حزب کمونیست چین با تیراژ ۲.۵ میلیون نسخه در روز. مترجم)

·      (این به معنی وارونه کردن دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی است.
·      این به معنی درک ایدئالیستی تاریخ است.
·      این به معنی نمایندگی جهان بینی ایدئالیستی در عرصه جامعه است.
·      این به معنی انکار تز معروف مارکس موسوم به درک ماتریالیستی تاریخ است.
·      مترجم.)

·      مراجعه کنید به درک ماتریالیستی تاریخ، درک ایدئالیستی تاریخ، زیربنا، روبنا، ماتریالیسم تاریخی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

۵۱

لین بیائو
(لین پیائو)
(۱۹۰۷ ـ ۱۹۷۱)
از همرزمان مائوتسه تونگ

·      مائوئیسم با شعار «انقلاب روبنا، نیروی توسعه تولید است»، مطالبه «روولوسیونیزاسیون» (انقلابی سازی) شعور و عمل را با تصور ضرورت به اصطلاح کامپین سیاسی و ایده ئولوژیکی مستمر از نوع «انقلاب فرهنگی» مائوئیستی و از نوع «نقد کنونی لین بیائو و کونفوسیوس» را و «جنبش توده ای» هدایت شده منطبق با آن را پیوند می دهد.


·       (کامپین و یا لشگرکشی به اکسیون به لحاظ زمانی محدود اطلاق می شود که با همکاری افراد معین برای نیل به آماج معین صورت می گیرد.
·      مترجم)

۵۲



·      معنای شعار زیر مائوتسه تونگ همین جا ست:
·      «برای هر کاری، جنبش توده ای ضروری است.
·      بدون جنبش توده ای نمی توان کاری کرد.»
·      (هفته نامه پکن، «نقل قولی از مائوتسه تونگ»، ۱۹۷۳، شماره ۳۱، ص ۱۶) 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر