۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

زباله در زر ورق هنر (۵)


مارینا آبرامویچ  
(۱۹۴۶)

مریم

نه.
 اتفاقاً اصلاً هم بى پايه نيست.
چون با كنكاش در رفتارهاى به ظاهر سطحى و ساده كه 
روزمرگى و عادت آنها را از چشم مان دور نگهداشته است، 
مى توانيم به ماهيت واقعى همزيستان خود پى ببريم 
 انسانى كه نسبت به رنج همنوع خود بى تفاوت باشد، 
يا حتى پا را فراتر گذاشته و از جنبه لذت و تفريح 
مبادرت به آزار و اذيت انسان ديگرى كند 
بعيد نيست که
به جنايات بزرگترى دست بزند 
 هستند انسان هاى كم فهمى كه حاضرند 
درقبال لذتى ناچيز و گذرا 
حتى از شرف و عزت انسانى خود مايه گذاشته و همنوع خود را بيازارند. 

میم

ممنون
از 
ابراز نظر 
به عوض سکوت 
و 
پرهیز از خطر.

۱
برتولت برشت
نمایشنامه ای تحت عنوان «آدم، آدم است» دارد.

۲
 
برتولت برشت

توحش فاشیسم (ناسیونال ـ سوسیالیسم)
را در میهن خود 
ـ آلمان ـ
تجربه کرده بود
و به چشم خود دیده بود که 
طبقه حاکمه امپریالیستی 
 می تواند از میلیون ها شهروند متمدن و فرهنگ مند
ددان درنده بی رحم و بی وجدان 
«تربیت»
 کند.

۳
آن سان که به آسانی نوشیدن آب خنک
۶ میلیون نفر از اعضای جامعه را
به بهانه های واهی
(یهودی بودن، کمونیست بودن، کولی بودن، علیل بودن و غیره)
 به طرز سیستماتیک
گرسنگی دهد،
داروی مرگ آور تزریق کند،
تا حد مرگ کار بکشد،
بعد 
به کوره های آدمسوزی بسپارد، 
خاکستر سازد
و
 از خاکسترشان کود شیمیایی تهیه کند.

۴
 
تندیس یابود کودکان اعدام شده توسط فاشیسم
در چکوسلواکی 
برتولت برشت

دیده بود که سربازان آلمانی
در خارج از خطه رایش سوم
در نهایت بی رحمی
۶۰ میلیون نفر را 
از کودک نا بالغ تا جوان و پیر
چه زن و چه مرد
پس از 
تحقیر و تجاوز جنسی و تخریب
نابود کرده اند.

۵

برتولت برشت

شنیده بود که ارتش میلیتاریسم ژاپن
پس از اشغال چین
سکنه شهرها را بمباران میکروبیولوژیکی کرده است.

۶
یعنی به عنوان موش و خرگوش آزمایشگاهی
مورد آزمایش تسلیحاتی ـ میکروبیولوژیکی
قرار داده است.

۷
سربازان همان ارتش امپریالیسم ژاپن
در منطقه ای از چین
۲۰ هزار کودک و نوجوان
 را مورد تجاوز جنسی کلکتیو (دسته جمعی) قرار داده بودند
و
 بعد همه را به رگبار بسته بودند و
 در گودال هایی مدفون ساخته بودند.

۸
برتولت برشت

در این نمایشنامه طنز آمیز اثبات می کند که
 آدم را می توان 
در مدت کوتاهی 
مثلا به فیل مبدل ساخت.

۹
این ولی فقط یک روی مدال آموزشی ـ پرورشی است

۱۰
روی دیگر مدال 
این است که
اعضای جامعه را می توان به 
انسان های خردگرا، بشردوست، مسئولیت شناس و انقلابی
 مبدل ساخت. 

۱۱
انسان بخشا موجودی طبیعی است و بخشا موجودی اجتماعی است.
 

۱۲
حتی فقها، علما و شعرای قرون و سطی
می دانستند که
 میان محیط و مولود رابطه دیالک تیکی هست:



سعدی
باران
که در لطافت طبعش خلاف نیست
در باغ لاله روید
و
در شوره زار خس.

معنی تحت اللفظی:
در طبیعت لطیف باران 
 تردیدی نیست.
این اما مانع آن نمی شود
 که در اثر بارش باران
در باغ 
لاله روید
و
در شوره زار 
خس روید.

۱۳
سعدی
دیالک تیک محیط و مولود 
را 
از سویی
 به شکل 
دیالک تیک باغ و لاله
و
از سوی دیگر
به شکل 
دیالک تیک شوره زار و خس
بسط و تعمیم می دهد
و 
نقش تعیین کننده را از آن محیط می داند.

۱۴
این نظر در ۷۰۰ سال قبل
علمی تر و منطقی تر از نظر بعضی ها در عصر حاضر است
که آدم را بد ذات مادر زاد می پندارند.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر