۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۲, جمعه

وحدت و مبارزه خدایان سه گانه (۱۳)

 
تحلیلی از 
مسعود بهبودی

آتنا (آتنه)
مینرو
(ایزدبانوی خرد و فرزانگی)

خدای
 دانایی
اندرز
جنگ
دفاع از شهرها
تمایلات قهرمانانه
بافندگی
کوزه گری
صنایع دستی  مختلف بیشمار دیگر
در هیئت زنی مسلح به سپر و نیزه 
با دامنی بلند
با کلاه خودی بر سر
با نگاهی نافذ
 
 آتنا
 به طرزی شگفت‌انگیز زاده شده است
  می‌گویند روزی زئوس سردردی سخت گرفت.
 درد دم به دم سخت‌ تر می‌ شد 
آن سان که زئوس دیگر تاب نیاورد و هفائستوس را فراخواند و گفت: «با پتکی بر سرم بکوب. »
 هفائستوس نیز ناگزیر بود که فرمان خدای خدایان را گردن نهد. 
 ضربتی سهمگین بر سر زئوس نواخت 
آنگاه
 آتنا سلاح پوشیده از آن بیرون جست
 و 
درد زئوس پایان یافت. 
این بدان معنی است که
 آتنا
 از مغز زئوس زاده شده
 و 
به همین دلیل
 او را الهه خرد و فرزانگی می‌ نامند. 
وی در یونان شهر بزرگی یافت وآن‌ را به نام خویش آتن نامید.  می‌گویند:
 او همچون مادری که از فرزندش حراست می‌ کند، 
همواره آتن را تحت نظردارد.  در اساطیر روم از وی با نام مینرو یاد شده است.

۱
آتنا کمترین شباهتی به طبیعت ـ خدا ندارد.
۲ آتنا از سر تا پا انسان ـ خدا و جامعه ـ خدا  ست.
۳ انسان ـ خدا و جامعه خدایی  که  از سر زئوس به دردی عظیمی  تولد یافته است.
۴ آتنا
 نتیجه ی انعکاس استعداد های انسانی در آیینه آسمان است:

۵ 
آتنا 
 الهه خرد و فرزانگی است.
یعنی نتیجه انعکاس خرد و دانایی بشری در آیینه آسمان است.
 
۶
خرد و دانایی 
در هیئت آتنا تجسم میتولوژیکی یافته است.

۷
میتولوژی (علم الاساطیر)
پیشفرم دین و یا مذهب است.

۸
ادیان و مذاهب نتیجه ی نفی دیالک تیکی میتولوژی (علم الاساطیر) است.

۹
آتنا 
 نتیجه انعکاس اندرز در آیینه آسمان است.

۱۰
منطقی هم همین است.
چون خرد و فرزانگی پیش شرط کسب لیاقت  اندرز دهی است.
۱۱
 
آتنا
نتیجه انعکاس دیالک تیک مقاومت و مبارزه در آیینه آسمان است.

۱۲
این اما به چه معنی است؟

۱۳

این اولا بدان معنی است که نیاکان ما
دیالک تیک مقاومت و مبارزه 
را 
به شکل دیالک تیک مدافعه و جنگ 
بسط و تعمیم داده اند.

۱۴
این ثانیا بدان معنی است که 
دیالک تیک عینی 
(دیالک تیک مقاومت و مبارزه در جامعه بشری در انواع مختلفش) 
مورد تجرید قرار گرفته و
 فرم دیالک تیک ذهنی کسب کرده است.

۱۵
سؤال این است 
که 
نیاکان ما 
در آن زمان 
چه نیازی به جنگ و مقاومت داشته اند؟

۱۶
چون
 در آن مرحله از توسعه اجتماعی
در آن پله توسعه نیروهای مولده
هنوز طبقات اجتماعی آشتی ناپذیر تشکیل نیافته بودند.

۱۷
در همبود نیاکان ما
تقسیم اجتماعی کار 
وجود داشت 
و 
نه تضاد طبقاتی.

۱۸
به عبارت بهتر
جامعه و انسان با طبیعت در مبارزه بود
و 
نه با خویشتن خویش.

۱۹
جامعه بشری
در آن پله توسعه نیروهای مولده
 فرم خانواده 
 داشت.

۲۰
همین فرم خانواده است 
که 
در آیینه آسمان منعکس شده 
و
 خانواده خدایان دوزاده گانه اولمپ
 تشکیل یافته است.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر