۱۳۹۶ آبان ۱۶, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۹۷)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

حرفه
ادامه
 

۱۴



·    مانوفاکتور (کارگاه های دستی کوچک)، به تجزیه  بسیاری از حرفه های دستی  به عملیات جزئی منجر شد و بدین طریق کارگران جزئی با عرصه کاری بسیار تنگ پدید آمدند.  

۱۵
·    با گذار از مانوفاکتور به صنعت ماشینی همراه با هر ماشین توسعه یافته نو، حرفه جدیدی تشکیل شد.

۱۶



·    توسعه و تشکیل ماشین ها و وسایل کار یونیورسال (عام) به تشکیل حرفه های یونیورسال منجر شد.

۱۷


·    در حرفه های یونیورسال، کارگران با معارف رشته ای همه جانبه کار می کردند.   

۱۸
·    فن نسبتا ساده، مهارت های کاری همه جانبه بیشتری را الزامی می ساخت تا معارف فنی عمیق تر را.

۱۹
·    با توسعه و تشکیل ماشین های خاص (تخصصی) در پیوند با تقسیم روز افزون کار، بسیاری از  حرفه های یونیورسال، به حرفه هایی با پروفایل تنگتر تجزیه شدند.

۲۰
·    در این حرفه های با پروفایل تنگتر هر کارگر به انجام عملیات کاری محدود می پرداخت.

۲۱
·    برای انجام عملیات کاری محدود، معارف عمومی مدرسه  و مهارت های حرفه ای تنگمایه کافی بود.

۲۲


·    در انقلاب علمی ـ فنی، ماشین های اگره گات، اوتومات ها و سیستم های ماشینی اوتوماتیک (خودکار)  به تشکیل حرفه هایی با پروفایل وسیع منجر می شوند.

۲۳

·    اساس مادی ماشین های اگره گات، اوتومات ها و سیستم های ماشینی اوتوماتیک (خودکار)  عبارت است از وحدت عملیات تولیدی که قبلا مجزا از یکدیگر صورت می گرفتند.

۲۴
·     عملیات تولیدی که قبلا مجزا از یکدیگر توسط افراد بیشمار صورت می گرفتند، در این مرحله توسعه به صورت روندی در می آیند که توسط یک نفر تدارک دیده می شود، نظارت می شود و کنترل می شود. 

۲۵
·    در این مرحله توسعه، از سویی اهمیت معارف تجربی و مهارت های کاری کاهش می یابد و اهمیت معارف علم الاشیایی، فنی و اقتصادی  و مسئولیت اخلاقی مولدین برای تسلط بر روند های تولیدی بغرنج و پر هزینه افزایش می یابد. 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر