۱۳۹۵ خرداد ۲۷, پنجشنبه

سیری در فرمایشات رهبران ملت ایران (10 )

 
سخنرانی جماران
کتاب کوثر

امام امت:
معامله و خرید و فروش موسیقی حرام است
مگر آهنگی که اخیرا به مناسبت شهادت آقای مطهری ساخته اند

ویرایش و تحلیل از
یدالله سلطانپور

ای مجاهد شهید مطهر
مرتضی را چون آیینه مظهر

·        سؤالی که ما را از دیرباز به خود مشغول داشته، این است که چرا و به چه دلیل، مرگ ایدئالیزه می شود و نه زندگی؟

·        چرا و به چه دلیل از مرگ معیار ساخته می شود و نه از زندگی؟

·        چرا و به چه دلیل، مرده تطهیر، تقدیس و تجلیل می شود و نه زنده؟

·        چرا و به چه دلیل شکست توجیه می شود و نه پیروزی؟

·        درجه محبوبیت امام حسین کجا و درجه محبوبیت امام حسن کجا؟

1

·        این مسئله راه حل ساده و از پیش آماده ندارد.
·        به همین دلیل باید مورد بررسی همه جانبه و همه طبقاتی قرار گیرد.

·        ما اگر بخت یار باشد باید طرز برخورد روشنفکران توده و طبقه حاکمه با مسئله مرگ را در طول تاریخ مورد تأمل عمیق قرار دهیم:

2
ای مجاهد شهید مطهر
مرتضی را چون آیینه مظهر

·        تجلیل از مرگ تحت عنوان شهادت، علل اوبژکتیو و سوبژکتیو دارد:
     
الف
علل اوبژکتیو

·        یکی از علل اوبژکتیو شهادت طلبی و مرگ ستائی، احتمالا این است که سوبژکت شهادت طلب در مقابل دشمن قوی تر و قدر قدرت تر قد برافراشته است.
·        این ـ در تحلیل نهائی ـ بدان معنی است که جای خالی قدرت مادی، با قدرت روحی و روانی پر می شود.
·        این بدان معنی است که سوبژکت با توسل به تسلیحات پسیکولوژیکی به تغییر تناسب قوا میان خود و دشمن قدر قدرت می کوشد.
·        این به معنی جبران کمبود در تسلیحات نظامی با استفاده از تسلیحات  پسیکولوژیکی است.

ب
علل سوبژکتیو

·        شهادت طلبی در آئینه ذهن این و آن، به معنی تهور تعبیر می شود:
·        وقتی مبارزی در میادین جنگ نابرابر با خصم قدر قدرت، از وحشت دستگیر شدن و در جهنم شکنجه گاه، دچار عذاب الیم گشتن، نارنجک در مشت منفجر می کند و یا گلوله در جمجمه خویش خالی می کند، در آئینه ذهن این و آن به معنی بی باکی و تهور تفسیر می شود.
·        سوبژکت بدین طریق مافوق انسانی قلمداد می شود.
·        ایدئالیزه می شود.
  
پ
تحریف معیار حقیقت

·        شهادت و شهادت طلبی از سوی دیگر در ذهن تنبل و تربیت تئوریکی نیافته این و آن به مثابه  شهامت، جانبازی، عشق به «خلق» و یا خالق، عشق به پیشوا (ائمه، انبیاء، اولیاء و غیره)   و ایمان به مرام و عقیده تحریف می شود.
·        از این طریق و با این ترفند، معیار سوبژکتیوی برای حقیقت سر هم بندی می شود:
·        حقیقت به ترفند شهادت، سلب عینیت می شود.
·        حقیقت اوبژکتیو (عینی) جای خود را به حقیقت سوبژکتیو (ذهنی) می دهد.
·        مرام و مشی کسی درست و حقیقی تلقی می شود که بیشترین قربانی را داده است، قطور ترین شهید نامه را دارد.

ت
مرگ ترفندی برای بسیج

·        شهادت بدین طریق به دام و تله ای برای صید هوادار احساساتی و بی خرد بدل می شود.
·        به ترفند شهادت، خیل جوانان خام به دار و دسته های مشکوک الهویه ـ حتی ـ می پیوندند و چه بسا برای دشمن خلق از روی جنازه خویش می گذرند.

ث
ای مجاهد شهید مطهر
مرتضی را چون آیینه مظهر

·        یکی از دلایل سوبژکتیو مهم تجلیل از مرگ (شهادت)، باور به دنیای پس از مرگ است.
·        حضرت محمد و خلفا بدون تبلیغ پیشاپیش وجود دنیای دیگر و بهشت لبریز از خور و خواب و عیش و شهوت، نمی توانستند، توده های مردم را زیر پرچم نظامات برده داری و فئودالی متحد سازند و به جنگ خلق های دیگر (کفار) بفرستند.

·        این بدان معنی است که در ورای تحقیر زندگی (نیهلیسم) و تجلیل از مرگ (شهادت)، منافع سر و مر و گنده طبقات اجتماعی، مثلا اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و بورژوازی نهفته بوده و نهفته است.

ج

·        احیای مذهب و خرافه و مد مدرن روز کردن آنها توسط ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی و بورژوازی سنتی به همین دلیل بوده است:
·        اجامر جماران و جمکران و القاعده و داعش و طالبان بدون حبل المتین مذهب نمی توانند و نمی توانستند، فرزندان توده را زیر پرچم سیاه خویش گرد آورند و بی رحمانه مورد سوء استفاده قرار دهند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر