۱۳۹۵ شهریور ۱۷, چهارشنبه

هماندیشی با مریم (31)


میم نون
   

چرا ترک خر شد؟
کوروش کبیر

·        گفتیم:
·        «برای شناخت سوبژکت، باید اوبژکت را شناخت.
·        برای شناخت سازنده فحش واژه از واژه های گاو و سگ و خر و قاطر و غیره، باید مشخصه مشترک این حیوانات را کشف کرد.»

·        سؤال این بود که مشخصه مشترک این حیوانات چیست که سبب اصلی تبدیل آنها به فحش واژه و تحقیر واژه شده است؟

مریم
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفيد بودن آنها ست.  

·        این نظر مریم نادرست و باطل نیست، ولی درست و حقیقی هم نیست.

·        چرا و به چه دلیل؟

1
وجه مشترک  همه اين حيوانات،
مفيد بودن آنها ست.  

·        برای دادن پاسخ به این پرسش باید پرسید:
·        معیار حقیقت چیست؟
·        بر اساس چه معیار عینی می توان به تمیز حقیقت از حقیقت واره (حقیقت نیمبند) و باطل و دروغ پی برد؟

2
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفيد بودن آنها ست.  

·        معیار عینی مطمئن برای تمیز حقیقت از حقایق نیمبند و دروغ و باطل، پراتیک است.
·        در مفهوم فلسفی پراتیک چیزها و کرد و کار های زیر تجرید می یابند:

الف
·        آزمون و آزمایش  

ب

·        تجربه شخصی و یا نوعی ـ بشری  

·        حافظ هم این متد و طریق و ترفند را می شناخت و در دیوان غزلیاتش چندین بار بکار برده است:  

1
خوش بود
گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود
هرکه در او غش باشد

·        معنی تحت اللفظی:
·        برای پی بردن به قلابی بودن دوستی کسی، بهتر است که او را به محک تجربه بکشی.

·        برای حافظ در این بیت، تجربه بسان محک برای تمیز خالص از ناخالص است.
·        محک در تعیین عیار طلا به کار می آید.
·        محک متد شیمیائی خاصی است.
·        از دید حافظ برای تمیز حقیقت ادعای کسی، باید از محک تجربه استفاده کرد.
·        مثلا او را در زمینه مورد بحث مورد آزمون و آزمایش قرار داد.

2
پدر تجربه
ای دل
تویی
آخر ز چه روی
طمع مهر و وفا ز این پسران می ‌داری؟


·        معنی تحت اللفظی:
·        آدم حسابی.
·        تو آدم مجربی هستی.
·        چرا از فرزندانت انتظار مهر و وفا داری؟

·        حافظ در این بیت شعر بر آن است که فرزند ـ بنا بر تجربه صدها باره ـ بی اعتنا به مادر ـ پدر است.
·        انتظار مهر و وفا از فرزند نشانه نادانی است.

3
·        اینجا نیز حقیقت و بطلان داشتن مهر و وفا توسط فرزند به والدین بنا بر محک تجربه تعیین می شود.

·        این نظر حافظ دقیق و درست است.
·        رابطه مولد و مولود رابطه ای دیالک تیکی است.
·        این حکم طبیعت است و در عالم نباتات و حیوانات و حشرات و غیره هم صادق است.
·        بهتر هم همین است.

·        فرزند والدین را نفی دیالک تیکی می کند:

الف
·        فرزند جنبه های مثبت و مفید آنها را از آن خود می کند و آنها را به نوبه خود توسعه می دهد.
·        (تداوم، استمرار، پیوست میان نسل ها)   

ب
·        جنبه های منفی و مضر آنها را دور می اندازد و حذف می کند.
·        (شکست، قطع، گسست میان نسل ها)   

4
·        این نفی دیالک تیکی یکی از قوانین دیالک تیکی است:
·        قانون نفی نفی.
·        دیالک تیک پیوست و گسست

5
·        مادر و پدر هم وقتی فرزند بوده اند، مادر و پدر خود را نفی دیالک تیکی کرده اند و اکنون خود مادر و پدر شده اند و توسط فرزند نفی می شود:
·        نفی نفی:
·        نافی دیروز (نسل قدیم) توسط نافی امروز (نسل جدید) نفی می شود.

·        همین نفی بی پایان موتور توسعه و تکامل است.
·        به همین دلیل هر نسلی بهتر از نسل قبلی است.

پ

·        عمل
·        عمل معیار عینی برای تعیین صحت و سقم (حقیقت و بطلان) اندیشه است.

·        برای تعیین صحت و سقم این ادعا که آب در 100 درجه سانتیگراد تحت فشار جو می جوشد، بهتر است که کتری را از آب پر کنیم و روی آتش بگذاریم و دمای جوش آب را با دماسنج اندازه گیریم.
·        اگر دمای جوش، 100 درجه سانتیگراد بود، این ادعا حکم حقیقی ئی است و نه ادعای توخالی و باطل.

6
مریم
وجه مشترک همه اين حيوانات،
مفيد بودن آنها ست.  

·        اگر نظر مریم درست باشد، باید در مورد همه جانوران مفید صدق کند.
·        قضیه ولی از این قرار نیست.

·        خیلی از جانوران مفید اند، ولی نه تنها مورد تحقیر و تخفیف و تعذیب قرار نمی گیرند، بلکه چه بسا تحسین، تجلیل، تعزیز و تحبیب می شوند.

·        بز و بزغاله بر خلاف خر و کره خر، بر خلاف سگ و توله سگ تحقیر نمی شود.
·        اسب و کره اسب بر خلاف قاطر و استر و خر و کره خر تجلیل می شوند و حتی راجع به نجابت جد اندر جدی شان  شجره نامه ها و شعرها سر هم بندی می شود.

7
·        کلاغ فوق العاده مفید، صفت دزد و لاشخور و غیره دریافت می کند.
·        در حالیکه عقاب به عرش اعلی برده می شود و مقامی بمراتب بالاتر از ائمه اطهار کسب می کند.
·        طوطی و طاووس و بلبل و قناری و غیره هم به همین سان.

8
·        به همین دلیل، نظر مریم علیرغم اینکه باطل نیست، ولی فاقد اشتمال عام است.
·        یعنی در مورد همه جانوران مفید صادق نیست.

·        به همین دلیل، حقیقت نیمبندی است که بدتر از باطل است.

·        چون باطل را به آسانی می توان کشف و نفی کرد.
·        حقیقت نیمبند را اما به دشواری می توان کشف و نفی کرد.

·        فریبائی حقایق نیمبند هم به همین دلیل است.

·        حقایق نیمبند به دلیل داشتن ذراتی از حقیقت، فریبا و مقبول خاص و عام هستند.


9

·        طبقه حاکمه امپریالیستی از این مسئله حداکثر استفاده را به عمل می آورد:
·        اخبار همه روزه بر اساس این ترفند تنظیم می شوند.

·        اجامر امپریالیستی به همدیگر چه بسا فحش خواهر و مادر می دهند تا خلایق را سر در گم و گمراه کنند.
·        این فحش ها، ماهیتا فحش نیستند.
·        این انتقاد ها، ترفند اند برای عوامفریبی.

10
·        مثلا اگر دول امپریالیستی اروپا مخالف کرد و کار های عردوغان ها هستند، چرا آنها را تحریم اقتصادی نمی کنند؟

·        چرا تیم های ورزشی عردوغانی را از شرکت در اولمپیک و جام اروپا و جام جهان محروم نمی سازند؟

·        چرا از باند جنایتکار ناتو اخراج نمی کنند؟

·        چرا رسانه های امپریالیستی دسیسه های فاشیستی ـ فوندامنتالیستی طبقه حاکمه را افشا نمی کنند؟

·        مصائب عصب سوز و روانفرسای افغانستان و عراق و لیبی و سومالی و سوریه و غیره که از آسمان نازل نشده اند.

·        پشت سر همه اینها طبقه حاکمه امپریالیستی نشسته است.
·        ترفند رسانه های امپریالیستی اشاعه حقایق نیمبند است که بمراتب زیانبارتر از دروغ اند.

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    • بر اساس چه معیار عینی می توان به تمیز حقیقت از حقیقت واره (حقیقت نیمبند) و باطل و دروغ نایل آمد؟

    پاسخحذف