۱۳۹۶ آبان ۲۲, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۰۰)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

حرفه
ادامه
 

۴۱
شرایط اوبژکتیو (عینی) لازم برای حرفه گزینی آزاد

·    شرایط عینی برای حرفه گزینی آزاد به شرح زیر اند:

الف
·     از بین بردن استثمار انسان توسط انسان

ب
·    استقرار سیستم اقتصادی سوسیالیسم

پ

·    توسعه دموکراسی سوسیالیستی

ت
·    استکمال سیستم آموزشی یکپارچه سوسیالیستی

۴۲
شرایط سوبژکتیو لازم برای حرفه گزینی آزاد

·    شرایط سوبژکتیو لازم برای حرفه گزینی آزاد از قرار زیر اند:

۱
·    وقوف به امکانات حرفه ای مهم

۲
·    وقوف به مطالبات سواد مدرسی لازم برای حرفه های خاص

۳
·    لیاقت خود دانش آموز در کشف تمایلات حرفه ای مورد علاقه خویش که مبتنی است بر تشکیل نظر راجع به کار سوسیالیستی در اثر تماس شخصی با واقعیت کار سوسیالیستی

۴
·    وقوف به امکانات توسعه حرفه ای بر مبنای معارف کافی راجع به دورنمای اجتماعی، هر چه عمیق تر باشد، تصمیمگیری نسبت به حرفه رهگشا به توسعه شخصی مبتنی بر الزامات درخور اقتصاد ملی و امکانات اصیل به همان اندازه بیشتر خواهد بود.

۵
·    بر حرفه گزینی جوانان همواره مجموعه بغرنجی از فاکتورهای اجتماعی و ایده ئولوژیکی تأثیر می گذارند.

۶
·    تصورات مربوط به محتوا و اهمیت حرفه ها در خانواده، نظرات قوم و خویش، آشنایان، دوستان، همکلاسی ها و غیره راجع به اعتبار حرفه های معین، تأثیر چشمگیری بر آرزو های حرفه ای، انگیزه های حرفه ای و تصورات حرفه ای دانش آموزان دارند.

۷
·    بدین طریق، چه بسا استنباطات قدیمی و کهنه راجع به اعتبار حرفه های معینی در روند بغرنج حرفه گزینی محصلین مؤثر می افتند

۸
·    یکی از مهم ترین شرط ها برای حرفه گزینی منطبق با الزامات و امکانات اجتماعی عبارت است از تأثیر گزاری تعیین کننده اشخاص زیر:

الف
·    والدین

ب
·    معلمین
·    و غیره

۹
·    این اطلاعات باید هر چه زودتر به خدمت گرفته شوند تا تصورات، آرزوها و انگیزه های حرفه ای، با توجه به کردوکار های حرفه ای آتی اعضای جامعه بر پایه الزامات اجتماعی استخراج شده از پیش بینی توسعه اجتماعی در زمینه توسعه ساختار حرفه ای لازم آتی تشکیل شوند.

۱۰
·    اثرگزاری یکپارچه ارگان های دولتی و سازمان های اجتماعی و نهادهای آموزشی ـ پرورشی به کاهش تأثیرات ناشی از فاکتورهای خودپو بر حرفه گزینی منجر می شود.

۱۱
·    این اطلاعات وسیله مهمی برای تشکیل وحدت میان الزامات اجتماعی پیش بینی شده با توجه به دورنمای آتی جامعه و منافع و تمایلات شخصی شکوفای جوانان در سوسیالیسم است.

۱۲
·    به همین دلیل علمی سازی سمت بخشی حرفه ای و حرفه ـ رهنمونی برای شکوفایی نیروهای محرکه توسعه در راه تشکیل سیستم اجتماعی سوسیالیستی توسعه یافته از اهمیت عظیمی برخوردار است

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر