۱۳۹۵ شهریور ۲۶, جمعه

هماندیشی با مریم (38)


میم نون

چرا ترک خر شد؟
کوروش کبیر

1
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        با خروج بشریت از فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی اشتراکی آغازین و ورود به فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری، ترفند دومینوئی بی نظیر بی سابقه ای به کار می افتد که در آن قوای طبیعی (قوای غریزی، احساسی ـ عاطفی ـ ژنه تیکی ـ ایراسیونال) آب به آسیاب طبقه حاکمه می ریزند.
·        این ترفند در تمامی طول تاریخ جامعه طبقاتی، اعتبار خود را حفظ کرده و وبال گردن بشریت شده است.

2
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفید شدن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        طبقه حاکمه به «اهلی و مفید کردن» (مریم)  توده می پردازد.
·        این سنگ اول این دومینو ست.
·        طبقه حاکمه برای اهلی و مفید سازی توده، با زرادخانه ای از تسلیحات مادی و ایده ئولوژیکی خود دست به بازپروری (تربیت از نو) توده می زند:

3
·        توده از سوئی به شلاق نان، اهلی می شود:
·        توده برای نجات خود و خانواده خود از مرگ حتمی، تن به اهلی شدن (بردگی) دسته جمعی می دهد.
·        چه بسا حتی التماس می کند که طبقه حاکمه خودش را و اعضای خانواده اش را اهلی کند.
·        چون تأمین نان برای کودکان خردسال و پیران خانواده کار دشواری است و طبقه حاکمه سودی در اهلی کردن کودکان و مادر بزرگ ها و پدر بزرگ های ضعیف و چه بسا مریض  نمی بیند.

4
·        طبقه حاکمه علاوه بر شلاق نان، توده بی همه چیز را به شلاق جان می بندد تا روند اهلی کردن تسهیل شود و فرم چه بسا داوطلبانه به خود گیرد.
·        طبقه حاکمه برای نیل به این آماج طبقاتی، ایده ئولوژی خود را به توده تحمیل می کند و هر مقاومت ایده ئولوژیکی توده را در هم می کوبد.
·        مثلا قبول دین اسلام، تمکین به اوتوریته الله که انعکاس آسمانی ـ انتزاعی اشرافیت بنده دار روحانی است، به عنوان تنها ره رهائی از آتش دنیوی (فقر و گرسنگی) و آتش اخروی (عذاب الیم) جا زده می شود.

5
·        هر مخالفت با نظام برده داری، هر مقاومت در مقابل اهلی شدن، به عنوان نفاق و کفر و محاربه با خدا جا زده می شود و منافقین و کفار و محاربین شقه شقه می شوند.
·        گردن 1000 نفر که امیر مؤمنین در یک شب می زند، گردن مقاومین در مقابل نظام بردگی است.
·        تمکین به الله، بهانه است.
·        تمکین به الله، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی تمکین به طبقه حاکمه برده دار است.

6
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفيد بودن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        اهلی کردن رؤسای خانواده ها، وارد آوردن تعیین کننده ترین ضربه بر اولین سنگ دومینو ست.
·        ضربه وارده بر سنگ اول دومینو به سنگ های دیگر ـ خواه و ناخواه ـ منتقل می شود و روند اهلی سازی جامعه فرم اوتوماتیک (خود به خودی) کسب می کند:
·        مادر ـ پدر اهلی شده و با ایده ئولوژی طبقه حاکمه مسموم گشته، به اهلی کردن و مسوم کردن فرزندان خود کمر می بندند:
·        دیالک تیک اهلی سازی (تربیت، ارشاد) بکار می افتد:
·        مادر و پدر اهلی (برده) شده به مربی نسل نو بدل می شود.
·        دیالک تیک مربی و مربا.
·        مربا به مربی استحاله می یابد تا روند تربیت دوام یابد.

·        این هنوز تمام ترفند تربیت طبقه حاکمه نیست.

7

وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفيد بودن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        طبقه حاکمه با تصاحب و تصرف وسایل تولید مادی، وسایل فکری و فرهنگی همبود اولیه را ( مفاهیم رایج در همبود اولیه را)  نیز تصاحب و تسخیر می کند.
·        یعنی ضمن تبدیل شدن به اوتوریته اقتصادی، به مقام اوتوریته فکری و فرهنگی ارتقا می یابد.

·        طبقه حاکمه تربیت نسل نو را فقط به امید مادر و پدر پیشاپیش اهلی شده محول نمی کند.
·        اهلی کردن کودکان توده را نیز طبقه حاکمه به عهده می گیرد و حتی نهادینه می کند:
·        کودکان توده در کودکستان ها، دبستان ها، دبیرستان ها و دانشگاه ها اهلی می شوند.

8
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفيد بودن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        رفته رفته واژه اهلیت با محتوای معنوی نوینی پر می شود و دهن به دهن می گردد تا زهر ایده ئولوژیکی پنهان در خود را به حلق خلق بریزد:
·        واژه اهلیت حتی پس از امحای نظام برده داری، به مقام  مفاهیم هنجاری، اخلاقی، ارزشی، حقوقی و قضایی ارتقا می یابد:

9
اهلیت
به توانائی قانونی شخص برای دارا شدن یا اجرای حق گفته می ‌شود.

·        پس از لغو نظام برده داری، همه در حرف (بطور فرمال)  صاحب حق و حقوق تلقی می شوند.
·        اما پیش شرط استفاده از حقوق کذائی خود منوط به اهلیت می گردد.
·        اگر کسی اهلیت کسب نکرده باشد، یعنی ـ در تحلیل نهائی ـ اهلی نشده باشد، مجاز به استفاده از حق خود نیست.
·        کودکان به همین دلیل، علیرغم داشتن حق، مجاز به برخورداری از حق نیستند.
·        چون هنوز اهلی نشده اند.
·        به زبان قضات، اهلیت ندارند.

10
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفيد بودن و اهلي شدن آنها توسط بشر است.

·        روند اهلی سازی جامعه در فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی فئودالی و کاپیتالیستی ادامه و تعمیق می یابد.
·        روند اهلی سازی جامعه بلحاظ فرم عوض می شود، ولی بلحاظ ماهیت همان می ماند که بوده است.

·        اکنون می توان سخن مریم را تکمیل کرد:
·        دلیل استحقار جانوران و انسان ها، در دیالک تیک تربیت است.
·        در اوتوریته است.
·        مربا ـ چه جانور و چه انسان ـ خوار شمرده می شود و مربی عزیز قلمداد می شود.

·        سؤال اکنون این است که چرا اسامی بعضی از «برده ها» و  جانوران که اهلی و مفید شده اند (مریم)، تحقیر واژه نیستند؟

·        چرا واژه های سرکارگر، اسب، عقاب، کفتر، طاووس، شیر، پلنگ، فیل ـ علیرغم اعمال ستم عملی بر آنها ـ تحقیر واژه نیستند؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر