۱۳۹۵ آبان ۸, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (476)



زنان کشاورز بابلسر
فصل بیستم
توسعه علوم طبیعی و فلسفه بورژوائی واپسین:
فیزیک، بیولوژی، روانشناسی
جان ارپن بک
اولریش روزه برگ
برگردان 
شین میم شین

پیشکش به 



سرهنگ سیف اله غیاثوند
 (۱۳۲۰ ـ ۱۳۶۷) 
از روستای کرک سفلی شهرستان نهاوند
سرپرست کل بهداری‌ های جبهه جنگ در جنگ ایران و عراق  
 از اعضای حزب توده
بسیاری از مجروحان جنگی، که جان بدر برده اند،
زندگی خود را مدیون امثال این پزشک شریف اند.
از زندان اوین، به قزل حصار منتقل شد
 و سه شبانه روز تحت شکنجه شدید قرار گرفت.
  دکترای پزشکی داشت و شخصیت و منشی والا 
 در جریان اعدام زندانیان سیاسی
 (تابستان ۱۳۶۷)  
همراه با دیگر همرزمانش اعدام شد. 
برگرفته از ویکیپدیا

بخش سوم
بیولوژی 
(زیست شناسی) 

·        تفکر بیولوژیکی معینی در فرم ماقبل علمی حتی در گمان ورزی های اساطیری ـ فلسفی قدیمی ترین خلق ها رواج داشته است. 

1
·        تفکر بیولوژیکی، به موازات کاربست نخستین نگرش های بیولوژیکی عملی در عرصه های زیر توسعه یافته است: 

الف
·        در عرصه کشت و زرع 

ب
·        در عرصه دامپروری 

پ
·        در عرصه مومیائی کردن جنازه ها

2

هیپوکرات از کوز (460 ـ 370 ق. م.)
مورخ و پزشک معروف جهان باستان

·        ماتریالیست های یونان قدیم ـ دموکریت و هیپوکرات ـ مشاهدات بوتانیکی (گیاهشناسی)، زولوژیکی (جانورشناسی)، فیزیولوژیکی و اناتومیکی (تشریح اندام) را با تصورات طبیعفلسفی در پیوند قرار می دادند.   

3

ارسطو  
(384 ـ 332 ق. م.)
ارسطو از مهمترین و متنفذترین فلاسفه تاریخ است.
او اصول بیشماری را هم بنیاد نهاده و هم تحت تأثیر جدی قرار داده است.
از آن جمله اند :
تئوری علوم
منطق
بیولوژی
فیزیک
اتیک
تئوری شعر
تئوری دولت 
ارسطو دانش زمان خود را به شرح زیر طبقه بندی کرده است :
ارگانون (که بعد از مرگ او به آثار او اضافه می شود.)
علوم تئوریکی (نظری)
علوم پراتیکی (عملی)
علوم پوئه تیکی (شعری)
علوم تئوریکی به اجزای زیر طبقه بندی می شوند :
فلسفه اولین (متافیزیک)
علوم طبیعی
علوم ریاضی (مته متیک)
فلسفه اولین به اجزای زیر طبقه بندی می شود :
تئوری جوهر
تئوری اصول
تئولوژی

·        ارسطو دانش بیولوژیکی عصر خود را طبقه بندی و جمعبندی کرد. 

4
·        ارسطو ـ همزمان ـ تئوری توسعه (تکامل) طبیعت را فرمولبندی کرد:
·        مواد منفعل (پاسیو، ضد اکتیو) بر اساس اصل آماجگرا در هیئت فرم تحقق یابنده ای در مواد تشکیل می شود که آماج توسعه و تکامل را یعنی انتله شی را پیشاپیش در بطن خود دارد.

·        مراجعه کنید به فرم، انتله شی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری      

5
·        این تئوری تله ئولوژیکی ارسطو، یعنی تئوری مبتنی بر هدفمندی حوادث طبیعی در همه تئوری های حیاتی ایدئالیستی و ویتالیستی بعدی به صور آشکار و پنهان حی و حاضر است.

·        مراجعه کنید به تله ئولوژی، ایدئالیسم، ویتالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

6

ابوعلی سینا
 (980 ـ 1037)
متولد در بخارا و رحلت در همدان
پزشک، فیزیکدان، فیلسوف، حقوقدان، ریاضی دان، ستاره شناس و کیمیاگر
کتاب اصلی او
قانون الطب
اصول عام (تئوری پزشکی)
فهرست الفبائی داروها
(داروها و شیوه تأثیربخشی آنها)
امراض عضوی
(پاتولوژی و تراپی)
امراض عمومی
(جراحی و امراض عمومی)
تولید داروهای شفابخش
تفاسیر خلاق ابن سینا از فلسفه ارسطو
بحث فلسفی جدیدی را در این زمینه به راه می اندازد.
مسائل فلسفی مورد بحث ابن سینا
متافیزیک
لوژیک (منطق)
اتیک (اخلاق)
ابوعلی سینا دانشمندی است که
 کلیت مذاهب را زیر سؤال  برده است.
از ابو علی سینا کتاب فلسفی به نام شفا به جای مانده است که
 وی در این کتاب با دلایل و براهین عقلی
باورهای مذهبی را باطل اعلام می کند.
ابو علی سینا در کتاب شفا
 منکر وجود هرنوع معجزه می شود.
ابوعلی سینا در این کتاب
منکر زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی
و تبدل عصای موسی به مار و
شق القمر ( دونیم کردن ماه) توسط پیامبر اسلام می شود.
وی همچنین نظریاتی در رد وحی و وجود دوزخ و بهشت دارد.
ابو علی سینا در زمان خود
 از سوی روحانیت به الحاد و کفر متهم می شود
و به دستور خلیفه المنجد بالله در سال 555 هجری کتاب هایش سوزانده می شوند.
 

سهروردی
ـ متفکر مسلمانـ
 تألیف کتاب شفا توسط ابن سینا را
غفلت او از پیامبر اسلام می داند.

  ابن رشد
ـ متفکر مسلمان اندلس ـ
می گوید:
«چگونه است که ابن سینا قوانین بیولوژیکی برای انسان و موش را یکسان می داند
حال آنکه انسان اشرف مخلوقات است.
به خدا قسم که علم او فریبا ست و سبب گمراهی خلق است.»

امام فریدالدین ابن غیلان
ـ حکیم قرن ششم ـ
در رساله ای در محکومیت ابوعلی سینا می گوید :
«چگونه کسی می تواند آنچه انبیای الهی گفته اند را منکر شود
نه معجزه را قبول کند و نه اعتقاد به قیامت را.
به خدا سوگند که او در قیامت از سرافکندگان است.»

  امام محمد غزالی 
می گوید :
«چگونه است که شخصی چون ابن سینا گفته ی قرآن که آسمان و زمین
 در شش روز آفریده شده را انکار می کند و می گوید همه چیز از ازل بوده است؟»

حسن الاربلی
ـ محدث وحکیم مسلمان قرن هفتم ـ
در بستر مرگ می گوید :
«شهادت می دهم که خدا بزرگتر است و ابن سینا کذاب است.»

کتاب شفای ابن سینا
در اروپا
سالیان سال تدریس می شد.

حریف

·        ابن سینا و ابن رشد در قرون وسطای واپسین، البته به صور تفسیری و دگماتیکی، نظریه ارسطو را مطرح کردند.

7

فیلیپوس تئوفراستوس بمبست فون هوهین هایم
معروف به پاراسلسوس
(1493 ـ 1541)
دانشمند سوئیسی همه جانبه با آثار همه جانبه
مداوای موفقیت آمیز او افسانه وار بود 
مؤلف آثار بیشمار که عمدتا پس از مرگش منتشر می شوند
تندیس پاراسلسوس در اینسیدلن

·        با سرمایه داری آغازین در رنسانس، اولین تحقیقات علم الاشیائی (علوم طبیعی) ـ به معنی واقعی کلمه ـ توسط لئوناردو داوینچی و پاراسلسوس و غیره شروع شد.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر