۱۳۹۶ فروردین ۱۷, پنجشنبه

تاریخفلسفه (فلسفه تاریخ) (۲)

-->

پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
 شین میم شین
   
II
تاریخفلسفه در قرون وسطی



·      خدمات فلسفی ـ تاریخی آنتیک (خدمات جهان باستان کلاسیک به فلسفه تاریخ) در قرون وسطی تداوم نمی یابند.



۱


آگوستین 
(354 ـ 430)

اهل الجزایر

از فقهای مهم مسیحیت

فیلسوف دوره گذار از آنتیک به قرون وسطی

مؤلف آثار تئولوژیکی بیشمار

پدر فقه (علم تئولوژیکی) و فلسفی مسیحیت

او تحت تأثیر افلاطون واقعیت را سه شقه کرده است:



۱

جهان عالی ترین وجود

که فقط برای روح قابل دسترسی است.



۲

جان ـ روح انسانی



۳

جهان شونده که برای حواس قابل دسترسی است.

او ایمان مسیحی را بمثابه بنیان شناخت تلقی می کرد.



·      آگوستین تئوری توسعه کاذب را نمایندگی می کند که در حقیقت چیزی جز تئوری تخیلی حرکت دایره وار مبتنی بر اسطوره شفا و نجات نیست.



الف

·      محتوای تاریخ جهان در این تئوری، عبارت است از مبارزه میان دولت الهی و دولت جهانی.



ب

·      آماج این مبارزه عبارت است برقراری مجدد همبود الهی.



۲


توماس فون اکوین

(1225 ـ 1274)

ایتالیائی الاصل

یکی از متنفذترین فلاسفه و فقهای (تئولوگ های) تاریخ

از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک

از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)

میراث معنوی خارق العاده او

هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.

کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.



·      توماس فون اکوین آماج تاریخ را قربة الی الله (نزدیکی به خدا) اعلام می کند.



الف

·      بنظر او انسان ها بر طبق طبیعت خدادادی عمل می کنند.



ب

·      تغییر ـ اصولا ـ در شعور صورت می گیرد، نه در جامعه.



ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر