۱۳۹۶ خرداد ۲۹, دوشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (۴۶۷)


جمعبندی از 
مسعود بهبودی
 



شعری
از
اریش فرید

عقل گفت:
عشق
بی معنی است.

عشق گفت:
همین است که است.

محاسبه گفت:
عشق
مایه بدبختی است.

ترس گفت:
عشق
چیزی جز درد نیست.

نگرش گفت:
عشق
آخر و عاقبت ندارد.

عشق گفت:
همین است که است.

غرور گفت:
عشق
مایه خنده است و مسخره است.

احتیاط گفت:
عشق
ساده لوحانه است.

دانش تجربی گفت:
عشق
محال است و امکان ناپذیر است.

عشق گفت:
همین است که است.

پایان

میم گفت:
زنده بادا  
عقل کل اندیش 
 
زنده بادا  
 عشق عقل آمیز


فرشته خوشبختی
خیال و خرافه ای بیش نیست.
 
خوشبختی 
را
با سه سلاح اعجازگر کار و پیکار و همبستگی
می سازند.
احسان طبری


آره.
سکوت برای خود آدم خوب نیست.

۱
سکوت برای اجانب آدم ستیز
خوب است.

۲
سکوت علاوه بر شکست غرور و شخصیت و دل،
خود خوری و بیدار خوابی و بی خوابی به دنبال می آورد.

۳
سکوت فرمی از خلأ است.
خلأ سخن.

۴
در سکوت چیزی نهفته نیست.

۵
ادعای سرشار بودن سکوت از ناگفته ها،
عوامفریبی است
دروغ بی شرمانه ای بیش نیست.

۶
زنده باد سخن


سالمندان
به عمل همدیگر توجه و دقت دارند.
کودکان به محبت.
ضرب المثل هندی

آره.

۱
کودکان
به دلیل کودکی
وابسته به سالمندان اند.
هم بلحاظ مادی و هم بلحاظ روحی و روانی

۲
کانت
جنبش روشنگری را
جنبش خروج از طفولیت می دانست.

۳
کودکان اما به اعمال بزرگان
با دقت صد چندان
تمرکز دارند تا بیاموزند.

۴
کودکان مقلدان زبردست اند و نافیان بی چون و چرا.


۱
اولا
تسلیت.

۲
ثانیا
مرگ شتری است که بر در هر کس و هر ناکس می خوابد.

۳
شتر مرگ فقط دیر و زود سرش می شود و نه سوخت و سوز.

۴
از تثلیث زایش و رشد و زوال (مرگ)
گریزی امکان پذیر نیست.

۵
بهتر هم همین است و بس.

۶
دیروز
حتی هلموت کل کرگدن مرد
که بدتر، قسی القلب تر، بی رحم تر از عزرائیل علیه السلام بود.

۷
ثالثا اعتیاد به دخانیات (سیگار) را هر چه زودتر ترک کن
تا خودت سرطان نگیری و دوستان مجازی ات را سیه پوش نکنی.

۸
رابعا انسان ها فانی اند.

۹
به قول انسان ترین انسان ها،
«پرنده مردنی است.»

۱۰
حالا بگو:
ماندگار و بی مرگ و رویین و نامیرا و باقی چیست؟


آثار اگزیستانسیالیستی
بظاهر
فقط بظاهر
خالی از ایرادند.

۱
اگر تحلیل شوند
زهر ایده ئولوژیکی شان
معلوم می گردد.

۲
زهر ایده ئولوژیکی زباله های ادویه زده شده ی نیچه و شوپنهاور و سارتر و کامو و هایدگر و هیتلر و جلا آل احمد و شریعتی و شاملو و غیره
چه بسا شیرین تر از انگبین است و در نگاه سرسری
مزمزه و ادراک نمی شود.

۳
درست به همین دلیل
برای دفاع از حقیقت عینی (منافع پرولتاریا)
به فلسفه (خرد کل اندیش) نیاز بی چون و چرا هست

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر