۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۵, جمعه

فلسفه عربی (فلسفه اسلامی) (۲)



پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
 

۳

ابوعلی سینا
(۹۸۰ ـ ۱۰۳۷)
متولد در بخارا و رحلت در همدان
پزشک، فیزیکدان، فیلسوف، حقوقدان، ریاضی دان، ستاره شناس و کیمیاگر
کتاب اصلی او
قانون الطب
اصول عام
(تئوری پزشکی)
فهرست الفبائی داروها
(داروها و شیوه تأثیربخشی آنها)
امراض عضوی
(پاتولوژی و تراپی)
امراض عمومی
(جراحی و امراض عمومی)
تولید داروهای شفابخش
تفاسیر خلاق ابن سینا از فلسفه ارسطو
بحث فلسفی جدیدی را در این زمینه به راه انداخته بود.
مسائل فلسفی مورد بحث ابن سینا
متافیزیک
لوژیک (منطق)
اتیک (اخلاق)
ابوعلی سینا
 دانشمندی که کلیت مذاهب را زیر سؤال می برد
از ابو علی سینا کتاب فلسفی به نام شفا به جای مانده است که
 وی در این کتاب با دلایل و براهین عقلی باورهای مذهبیون را
باطل اعلام می کند.
ابو علی سینا
در
کتاب شفا
منکر وجود هرنوع معجزه می شود.
ابوعلی سینا
در این کتاب منکر زنده کردن مردگان توسط عیسی و
تبدل عصای موسی به مار و
 دو نیم کردن ماه توسط پیامبر اسلام می شود. 
وی همچنین نظریاتی در رد وحی و وجود دوزخ و بهشت می دهد.
ابو علی سینا در زمان خود از سوی روحانیون به الحاد و کفر متهم می شود
و
به دستور خلیفه المنجدبالله
 در سال ۵۵۵ هجری کتاب هایش سوزانده شد.

سهروردی متفکر مسلمان 
تالیف شفا از سوی ابن سینا را غفلت او از پیامبر اسلام می داند.

ابن رشد متفکر مسلمان اندلس می گوید:
  چگونه است که ابن سینا قوانین زیست شناسی برای انسان و موش را یکسان می داند،
حال آنکه انسان اشرف مخلوقات است.
به خدا قسم که علم او فریبنده و سبب گمراهی خلق است.
 
امام فریدالدین ابن غیلان حکیم قرن ششم در یک رساله در محکومیت ابوعلی سینا می گوید
چگونه کسی می تواند آنچه انبیای الهی گفته اند را منکر شود
نه معجزه را قبول کند و نه اعتقاد به قیامت را.
به خدا سوگند که او در قیامت از سرافکندگان است.
 
امام محمد غزالی می گوید: 
چگونه است که شخصی چون ابن سینا گفته ی قرآن که
 آسمان و زمین در شش روز آفریده شده را انکار می کند و
می گوید همه چیز از ازل بوده است ؟
 
حسن الاربلی محدث و حکیم مسلمان قرن هفتم در بستر مرگ می گوید:
 شهادت می دهم که خدا بزرگتر است و ابن سینا کذاب است.

کتاب شفای ابن سینا
در اروپا سالیان سال تدریس می شد و
در رنسانس و روشنگری اروپا مؤثر بوده است.

·       ابو علی سینا

۴

 ابن رشد 
(۱۱۲۶ ـ ۱۱۹۸)
فیلسوف، پزشک، عارف
پزشک دربار مراکش
مؤلف دایرة المعارف پزشکی
مفسر آثار ارسطو
تأثیر فوق العاده ای بر اسکولاستیک مسیحی
 در در قرون وسطی
 به جا گذاشت.
همانطور که به جای ادای نام ارسطو، واژه «فیلسوف» بکار برده می شد، به جای نام او نیز واژه «مفسر» بکار می رفت. 
یعقوب آناتولی (۱۱۹۴ ـ ۱۲۵۶) آثار او را
از عربی به حبری ترجمه کرد.
ابن رشد منطق را تنها امکان نیل به سعادت می دانست.
منطق (ارسطو)
 امکان گذر از محسوسات به شناخت حقیقت را
فراهم می آورد.
منطق برای ابن رشد قانون تفکر و حقیقت بود.
اسلامیست های افراطی آثار او را کماکان مردود می دانند.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر