۱۳۹۵ آذر ۲, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (487)


فصل بیستم
توسعه علوم طبیعی و فلسفه بورژوائی واپسین:
فیزیک، بیولوژی، روانشناسی
جان ارپن بک
اولریش روزه برگ
برگردان
شین میم شین

پیشکش به 


سرهنگ سیف الله غیاثوند
(۱۳۲۰ ـ ۱۳۶۷) 

بخش سوم
بیولوژی (زیست شناسی) 
 ادامه

39
·        ما اینجا فقط به آثاری اشاره می کنیم که بطرز تنگاتنگ و سیستماتیک بر بیولوژی مبتنی اند.

40
·        ما از سال 1900 میلادی در ویتالیسم، شاهد تقویت روز افزون افکار چهارگانه اصلی زیر هستیم که با یکدیگر پیوند تنگاتنگ دارند:

الف
·        فکر اصلی اول عبارت است از برجسته سازی ایدئالیستی کماکان خصوصیت کیفی روند های بیولوژیکی در مقابل روند های فیزیکی و شیمیائی.     

ب
·        فکر اصلی دوم عبارت است از برجسته کردن کماکان قوا، اصول و اهداف خاص و ذاتی روند های حیاتی.  

پ
·        فکر اصلی سوم عبارت است از فکر اینتگراتیو (همپیوندساز) «کلیت» به مثابه کیفیت خاص و نوین که در حال تقویت روز افزون است.    

ت
·        فکر اصلی چهارم عبارت است از تلاش در جهت جا زدن اونتولوژیکی عوامل بیولوژیکی در لیست بلحاظ کیفی سلسله بندی شده. 

41


هانس آدولف ادوارد دریش 
(1867 ـ 1941)
طبیعتفیلسوف و زیست شناس آلمانی
نظریه ویتالیستی دریش در باره طبیعت
توسط ناسیونال ـ سوسیالیسم (فاشیسم آلمان)
بمثابه مبانی فلسفی ـ علمی ا یدئولوژی نازی بکار گرفته شد.
خود او پاسیفیست بود و لذا در سال 1933 بازنشسته گردید.

·        فکر اصلی اول و فکر اصلی دوم را هانس آدولف ادوارد دریش عمدتا توسعه داده است.

42
·        هانس آدولف ادوارد دریش از بررسی پدیده های بازتشکیل و تنظیم شروع به کار می کند و میان دو تئوری زیر فرق قایل می شود: 
·        میان «تئوری نظام» و «تئوری واقعیت» 

الف
·        «تئوری نظام» در برگیرنده ی پیوند های علی (علت و معلولی) به معنی مکانیسیستی آن است.   

ب
·        «تئوری واقعیت» در برگیرنده پیوند کلیت ها به معنی بیولوژیکی آن است.  

43

·        از دید هانس آدولف ادوارد دریش می بایستی بدون لطمه زدن به قوانین اساسی فیزیک، روند های بیولوژیکی بکمک انتله شی های «لامکان» چنان تنظیم شوند و چنان جریان یابند که کلیت ساز و کلیت نگهدار باشند. 

·        (انتله شی مفهوم اساسی در فلسفه ارسطو بوده است.
·        انتله شی بنظر ارسطو عبارت از فرمی است که خود را در ماده واقعیت می بخشد.
·        از حالت روح به صورت ماده در می آید، مادیت می یابد.
·        انتله شی کردوکار و یا قوه ی آماجگرا و کمال بخش است که بمثابه یک اصل، تعیین کننده و مشروط سازنده هر توسعه و تکامل، بویژه هر توسعه و تکامل حیایت در موجودات زنده است.

·        اصولا هر جهان بینی ایدئالیستی که در آن تفکر تله ئولوژیکی (غایت مندی) به نوعی نقش بازی می کند، حاوی مفهوم انتله شی است:
·        مثلا اسکولاستیک، نئواسکولاستیک، ویتالیسم، فلسفه لایب نیتس. مترجم)

44
·        هانس آدولف ادوارد دریش طرح استدلالی خاصی موسوم به تمیز «سیستم های اکوی پوتانسیال (همظرفیت) هماهنگ» مطرح کرد:

الف
·        اولا مبنی بر اینکه ماشین های مکانیکی نمی توانند خود را به یکسان بازتولید کنند و متمایز سازند.

ب
·        ثانیا مبنی بر اینکه ارگانیسم ها (اندام ها) چنین ماشین هائی نیستند. 

·        (چون ارگانیسم خود را به یکسان بازتولید می کنند و متمایز می سازند. مترجم)  

45
·        از دید هانس آدولف ادوارد دریش، انتله شی ها («پسیکوئید ها») قوای لامکان، فرم ناپذیر، روح آسا و غیر فیزیکی اند و به همین دلیل تصور ناپذیر و پژوهش ناپذیرند.   

46
·        ویتالیسم بدین طریق یک بار دیگر از محدودیت پژوهشی خود پرده برداشت.

47
·        طبیعی بود که هانس آدولف ادوارد دریش کمترین علاقه ای به نتایج تئوری توارث و سیتولوژی (بیولوژی سلولی) عصر خود نداشت.
·         
·        (سیتولوژی و یا بیولوژی سلولی، زیر عرصه ای از بیولوژی است که در آن، بکمک میکروسکوپ و متد های بیولوژی موله کولی، روند های بیولوژیکی جاری در سلول ها توضیح داده می شوند و از عناصر متشکله سلول ها، تقسیم (تکثیر) سلولی و کومونیکاسیون («هماندیشی») سلول ها با یکدیگر پرده برداشته می شود.
·        سیتولوژی با رشته های علمی زیر در رابطه است:
     
الف
·        بیوشیمی   
ب
·        بیولوژی موله کولی  

پ
·        گیاه شناسی 
ت
·        جانورشناسی 

ث
·        فیزیولوژی 

ج
·        بیولوژی تکاملی 

ح
·        ایمونولوژی 

48
·        نظرات هانس آدولف ادوارد دریش اما ضمنا نظر ها را به ضرورت توضیح روند های اطلاعی از تئوری توراث جلب کرد.
·        (مراجعه کنید به هانس آدولف ادوارد دریش، «تئوری نظام. سیستم بخش غیر متافیزیکی فلسفه»، 1912
·        هانس آدولف ادوارد دریش، «تئوری واقعیت. تلاش و یا آزمایش متافیزیکی»، 1917)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر