۱۳۹۵ خرداد ۱۳, پنجشنبه

سیری در جهان بینی محمود دولت آبادی (14)


تحلیلی از  
میم حجری

نون نوشتن
محمود دولت آبادی

نه.
خصلت‌ها تازه نیستند، حادث نشده ‌اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم ‌اند.

دزدی، ارتشاء، مفتخواری، تنبلی، فقدان حس مسئولیت، کلاهگذاری، فرومایگی و دونمایگی، نوکربابی، میل به تهاجم به حقوق دیگری، فقدان حسّ مسئولیت اجتماعی، ندانستن و نشناختن جای خود در مناسبات اجتماعی، گرایش به تلقّی یک ‌شبه ره صدساله رفتن، حقد (کینه)  و حسد، نفی دیگری به استنباط اثبات خود، خواری ‌پذیری تا حدّ یک سگ در مقابل قبلهٔ قدرت، چشم بستن بر ستمی که روا بر دیگری می ‌شود و شانه خالی کردن از زیر بار احتمال خطر، کلاه خود را دو دستی چسبیدن، دروغ گفتن، ریا کردن،
 و در همه حال جانب قدرت را گرفتن و لازم و غیرلازم آب به آسیاب ستمگر ریختن، چشم‌ها را به ‌روی حقیقت بستن، زشتی را ستودن و نیکی را خوار شمردن ...

·        محمود دولت آبادی، اکنون خصایل سرشتی و «نهفتی» اعضای جامعه را یکی پس از دیگری برمی شمرد.
·        به زعم او هیچکدام از این «خصلت ها» ربطی به «تغییر عجیب» در جامعه ندارد.

·        این به چه معنی است؟

1
نه.
خصلت‌ها تازه نیستند، حادث نشده ‌اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم ‌اند.

·        این اولا بدان معنی است که زیربنای اقتصادی جامعه، یعنی فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری نقشی در تشکیل، تقویت و توسعه این خصلت ها ندارد.

·        این به چه معنی است؟  

2
نه.
خصلت‌ها تازه نیستند، حادث نشده ‌اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم ‌اند.

·        این به معنی تبرئه و تطهیر فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری است.
·        این به معنی انکار نقش زیربنای اقتصادی در چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای روبنایی است.

·        این به چه معنی است؟

3
نه.
خصلت‌ها تازه نیستند، حادث نشده ‌اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم ‌اند.

·        این به معنی قرائت فاتحه بلند بالائی بر اصل علیت است.
·        اصل علیت از ماقبل تاریخ تا کنون، بنا بر تجربه میلیون ها باره، مدعی این بوده که هیچ چیزی در جهان بدون علت معینی پدید نمی آید.
·        هر معلولی را علتی است و هر علتی را معلولی.

·        اصل علیت را فقها و علما و مراجع تفلید و هر ننه مرده ای قبول دارد و برای اثبات وجود خدا به خدمت می گیرد.
·        استثناء در این میان مهندس مهدی بازرگان بوده که با سوء استفاده از ریاضیات، وجود خدا را اثبات می کرد و نه با سوء استفاده از اصل علیت
·        اکنون استثنای دیگری ظهور کرده که محمود دولت آبادی نام دارد و مؤسس تئوری نهفت است و با این تسلیحات تئوریکی به جنگ بر ضد علیت برخاسته است.
·        حتما به همین دلیل است که امپریالیسم جایزه اش داده است.

5
نه.
خصلت‌ها تازه نیستند، حادث نشده ‌اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم ‌اند.

·        وقتی کسی بگوید که همه خصلت های اعضای جامعه در نهفت آنها «نهاده» شده اند، بدین معنی است که این خصایل بدون علت اند.
·        خصایل طبیعی و یا الهی اند.

·        این اما ضمنا همان ایده ئولوژی دکتر محمود احمدی نژاد است.

·        تنها فرقی که بین محمود دولت آبادی و دکتر محمود احمدی نژاد وجود دارد، این است که محمود ثانی، دکتر است.
·        فقط معلوم نیست که دکتر ددان است و یا دکتر خران.

6
نه.
خصلت‌ها تازه نیستند، حادث نشده ‌اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم ‌اند.

·        این ثانیا بدان معنی است که روبنای ایده ئولوژیکی جامعه، مثلا دولت اجامر جماران و جمکران، کمترین تقصیری در «خصلت» های مطروحه ندارد.
·        به عنوان مثال، ارتشاء ( رشوه گیری) پدیده ای اجتماعی نبوده و نیست.
·        نه، ربطی به ساختار اقتصادی جامعه دارد و نه حتی ربطی به روبنای ایده ئولوژیکی آن.
·        چیزی است که به اراده قویا غیبی،  در نهاد اعضای جامعه، نهاده شده است.
·        چیزی ذاتی و سرشتی و مادر زادی و جبلی است.

7
نه.
خصلت‌ها تازه نیستند، حادث نشده ‌اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم ‌اند.

·        فرض کنیم، قضیه از همین قرار است که محمود دولت آبادی و دکتر محمود احمدی نژاد و اجامر دیگر ادعا می کنند.

·        اکنون باید از این تشخیص علما و علامه جات جامعه، راه مبارزه با ارتشاء و خصلت های نهادی و «نهفتی» دیگر را استخراج کرد.

8

نه.
خصلت‌ها تازه نیستند، حادث نشده ‌اند،
و اتفاقاً بسیار قدیم ‌اند.

·        سرشت آدم ها را که نمی توان عوض کرد.

·        به قول مصلح الدین و الدنیا، سعدی

«عاقبت، گرگ زاده، گرگ شود.
گرچه با آدمی بزرگ شود.»  

·        این بدان معنی است که اعضای جامعه، حتی اگر با محمود دولت آبادی و یا با دکتر محمود احمدی نژاد و دیگر خوبان و صالحان انگشت شمار استثنائی بزرگ شوند، باز هم فاسد مادر زاد و مفسد فی الارض العیران  خواهند بود.

·        در نتیجه، «تنها ره رهائی» از شر مفسدان نهادی و «نهفتی» فی الارض العیران، اعدام آنها خواهد بود.
·        یعنی همان فتوای شیخ شیراز خواهد بود:  

9
شمشیر نیک از آهن بد چون کند کسی
ناکس به تربیت نشود، ای حکیم، کس

·        معنی تحت اللفظی:
·        از آهن بد، نمی توان شمشیر خوب ساخت.
·        ای حکیم، ناکس در اثر تربیت، کس نمی شود.

·        محمود دولت آبادی و دکتر محمود احمدی نژاد بلحاظ باور به تئوری فاشیستی بنیاد، عملا و عینا کمترین فرقی با خواجه و شیخ شیراز ندارند:
·        ناکسی در نهاد و «نهفت» افراد است و در اثر تربیت، کس نمی شوند.
·        به عبارت روشن تر، تربیت بیهوده و بی ثمر است.
·        زنده باد، جنگل عیران.

10
باران که در لطافت طبعش خلاف نیست
در باغ لاله روید و در شوره بوم خس

·        معنی تحت اللفظی:
·        در لطافت طبیعت باران شکی نیست.
·        ولی اگر باران بر باغ ببارد، لاله می روید و اگر بر شوره زار ببارد، خار و  خس می روید.

·        شیخ شیراز هم همین تئوری بنیاد و نهاد و نهقت محمود دولت آبادی را و اجامر جمکران و جماران را نمایندگی می کند.

·        تنها چیزی که سعدی و محمود دولت آبادی فراموش می کنند، این است که باغ طبیعی و مادر زاد و شوره زار طبیعی و مادر زاد وجود ندارد.
·        در ورای باغیت باغ و شوره زاریت شوره زار، علت و یا عللی عربده می کشند.
·        فقط باید پنبه از گوش برون آید و کاری بکند.

11
زمین شوره سنبل بر نیارد
در او تخم و عمل ضایع مگردان

نکویی با بدان کردن چنان است
که بد کردن به جای نیک مردان

·        معنی تحت اللفظی:
·        زمین شوره را شخم مزن و بذر مپاش.
·        برای اینکه در آن سنبل نخواهد رویید.
·        خوبی کردن به بدان با بدی کردن به خوبان یکسان است.

·        این فتوای قطعی شیخ شیراز است که ایدئولوگ فئودالیسم بوده است.
·        جامعه و جهان را نمی توان تغییر داد.
·        چون چند و چون جامعه و جهان، طبیعی، سرشتی، خدا دادی و جبلی است.
·        هم تلاش در جهت روشنگری علمی و انقلابی بیهوده و بی ثمر است و هم مبارزه عملی در جهت تحول آن.

·        قاطعیت فئودالی شیخ شیراز آدمی را به یاد قاطعیت فئودالی روح الله می اندازد:
·        خوبی در حق بدان با بدی در حق خوبان مساوی است.

·        فقط باید اندکی زور زد و تعریف سوبژکتیوی از خوبان و بدان سرهم بندی کرد:
·        آنگاه مسئله هم روشن خواهد شد و هم حل:

الف


·        محمود دولت آبادی و دکتر محمود احمدی نژاد جزو خوبان خواهند بود و شطی از خوبی های خیلی خیلی خوب به آسیاب شان خواهد ریخت.

ب


·        سران حزب توده خاین و وطن فروش و جاسوس و فلان فلان شده، جزو بدان خواهند بود و بر آنها همن خواهد رفت که «بر باخه رفته است.» (کلیله و دمنه)   

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    چیزی است که به اراده قوای غیبی، در نهاد اعضای جامعه، نهاده شده است.

    پاسخحذف