۱۳۹۵ تیر ۸, سه‌شنبه

سیری در فرمایشات رهبران ملت ایران (20)


ویرایش و تحلیل از
یدالله سلطانپور

خشم امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید

·        مفهوم «امت» برای فوندامنتالیسم همان فونکسیون را دارد که مفهوم «نژاد» برای فاشیسم (ناسیونال ـ سوسیالیسم) داشته است.
·        حتی در ادبیات فوندامنتالیسم، گاهی مفهوم «نژاد» همتراز با مفهوم «امت» به خدمت گرفته می شود.

·        جالب اما طرز و محل کاربست مفهوم «نژاد» است.

1
خشم امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید

·        هر جا که فوندامنتالیسم بخواهد، تفاوت و تضاد امتیستی را ماستمالی کند، مثلا مورد صرفنظر پراگماتیستی (مصلحت طلبانه)  قرار دهد، از مفهوم وحدت راسیستی (داشتن نژاد مشترک) بهره بر می گیرد.
·        نماینده فوندامنتالیسم شیعی در سخنرانی اش در ارمنستان ادعا می کند که عیرانی ها و ارمنی ها نژاد مشترکی دارند و فراموش می کند که در طول تاریخ چه ستمی از طرف همنژادان کذائی ترک و فارس بر ارامنه رفته است.
·        هنوز هم خانه های ارامنه در تبریز و غیره شاید باقی مانده باشند که   سقف شان همسطح خیابان ها ست.
 
2
خشم امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید

·        مفهوم امت برای فوندامنتالیسم شیعی و سنی حاوی نقش مرکزی است.
·        درست بسان مفهوم نژاد برای فاشیسم.
·        با ایمان راسخ به این مفهوم مرکزی است که قتل عام های کورکورانه توجیه می شوند، مشروعیت کسب می کنند و جامه عمل می پوشند.
·        باور به مفهوم فوندامنتالیستی امت، انفجار بمب در قطاهای حامل کارگران پابرهنه امریکای لاتین در مادرید اسپانیا را تسهیل می کند و دود از دومان هر شاهد هومانیستی برمی خیزد:

·        «ای بی همه چیزها، اینها گرسنگان جهان چپاول شده اند که در جستجوی لقمه نانی به این دیار آمده اند.»
·        (از سخنان زن جوانی در اسپانیا خطاب به اجامر بن لادن)     

3
خشم امت ز سوگ تو جوشید
بی تو رهبر سیه جامه پوشید

·        شکنجه و زجر و آزار و اعدام بی شرمانه اعضای چه بسا پیر حزب توده به بهانه های جاسوسی و کودتا و غیره با باور عمیق به مفهوم امت تسهیل شده است.
·        امتیسم بسان راسیسم نفی مکانیکی هر کسی را بدون داشتن کمترین دلیل تسهیل می کند و به کرد و کاری آسان تر از خوردن آب مبدل می سازد.

4
خود نمیری که مردن تو را نیست
زنده‌ ای، زنده تا صبح محشر

·        معنی تحت اللفظی:
·        تو نمرده ای.
·        نامیرا هستی.
·        تو تا صبح قیامت زنده ای.

·        حواس پرتی یکی از وجود مشترک همه خردستیزان جهان است:
·        کسی که مرتضی مطهری را مجاهد شهید قلمداد کرده و خون ریخته شده از او را حافظ دین و دفتر جا زده، همان کسی است که همان مرتضی مطهری را جاوید جا می زند.

5
نقش هر دفترت زندگی ساخت
زندگی از تو زاید مکرر

·        معنی تحت اللفظی:
·        هر جمله که در کتاب هایت نوشته ای، موجد زندگی بوده است.
·        بنابرین، زندگی از تو بکرات زاده می شود.

·        اکنون هندوانه ای به بزرگی کره زمین زیر بغل مرتضی مطهری چپانده می شود:
·        همان مرتضی مطهری که آئینه ی مرتضی علی بود، اکنون به مقام خدای کذائی ارتقا داده می شود.
·        آن سان که او به زاینده زندگی بدل می شود.

·        اگر کس دیگری راجع به کس دیگری این ادعا را کرده بود، همان روح امام امت که این نوحه را موسیقی قلمداد کرده و خرید و فروشش را مجاز دانسته، جلادانش را شبانه به سراغش می فرستاد تا دستگیر شود و به جرم محاربه با خدا زجرکش گردد.

6
ای خطیب دلنواز نکته پرداز
عندلیب نغمه ساز کرده پرواز

ای دریغا، مکتب از علم
جانفزا نکته هایت ز منبر

در غم تو من چه گویم
ز آن که این گونه فرموده رهبر:

«حاصل عمر من رفته از دست
پاره‌ ی قلب من رفته از بر»
 
رفتی و مانده داغ تو در دل
رفتی و مانده یاد تو در سر

·        معنی تحت اللفظی:
·        ای خطیب دلنواز نکته پرداز که بلبل نغمه خوان پرواز کرده هستی، افسوس از تو که مکتب علم بودی و از منبر نکته های جانفزا می فرمودی.
·        من چه می توانم بگویم، وقتی رهبر گفته:
·        «حاصل عمر من از دستم و پاره قلب من از برم رفت»؟
·        تو رفته ای و داغت بر دل مانده است.
·        تو رفته ای و یادت در سر مانده است.

·        ساختن کوه از کاه به همین می گویند:
·        از سخن امام امت راجع به مرتضی مطهری، معیاری سوبژکتیو سر هم بندی می شود:

الف
·        بدین طریق هر کس که مورد تأیید رهبر باشد، ایدئالیزه می شود.
·        به عرش اعلی برده می شود.
·        تطهیر می شود.
·        تقدیس می شود.
  
ب
·        و هر کس که مورد تأیید رهبر نباشد، تحقیر و تخریب می شود و به اسفل السافلین پرتاب می شود.

7
·        به همین دلایل است که همان رهبر فتوا می دهد و علیرغم حرام بودن موسیقی در اسلام، این نوحه و مدیحه را  حلال تر از شیر مادر جا می زند.
·        چنین اند امامان در عیرانزمین.
·        نه عینیتی
·        نه انضباطی
·        نه معیاری
·        نه پرنسیپی.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر