۱۳۹۶ آبان ۱۹, جمعه

وحدت و مبارزه خدایان سه گانه (۱۰۴)

 
قصر عرعر دوغان
 
 
فروغ فرخزاد
(۱۳۱۳ ـ ۱۳۴۵)
(1934 ـ 1966)
 
عصیان
(۱۳۳۶)

ویرایش و تحلیل
از
مسعود بهبودی
  
 
   قصر ها، دیوار ها شان مرمر مواج
  تخت ها، بر پایه ها شان دانه ی الماس
    پرده ها چون بال هایی از حریر سبز
  از فضا ها می ترواد عطر تند یاس

    ما در اینجا خاک پای باده و معشوق
    نام مان میخوارگان رانده ی رسوا
   تو در آن دنیا می و معشوق می بخشی
   مؤمنان بیگناه پارسا خو را

   آن گناه تلخ و سوزانی که در راهش
    جان ما را شوق وصلی و شتابی بود
    در بهشتت ناگهان نام دگر بگرفت
  در بهشتت بار الها خود ثوابی بود  
۱
   قصر ها، دیوار ها شان مرمر مواج
  تخت ها، بر پایه ها شان دانه ی الماس
 
    پرده ها چون بال هایی از حریر سبز
  از فضا ها می ترواد عطر تند یاس  
 
معنی تحت اللفظی:
یکی دیگر از نعمات بهشتی
قصرهایی اند
که
دیوارهای شان از مرمر مواج
و
پایه های تخت های شان از دانه های الماس
 است.
پرده های شان بسان بال هایی از حریر سبز
و
فضای شان
مملو از عطر یاس
است.
 
این نعمت بهشتی موعود
حاکی از چیست؟

 
۲
  قصر ها، دیوار ها شان مرمر مواج
  تخت ها، بر پایه ها شان دانه ی الماس
 
    پرده ها چون بال هایی از حریر سبز
  از فضا ها می ترواد عطر تند یاس  
 
این نعمت بهشتی موعود
از 
معیارهای ارزشی فرمالیستی طبقه حاکمه ـ خدا
پرده برمی دارد.
 
طبقه حاکمه ـ خدا
انعکاس آسمانی ـ انتزاعی اعضای طبقه حاکمه است
و
بسان اعضای طبقه حاکمه
ظاهر بین و ظاهر پرست است.
 
اگر معیارهای ارزشی توده ـ خدا و توده 
با 
معیارهای ارزشی طبقه حاکمه ـ خدا و اعضای طبقه حاکمه
مورد مقایسه قرار گیرند،
مسئله روشن می شود:
 
فقط کافی است
که
اتاق کار لنین و استالین و اریش هونکر
و
آرامگاه فیدل کاسترو
 
با 
اتاق کار پوتین  و ترامپ  و مرکل و ماکرون
و
با 
مقبره خمینی خاین
مورد مقایسه قرار گیرد:
 
الف
 
آرامگاه فیدل کاسترو

ب 
 
مقبره خمینی خاین

پ
 
ت
 
۳
قصر ها، دیوار ها شان مرمر مواج
  تخت ها، بر پایه ها شان دانه ی الماس
 
    پرده ها چون بال هایی از حریر سبز
  از فضا ها می ترواد عطر تند یاس 
 
این
 نعمات نسیه و وعده های سر خرمن طبقه حاکمه ـ خدا
ضمنا
انعکاس آسمانی ـ انتزاعی نعمات نقد و حی و حاضر اعضای طبقه حاکمه اند.
 
أنچه
را
که
اعضای طبقه حاکمه در دنیا دارد،
طبقه حاکمه ـ خدا
وعده دادن همان
را
به توده می دهد.
 
این
اما
به چه معنی است؟
 
۴
این ترفند طبقه حاکمه ـ خدا
به معنی وارونه سازی دیالک تیک معیشتی توده و طبقه حاکمه است:
 
طبقه حاکمه ـ خدا
به توده محروم از همه چیز مادی و روحی و روانی در دنیا
وعده واهی برخورداری  از نعماتی را در عقبا 
می دهد
 که
اعضای طبقه حاکمه در دنیا  از آنها برخوردارند.

این
عملا و عینا
به معنی دعوت توده 
به  
تحمل ذلت و ریاضت و صرفنظر از لذت و سعادت و راحت دنیوی
به
امید  
برخورداری از آنها در جهان واهی دیگر است.
 
فروغ
طبقه حاکمه ـ خدا
را
 در ابیات بعدی
به دلیل همین خردستیزی به چالش بینشی و فلسفی می کشد: 
 
۴
ما در اینجا خاک پای باده و معشوق
    نام مان میخوارگان رانده ی رسوا
 
   تو در آن دنیا می و معشوق می بخشی
   مؤمنان بیگناه پارسا خو را
 
معنی تحت اللفظی:
ما
که
در این دنیا به می و معشوق تمایل داریم،
بر پیشانی مان برچسب میخوارگان رسوای مطرود از درگاه خدا
زده می شود.
 
تو
اما
در عقبا
همان می و معشوق منفور و مذموم در این دنیا را 
 به مؤمنین ارزانی می داری.
 
ژرف اندیشی فلسفی فروغ
در این طرز استدلال منطقی ستایش انگیز او آشکار می گردد:
 
فروغ 
در این دو بیت
تبر انتقادی بر طرز تفکر ضد منطقی طبقه حاکمه ـ خدا
فرود می آورد:
 
اگر 
می و معشوق
  چیزهای بدی باشند،
باید هم در دنیا بد باشند
 و 
هم 
در عقبا.
 
به همین دلیل نهی از می و معشوق در این دنیا
و
ارزانی داشتن همان می و معشوق آنهم به وفور در آن دنیا
ضد منطقی و ضد عقلی است.
 
۵
میخواری و عیاشی
واقعا
هم
منفی و مخرب اند.
 
یکی از نهی از منکرات مثبت اسلام
هم
همین است.
 
گستردن بساط عیش و نوش در بهشت،
اما
عملا
به معنی امر به منکرات است.
 
یکی از تناقضات منطقی بیشمار
 در 
طرز تفکر طبقه حاکمه ـ خدا
همین است.
 
طبقه حاکمه ـ خدا
بسان اعضای طبقه حاکمه
عاجز از تفکر منطقی است.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر