۱۳۹۶ اسفند ۲۸, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۰۲)

 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)


برگردان
شین میم شین  
 
پیشکش
به

امیر حسین آریان پور


اوقات فراغت
(وقت آزاد)
ادامه

۱۱
·    جامعه سوسیالیستی با بالاتر رفتن سطح راندمان کار،  اوقات فراغت هر چه بیشتری جهت توسعه فکری و جسمی اعضای جامعه عرضه دارد، استفاده از این اوقات فراغت، به همان اندازه، راسیونال تر خواهد گشت و  حیات انسان به همان اندازه غنی تر و فرهنگ مندتر خواهد شد. 

۱۲
·    در سوسیالیسم، تضاد خصمانه میان اوقات کار و اوقات فراغت از بین خواهد رفت. 

۱۳
·    این بدان معنی است که کردوکار انسانی به دو بخش زیر تقسیم نخواهد شد: 

الف
·    کار برای مالک وسایل تولید 

ب
·    تلاش به نفع خویش در جهت بازتولید و توسعه لیاقت های خلاق شخصیت خویش.

۱۴
·    اما علیرغم آن، تفاوتی میان اوقات کار و اوقات غیرکار، یعنی اوقات فراغت وجود خواهد داشت.

·    (این بدان معنی است که تضاد به تفاوت استحاله خواهد یافت.
·    مراجعه کنید به فرق، تفاوت، تضاد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
·    مترجم)

۱۵
·    اوقات فراغت شامل گشتاورهای (نکات، ممان های) زیر می شود:

الف
·    اوقات لازم برای ارضای حوایج فیزیولوژیکی:

۱
·    خواب
۲
·    تغذیه

۳



·    رسیدگی به اندام
·    (استحمام، نظافت پوست و دست و پا و دندان و غیره)

ب
·    اوقات لازم برای انجام وظایف روزمره: 

۱
·    خرید
۲
·    پخت و پز
۳


·    کار خانگی
۴
·    گفت و گوی خانوادگی

پ

·    اوقات لازم برای انجام کارهای جنبی که بطور بیواسطه به روند کار اصلی مربوط نمی شوند، ولی در رابطه با آن قرار دارند و به واسطه آن مشروط می شوند:   

۱
·    رفتن به محل کار
۲
·    تدارکات لازم برای روند کار

۳
·    ساعات استراحت در محل کار

۴
·    جوانب معینی از کسب تخصص

ت
اوقات فراغت

۱
·    اوقات لازم برای فعالیت اجتماعی ـ سیاسی 

۲
·    اوقات لازم برای تربیت فرزند خردسال

۳
·    اوقات لازم برای تفنن و تفریح

۴
·    اوقات لازم برای آموزش و پرورش

۵

·    اوقات لازم برای استفاده از هنر

۶
·    اوقات لازم برای فعالیت هنری

۷
·    اوقات لازم برای معاشرت و گفت و گو

۸
·    اوقات لازم برای تربیت بدنی

۹
·    اوقات لازم برای ورزش

۱۶
·    با تشکیل سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته  و با انقلاب علمی و فنی، اوقات فراغت مؤکدیت (اهمیت) جدیدی کسب می کنند.

۱۷
·    دلیل آن، این است که زحمتکشان هم پیشرفت اجتماعی و فرهنگی را پدید می آورند و هم از پیشرفت اجتماعی و فرهنگی برخوردار می گردند.

۱۸
·    استفاده آماجگرایانه از علم، حامل پیامدهای زیر است:

الف
·    تغییر خصلت کار  

·    مراجعه کنید به خصلت کار در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

ب
·    تغییر در ضمیر (روح، شعور) انسان ها  

پ
·    توسعه های نوین در حوایج انسان ها به استراحت    

ت
·    توسعه های نوین در رفتار انسان ها در اوقات فراغت  

۱۹
·    مسئله مربوط به فونکسیون شخصیت ساز و همبودیت ساز (اجتماعیت ساز) اوقات فراغت، مستقل از منافع طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان قابل حل نیست. 

۲۰
·     مسئله مربوط به فونکسیون شخصیت ساز و همبودیت ساز (اجتماعیت ساز) اوقات فراغت، وابسته است به موضعگیری بنیادی نسبت به معنای زندگی و نسبت به طرز زندگی لازم انسان های جامعه سوسیالیستی.

۲۱
·    به همین دلیل، وحدت نقش مربوط به تندرستی ـ بازتولید و نقش فرهنگی ـ آموزشی ـ پرورشی اوقات فراغت، برای توسعه (اعتلای) سطح فرهنگی شخصیت های سوسیالیستی از اهمیت بزرگی برخوردار است.

·    مراجعه کنید به شخصیت در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی  

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر