۱۳۹۶ آبان ۲۱, یکشنبه

قوانین اجتماعی (۲)

 
پروفسور دکتر  گونتر کروبر
 
برگردان
شین میم شین
          
۷
·      در پاسخ به سؤال مربوط به محتوای قانونمندی های کلی از آناکسی مندر تا هراکلیت شاهد پیشرفت چشمگیری می شویم.

الف

اناکسی مندر ملطی
(۶۱۰ ـ ۵۴۷ ق. م.)
همراه با تالس و آناکسی منس
 نماینده اصلی جنبش فلسفی موسوم
به
روشنگری ایونی
 و
 یا
طبیعتفلسفه ملطی

جهانتصویر آناکسی مندر
مؤسس تئوری اوولوسیون
از فلاسفه ما قبل سقراطی


·      آناکسی مندر بطورمبهم از تراوش قانونمند تضادها از اپایرون صحبت می کند.

ب
آناکسی منس
(۵۸۵ ـ ۵۲۸ ق. م.)
فیلسوف مکتب مَلَطی
از طبیعتفلاسفه  یونان باستان
ستاره شناس
او و همگنانش را فلاسفه ماقبل سقراطی می نامند
تالس، آناکسی مندر و آناکسی منس
مؤسسین مکتب ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی)
 محسوب می شوند.  
  
·      آناکسی منس با ارائه نظریه دیالک تیکی خود مبنی بر تعویض لاینقطع ترقیق و تغلیظ هوا، به مسئله چگونگی پیدایش جهان از ماده اولیه (اگر هم هنوز بر مبنای حدس و گمان) پاسخ مشخص تر می دهد.

ت
 
هراکلیت
(۵۵۰ ـ ۴۸۰ ق. م.)

فیلسوف ماقبل سقراطی یونان
افق فلسفی هراکلیت:
تجربه و دانش
شدن و فنا شدن
وحدت و تضاد
کاینات و آتش
واژه و روح
دولتشهر و حقوق مدنی
انسان و خدا

·      سرانجام هراکلیت بطور کلی اصل محرکه جهان را در مبارزه اضداد می داند.

۸
·      فلاسفه ماتریالیست جهان باستان، انتظام قانونمند جهان را ناشی از اصول مادی اولیه (آب، هوا، آتش، آپایرون) می دانند و بر عینیت و عامیت قانونمندی های حاکم بر جهان تأکید می ورزند.

۹
·      فلاسفه ایدئالیست انتظام قانونمند جهان را ناشی از اصول روحی می دانند.       

الف

افلاطون
(۴۴۷ ـ ۳۴۷ ق. م.)
فیلسوف یونان باستان و از شاگردان سقراط
نماینده ایدئالیسم عینی

·      افلاطون قانونمندی موجود میان اشیاء محسوس را تجلی صرف روابط  قانونمند موجود در عالم ایده ها می داند.

ب
·      نظر افلاطون در درک ایدئالیستی ـ عینی فلسفه تومیستی قرون وسطی ادامه می یابد که قوانین جهان مادی را بمثابه نشانه مشیت الهی یعنی بمثابه گرایشات هدفمندی که خدا در اشیاء نهاده است، تلقی می کند.

·      مراجعه کنید به تومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ت

گوتفرید ویلهلم لایب نیتس
(۱۶۴۶ ـ ۱۷۱۶)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، 
سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)  
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش

·      درک قوانین بمثابه مظاهر خرد الهی را لایب نیتس و برکلی نیز ادامه می دهند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر