۱۳۹۵ شهریور ۱۸, پنجشنبه

سیری در کلامی از مسعود کیمیائی (2)

 
روشنفکر و تکنوکرات
تحلیلی از
شین میم شین
 
• روشنفکر یک مفهوم فلسفی است.

• مفاهیم ـ بدون استثناء ـ در هر رشته علمی، فلسفی، هنری، فقهی و غیره، تعریف استاندارد دارند.
• در غیر این صورت کسی منظور کسی را نمی فهمد.
• در غیر این صورت هماندیشی میان اعضای جامعه امکان ناپذیر می گردد.

1
مثال

• مفاهیم اکسیداسیون و احیا در علم منفرد شیمی در مقیاس تمام ارضی (گلوبال) تعریف استاندارد دارند.
• این تعاریف باید توسط طلاب علم شیمی با دقت و وسواس علمی فرا گرفته شوند.
• طلاب شیمی اگر تعریف مفاهیم و مقولات شیمی را ندانند، حتی سطری از کتب شیمی را نمی توانند بفهمند و بسان خر در گل می مانند.
• این در مورد همه عرصه های علمی، فلسفی، هنری، فقهی و غیره، صادق است.

2
• مفاهیم هر رشته علمی را نمی توان و نباید بطور تحت اللفظی معنی کرد.
• مثلا مفهوم فقهی، «جهاد» را نمی توان تحت اللفظی معنی کرد و اعلام داشت که جهاد یعنی جهد کردن.

• جهاد یک مقوله تئولوژیکی (فقهی) است و تعریف ماورای تحت اللفظی دارد.
• تحت اللفظی معنی کردن مفاهیم و مقولات علمی، فلسفی، هنری، فقهی و غیره، به معنی تحریف آنها ست.
• به معنی تخریب خانه فکر و فرهنگ جامعه است.

3
مسعود کیمیائی
نگاه کنیم به نقش روشنفکران، آگاهان و دانستگان

• روشنفکر ـ به مثابه یک مفهوم فلسفی ـ نه به معنی دانا و آگاه و علامه، بلکه به معنی یک قشر اجتماعی است.
 
• قشر اجتماعی به چه معنی است؟

4
 
مسعود کیمیائی
نگاه کنیم به نقش روشنفکران، آگاهان و دانستگان

• قشر اجتماعی در رابطه با طبقه اجتماعی تعیین می شود.
• اگر جامعه بشری بطور کلی را عمارتی تصور کنیم.
• طبقات اجتماعی را می توان طبقه های این عمارت محسوب داشت.

• هر طبقه اجتماعی حاوی اقشار اجتماعی است.
• درست به همان سان که هر طبقه هر عمارت، حاوی خانه هائی است.
• مثلا در هر ساختمان آسمانخراش هفت، هشت و یا ده خانه قرار دارند.

• هر قشر اجتماعی را می توان «زیرطبقه» ی طبقه اجتماعی محسوب داشت.

• اصطلاح «زیرطبقه» را به تقلید از اصطلاح ریاضی «زیرمجموعه» ساخته ایم.

5
مسعود کیمیائی
نگاه کنیم به نقش روشنفکران، آگاهان و دانستگان

• همانطور که هر خانه، حاوی اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق غذاخوری، آشپزخانه، پستو و مستراح است.
• هر قشر اجتماعی نیز حاوی لایه های اجتماعی است.
• هر لایه اجتماعی را هم می توان «زیرقشر» اجتماعی محسوب داشت.

6
مسعود کیمیائی
نگاه کنیم به نقش روشنفکران، آگاهان و دانستگان

• اگر جامعه فئودالی را در نظر گیریم، این جامعه حاوی طبقه حاکمه (اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی) از سوئی و حاوی رعایا از سوی دیگر به عنوان دو طبقه اجتماعی اصلی و بقایای جامعه برده داری، مثلا برده ها، بنده ها، کنیز ها، غلام ها و نطفه های بورژوازی، مثلا تجار، صنعتگران، پیشه وران و پرولتاریا، لومپن پرولتاریا و غیره است.

7
مسعود کیمیائی
نگاه کنیم به نقش روشنفکران، آگاهان و دانستگان

• هر کدام از این طبقات اجتماعی در جامعه فئودالی، اقشار خاص خود را دارند و هر قشری لایه های خاص خود را:

الف
• اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی (طبقه حاکمه) قشر روشنفکر خود را دارد.
• قشر روشنفکر اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی بلندگوی ایده ئولوژیکی آن است.
• اگر طبقه حاکمه در عرصه های اقتصادی، سیاسی، نظامی و غیره فعال است (می رزمد)، روشنفکر طبقه حاکمه در عرصه ایده ئولوژیکی می رزمد.

ب
• قشر روشنفکر اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی خود نیز به لایه های معینی تقسیم بندی می شود:

1
 
شعرا

• سعدی و بعد حافظ را می توان جزو قشر روشنفکر اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی محسوب داشت.

2
 
فقها

• شیخ شیراز، نه تنها شاعر است، یعنی در لایه اجتماعی موسوم به شعرا قرار دارد، بلکه ضمنا در لایه اجتماعی موسوم به فقها ست.

3
 
نویسنده ها

• نویسنده های فئودالی در رشته های مختلف از خاطره نویسی تا قصه نویسی و از تاریخ نگاری تا نامه نگاری و غیره فعال اند.

4
مرثیه خوان ها
معلمان مکتب ها
مهندسان و معماران
اطباء
قضات و وکلا

5
 
روحانیت

• در جامعه فئودالی روحانیت در آن واحد هم جزو طبقه حاکمه است و هم جزو قشر روشنفکر است.
• روحانیت دیالک تیکی از طبقه و ایدئولوگ است.
 
8
مسعود کیمیائی
نگاه کنیم به نقش روشنفکران، آگاهان و دانستگان

• طبقه رعایا نیز روشنفکران خاص خود را می پرورد.
• شعرای خاص خود را.
• نویسندگان خاص خود را
• حتی روحانیان خاص خود را
 
9
مسعود کیمیائی
نگاه کنیم به نقش روشنفکران، آگاهان و دانستگان

• بقیه «طبقات» اجتماعی جامعه فئودالی نیز کم و بیش، روشنفکران خاص خود را داشته اند و دارند.
• اگر اشعار شعرای جامعه فئودالی تحلیل شوند، می توان پایگاه طبقاتی آنها را تا حدی تعیین کرد.

• البته در جامعه فئودالی، مرزهای طبقاتی سیال اند.
• مثلا محمد حسین شهریار احتمالا هم شاعر اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی است و هم شاعر بورژوازی تجاری و خرده بورژوازی سنتی است.

• مائو همه طبقات اجتماعی و اقشار اجتماعی چین را در اثری ارزشمند بررسی کرده است و حتی خصوصیات پسیکولوژیکی هر کدام از آنها را تبیین داشته است.
 
10
مسعود کیمیائی
نگاه کنیم به نقش روشنفکران، آگاهان و دانستگان

• روشنفکران جامعه فئودالی از شاعر تا رمال، از معمار تا ملا، از نوحه سرا تا مرثیه خوان و غیره که «آگاه و دانسته» و علامه نبوده اند.

ادامه دارد.

۲ نظر:

  1. آیا نام اثر مائو را می دانید؟ اگر پاسخ مثبت است آیا به فارسی ترجمه شده است؟ ممنون

    پاسخحذف
  2. آیا نام اثر مائو را می دانید؟ اگر پاسخ مثبت است آیا به فارسی ترجمه شده است؟ ممنون

    پاسخحذف