۱۳۹۵ مرداد ۱۴, پنجشنبه

سیری در شعر «ای مرز پر گهر» از فروغ فرخزاد (3)


ای مرز پر گهر
فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
ویرایش و تحلیل از
 شین میم شین

·        فاتح شدم،  بله فاتح شدم
·        اکنون به شادمانی این فتح
·        در پای آینه، با افتخار، ششصد و هفتاد و هشت  شمع نسیه می افروزم
·        و می پرم به روی طاقچه تا ـ با اجازه ـ  چند کلامی
·        درباره ی فواید قانونی حیات به عرض حضورتان برسانم
·        و اولین کلنگ ساختمان رفیع زندگی ام را
·        همراه با طنین کف زدنی پرشور
·        بر فرق فرق خویش بکوبم

·        من زنده ام، بله، مانند زنده رود، که ی کروز زنده بود
·        و از تمام آنچه که در انحصار مردم زنده  است،  بهره خواهم برد

·        من می توانم از فردا
·        در کوچه های شهر، که سرشار از مواهب ملی است
·        و در میان سایه های سبکبار تیرهای تلگراف
·        گردش کنان قدم بردارم
·        و با غرور، ششصد و هفتاد و هشت  بار، به دیوار مستراح های عمومی بنویسم:
·        «خط نوشتم که خر کند خنده.»


·        من می توا نم از فردا
·        همچون وطن پرست غیوری
·        سهمی از ایدئال عظیمی که اجتماع
·        هر چارشنبه بعد از ظهر، آن را با اشتیاق و دلهره دنبال می کند
·        (در)  قلب و مغز خویش داشته باشم،
·        سهمی از آن هزار هوس پرور هزار ریالی که می توان به مصرف یخچال و مبل و پرده رساندش
·        یا آنکه در ازای ششصد و هفتاد و هشت  رأی طبیعی
·        آن را شبی به ششصد و هفتاد و هشت  مرد وطن، بخشید

·        من می توانم از فردا
·        در پستوی مغازه ی خاچیک
·        بعد از فرو کشیدن چندین نفس، ز چند گرم جنس دست اول خالص
·        و صرف چند بادیه پپسی کولای ناخالص
·        و پخش چند «یاحق» و «یاهو» و «وغ وغ» و «هوهو»
·        رسما ً به مجمع فضلای فکور و فضله های فاضل روشنفکر
·        و پیروان مکتب «داخ داخ ـ تاراخ تاراخ» بپیوندم
·        و طرح اولین رمان بزرگم را که در حوالی سنه ی یکهزار و ششصد و هفتاد و هشت شمسی تبریزی
·        رسماً  به زیر دستگاه تهیدست چاپ خواهد رفت
·        بر هر دو پشت ششصد و هفتاد و هشت  پاکت اشنوی اصل ویژه بریزم

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر