۱۳۹۵ آبان ۱۲, چهارشنبه

علت (2)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین

2
علت در تومیسم

مقبره
توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل
یکی ازمتنفذ ترین فلاسفه و فقهای (تئولوگ های) تاریخ  
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک
 از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)  
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

1
·        هسته این نظریه ارسطو را تومیسم قرون وسطی از آن خود می کند و نئوتومیسم در حال حاضر آن را نمایندگی می کند.

2
·        البته فلسفه تومیستی متناسب با محتوای ایدئالیستی خود علت مادی و علت مؤثر را تابع علت صوری و علت غائی قلمداد می کند و علت غائی را علت ازلی (علت اولیه یا علت العلل) می داند.

3
·        از دیدگاه تومیسم خدا علت اولیه است، خالق جهان و محرک ازلی آن است.

·        مراجعه کنید به تومیسم، نئوتومیسم، تئولوژی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

3
علت در
اوکی ژنالیسم
(متعلق به ایدئالیستی ـ عینی)


نیکولاس مالبرانش (1638 ـ 1715)
فیلسوف و کشیش فرانسوی
منکر تأثیر متقابل کارتزیانی جسم و روح
 نماینده دوئالیسم جسم و روح (اوکی ژنالیسم)
او برای تأثیر متقابل جسم و روح منشاء الهی می تراشید
به پیروی از افلاطون و آگوستین
شناخت حقیقت، ادراک و تصور را
ناشی از سهیم بودن روح انسانی در ایده های الهی می دانست.
اثر اصلی اش:
 «تحقیق حقیقت» (1674 ـ 1675)    

·        نظریه ایدئالیستی ـ عینی خاصی را اوکی ژنالیسم (مالبرانش و گولینچ) عرضه می کند.
·        اوکی ژنالیسم خدا را علت حقیقی واحد همه حوادث می داند و علل مادی (چیزهای محدود و ملموس که به عنوان علت عمل می کنند) را علل تصادفی و هرازگاهی (اوکی ژنالیستی) تلقی می کند که در آنها اراده الهی خود را نمایان می سازد.

4
علت در
 ایدئالیسم ذهنی 


دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف
 اقتصاددان
 تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث

1
·        درک ایدئالیستی ـ ذهنیِ ماهیت علت و علیت در خطوط کلی اش توسط هیوم بنیانگذاری می شود.

2
·        به نظر هیوم، علت عبارت است از شیئی که قبل از شیئ دیگر وجود دارد، همسایه دیوار بدیوار شیئ دیگر است و در عین حال با شیئ دیگر چنان پیوند خورده که تصور یکی، تصور دیگری را در خاطر زنده می کند.

3
·        در این نظر هیوم علت بمثابه اوبژکت واقعی دانسته می شود و فقط پیوند میان علت و معلول، یعنی رابطه علی، بطور سوبژکتیویستی بمثابه پیوند تصورات سوبژکتیو قلمداد می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر