۱۳۹۶ مهر ۸, شنبه

کیفیت و کمیت (۱)

   (قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی)
پروفسور دکتر   کامیلا وارنکه
برگردان
شین میم شین
   
·    کیفیت و کمیت (قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی) یکی از قوانین ماتریالیسم دیالک تیکی است که بطور عینی عمل می کند و بنا بر آن، تغییرات کمی در چارچوب هر کیفیت، با فراتر گذشتن از حد مربوطه، بصورت جهش به تغییرات کیفی منجر می شوند و کیفیت جدیدی جانشین کیفیت پیشین می گردد.

·    مراجعه کنید به حد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۱

فریدریش انگلس
(۱۸۲۰ ـ ۱۸۹۴)

·    به قول انگلس، «در طبیعت برای هر مورد منفرد، دقیقا تعیین شده که تغییرات کیفی فقط از طریق افزایش و یا کاهش کمی ماده و یا حرکت (انرژی) می توانند صورت گیرند.»
·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۳۴۹)

۲
·    قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی همراه با دیگر قوانین ماتریالیسم دیالک تیکی نشان می دهد که اشیاء، سیستم ها و غیره به چه نحوی خواص، طرز  رفتار و غیره خود را تغییر می دهند، بدون اینکه در این روند به عللی غیر از علل ذاتی و طبیعی خود نیاز داشته باشند.

۳

·    قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی را هگل برای اولین بار بطور همه جانبه تدوین می کند.

·    (البته نه به عنوان روند توسعه عینی و جاری در مکان و زمان، در طبیعت و جامعه.)

۴
·    از دیدگاه فلسفه ماقبل هگل هر گونه توسعه در یکی از دو فرم تغییر زیر خلاصه می شد:

الف
·    یا در تغییرات کمی محض و بی غل و غش خلاصه می شد.
·    (اوولوسیونیسم)

·    مراجعه کنید به اوولوسیون، اوولوسیونیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب

ژرژ کوویه
(۱۷۶۹ ـ ۱۸۳۲)   
طبیعت شناس فرانسوی
از مؤسسین تئوری کاتالیسم (کاتاستروفیسم، تئوری فاجعه)

·    و یا در جایگزین شدن بیواسطه کیفیتی با کیفیتی دیگر بدون تغییرات کمی
·    (تئوری کاتالیسم کوویه)

۵
 
گئورگ ویلهلم فریدریش هگل
(۱۷۷۰ ـ ۱۸۳۱)
آثار هگل به ۱۴ بخش طبقه بندی می شود:
آثار آغازین (جوانی)
آثار انتقادی ینا
طرح های سیستمی ینا
فنومنولوژی روح
منطق (کوچک و بزرگ)
طبیعتفلسفه
روح سوبژکتیو
روح اوبژکتیو
(خطوط اصلی فلسفه حقوق)
تاریخفلسفه
آثار مربوط به سیاست روز
هنرفلسفه
مذهبفلسفه
فلسفه و تاریخفلسفه
دایرة المعارف علوم فلسفی


·    قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی مورد نظر هگل، اما بیانگر روند توسعه عینی و جاری در مکان و زمان، در طبیعت و جامعه نیست.

۶
·    به نظر هگل، طبیعت عبارت است از سیستمی از مراحل (پله های) منطقی متوالی، که هر مرحله توسعه، نشانگر مرحله توسعه «ایده مطلق» در نحوه بود دیگرگونه آن است.

۷
·    در قاموس هگل، توسعه واقعی نه شامل حال طبیعت، بلکه فقط شامل حال ایده و مفهوم می شود.

۸
·    بنابرین، در قاموس هگل، قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی ـ بمثابه قانون توسعه ـ فقط به حرکت و توسعه مفاهیم مربوط می شود.   

۹
·    قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی ـ بمثابه قانون صادق در طبیعت ـ در قاموس هگل، نه توسعه واقعی طبیعت را، بلکه ساختار منطقی آن را، که گویا نتیجه توسعه «ایده مطلق» است، در نظر می گیرد.
·    (هگل، «دایرة المعارف علوم فلسفی»، پاراگراف ۲۴۹)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر