۱۳۹۶ آبان ۱۷, چهارشنبه

تأملی در تجزیه طلبی در لفافه ترکیب طلبی (۱۰)

 
حمید مجید موسی
رهبر حزب کمونیست عراق 
 
حزب کمونیست عراق: 
راه حل 
فدرالیسم ترقی‌ خواهانه است.
 
 نقل از نامه مردم
تحلیلی
از 
یدالله سلطانپور
 

 حزب کمونیست عراق 
ضمن تشریح همه‌ جانبهٔ وضعیت بغرنجی که در آن کشور به وجود آمده، متذکر شد:
 «بر این اساس، ما از فرمول فدرال حمایت کردیم 
که
 در قانون اساسی عراق تصویب شده 
و 
فرمولی پیشرفته 
برای ساختار حکومتی و اداری در یک کشور چند ملیتی است. 
 

سؤال 
این بود
که
پیش شرط تشکیل ملت چیست؟
 
۱
ملت
یکی از دستاوردهای بورژوازی آغازین
به مثابه سوبژکت تاریخ 
در دوران گذار از فئودالیسم به سرمایه داری بوده است:
 
بورژوازی آغازین
در انقلابات بورژوایی (ضد فئودالی ـ ضد روحانی)
با
طرح شعار برنامه ای اش
تحت عنوان «آزادی ـ برابری - برادری» 
فاتحه بلند بالایی 
بر نظام و ایده ئولوژی اشرافیت فئودالی ـ روحانی خوانده است:
 
الف
 آزادی 
 
در مفهوم آزادی بورژوایی آغازین 
بردگان 
(به مثابه بقایای نظام اجتماعی ـ اقتصادی برده داری)
و
رعایا  
 از قید و بند بردگی و فئودالی آزاد می گردند
و
به عنوان شهروندان جامعه بورژوایی
به رسمیت شناخته می شوند.

این به معنی فاتحه ای بر نظام ارباب ـ رعیتی
 و
بقایای نظامات برده داری و غیره
بوده است.

ب
  برابری 
 
در مفهوم برابری بورژوایی آغازین
فاتحه ای بر معیارهای ارزشی فئودالی در رابطه با امتیازات طبقاتی
به
دلایل من در آوردی 
از قبیل تبار و شجره و اصل و نسب و نجابت و شرافت و رنگ خون و غیره
خوانده می شود
و
برابری همه انسان ها
بدون استثناء
در بلند ترین مناره های جهان اعلام می شود.

در ایده ئولوژی بورژوازی آغازین
همه انسان ها در بازار
(جامعه و جهان در این ایده ئولوژی بازار یونیورسال است)
به مثابه صاحبان کالا
(خواه در فرم کالای مادی و خواه در فرم نیروی کار به مثابه کالا)
برابر
اند.
 
بورژوازی آغازین   
با مفهوم برابری
همه معیارهای اتیکی ـ استه تیکی ـ ارزشی بنده داری ـ فئودالی ـ روحانی 
را
به 
زباله دانی تاریخ
 می ریزد.
 
همه قدیسان و همه کتب مقدس 
سلب اعتبار می شوند.

همه چیز به محکمه خرد کشیده می شوند.

حتی
 خدا 
باید 
از محکمه خرد سربلند بیرون آید
تا
به رسمیت شناخته شود.
 
پ
برادری
 
در مفهوم برادری بورژوایی آغازین 
همبستگی و هومانیسم بورژوایی
  تبیین می یابد.
 
کانت
فیلسوف بزرک بورژوایی آغازین
مفهوم صلح ابدی
را 
فرمولبندی می کند.
 
جنگ های مداوم اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی
مغایر با برادری همه انسان ها
قلمداد می شوند.
 
 ۲ 
 بورژوازی آغازین
زیر پرچم  شعار برنامه ای اش
  «آزادی ـ برابری - برادری»
توده های مولد و زحمتکش 
را گرد می آورد و اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی
را
قلع و قمع می کند
و
جامعه بورژوایی
را
بر پا می دارد.
 
بدین طریق
همه اقوام هر جامعه بورژوایی
متحد می شوند
و
ملت واحدی
 را 
تشکیل می دهند.
 
ملت واحدی
با  
شعور ملی خاص خود.
 
۳
حالا می توان به پرسش مطروحه در بالا
پاسخ داد:
ملت
پدیده ای بورژوایی ـ آغازین است.
 
 بورژوازی آغازین
اما
دیری است 
که
به دست بورژوازی واپسین 
کفن و دفن شده است
و
بورژوازی واپسین
بر همه ایده ها و ایدئال های خجسته بورژوایی آغازین
آفتابه برداشته است.
 
بد ترین دشمن  شعار برنامه ای بورژوایی آغازین
تحت عنوان «آزادی ـ برابری - برادری»
  بورژوازی واپسین  
است.


  بورژوازی واپسین 
برای آزادی توده مولد و زحمتکش
در مقیاس ملی و بین المللی
تره حتی خرد نمی کند.
 
  بورژوازی واپسین  
مفهوم برابری بورژوازی آغازین 
را
با
 مفهوم توخالی
شانس و اقبال برابر
جایگزین کرده است.
 
مفهوم برادری
را
بکلی بی اعتبار ساخته است.
 
  بورژوازی واپسین  
را
سخن از برتری نژادی و ملی و غیره است.
 
به بهانه تفاوت های نژادی،
۶ میلیون نفر را در داخل رایش نکبت  بورژوایی واپسین 
پس از کشیدن شیره جسم و جان
به کوره های آدمسوزی سپرده است
و
۶۰ میلیون نفر
در خارج از رایش نکبت   بورژوایی واپسین   
شقه شقه شده است.
 
۴
 «بر این اساس، ما از فرمول فدرال حمایت کردیم 
که
 در قانون اساسی عراق تصویب شده 
و 
فرمولی پیشرفته 
برای ساختار حکومتی و اداری در یک کشور چند ملیتی است.
 
حالا
باید
از حزب کمونیست عراق و امثالهم پرسید:
در عراق و کردستان عراق
چه فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی حاکم بوده و است؟
 
کدام طبقه اجتماعی
در این جور جوامع حاکم است؟
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر