۱۳۹۵ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (108)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (١٧٨)  
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَىٰ بِالْأُنْثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ  

اى افرادى كه ايمان آورده‏ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن
 پس اگر كسى از سوى برادر (دينى) خود، چيزى به او بخشيده شود،
 (و حكم قصاص او، تبديل به خونبها گردد،)
بايد از راه پسنديده پيروى كند.
(و صاحب خون، حال پرداخت كننده ديه را در نظر بگيرد.)
و او ( قاتل) نيز، به نيكى ديه را (به ولى مقتول) بپردازد
 (و در آن، مسامحه نكند.)
اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما
 و كسى كه بعد از آن، تجاوز كند، عذاب دردناكى خواهد داشت.
  
·        این آیه ـ در واقع ـ نه برای صدر اسلام، بلکه برای عصر حی و حاضر نازل شده است.
·        این آیه حلال ریشه ای و رادیکال همه معضلات زناشوئی و بحران های خانوادگی در عصر حاضر است.

·        اگر این آیه در کشوری اجرا شود، هم بحران های خانوادگی به آسانی خوردن آب حل می شوند و هم حکام شرع از بار سنگین و کمرشکن رسیدگی به اختلافات زناشوئی آسوده می گردند.

·        چرا و به چه دلیل و به چه طریق؟   

1
اى افرادى كه ايمان آورده ‏ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن

·        اولا به این دلیل که از تار و پود این آیه، رادیکالیته (ریشه گرائی)  می تراود.
·        کریم دراین آیه، سنگ تمام گذاشته است.
·        او دست به ریشه اختلافات زناشوئی برده است و بی آنکه به روی خود بیاورد، راه حل ریشه ای برای بحران های خانوادگی و اختلافات زناشوئی ارائه داده است.

2
اى افرادى كه ايمان آورده ‏ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن

·        حالا می توان به صحت و ضرورت و مؤثریت قانون قصاص پی برد.
·        قصاص اصلا قانون بدی نیست.
·        کریم بهتر بود، این قانونش را پاتنت کند و در طرفة العینی میلیاردر شود.

3
·        اگر کسی از دست زنش به تنگ آمده، قانون قصاص مائده ای آسمانی برای او ست.   
·        نه دعوا ـ مرافعه لازم است و نه طلاق و مشکلات بعدی در زمینه ی تقسیم مال و ملک و بحث راجع به محل زندگی کودکان و مسئولیت آنان و غیره.
·        تنها زحمتی که مرد ناراضی از زنش، باید به خود دهد، به شرح زیر است:

الف
·         کار اول او کشتن زن کسی است. 
·        این که کار مشکلی نیست.
·        کشتن ضعیفه ای آسان تر از خوردن آب است.

ب
·        کار دوم او، همراه با زن خود به اداره قصاص رفتن و معرفی خود به عنوان قاتل زن کسی و توضیح نحوه قتل آن ضعیفه است.
·        همین و بس.

4
اى افرادى كه ايمان آورده ‏ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و زن در برابر زن

·        این آیه بی نظیر کریم را البته می توان توسعه داد و به طرز همه جانبه ای تکمیل کرد.
·        حکم قصاص حتما نباید به قتل کسی محدود شود.
·        مثلا اگر کسی به روی همسر و دختر و مادر و خواهر و عمه و خاله و ننه بزرگ کسی اسید پاشید، او هم باید به دستور شرع انور مقابله به مثل کند.
·        این کار ضمنا خیلی خوب و خیلی خیلی عنگلابی است.
·        با استفاده از این قانون می توان در مدت کوتاهی کشوری را از شر زنان زیبا برای ابد خلاص ساخت.
·        فقط کافی است که هر کس سطلی اسید بر سر زن و بچه همسایه بریزد.

5
پس اگر كسى از سوى برادر خود، چيزى به او بخشيده شود،
بايد از راه پسنديده پيروى كند.

·        این جمله کریم در این آیه بدون حمایت مترجم حزب الله، نا مفهوم است.
·        یعنی معنی روشن ندارد.

6
پس اگر كسى از سوى برادر (دينى) خود، چيزى به او بخشيده شود،
 (و حكم قصاص او، تبديل به خونبها گردد،)
بايد از راه پسنديده پيروى كند.

·        اگر تصحیح مترجم حزب الله را بپذیریم، به نتیجه زیر می رسیم:
·        اگر کسی زن کسی را بکشد، او می تواند به  جای کشتن زنش، یعنی به جای مقابله به مثل کردن، قیمت خون زنش را و یا خونبهای زنش را از قاتل بگیرد.

·        بدره حتما قیمت معلومی داشته، ولی قیمت خون ضعیفه از چه قرار است؟

·        چگونه می توان قیمت خون زن را محاسبه کرد؟

·        معیار عینی برای تعیین قیمت خون زن از چه قرار است؟

7
پس اگر كسى از سوى برادر (دينى) خود، چيزى به او بخشيده شود،
 (و حكم قصاص او، تبديل به خونبها گردد،)
بايد از راه پسنديده پيروى كند.

·        منظور کریم، حتی پس از تصحیح مترجم حزب الله، روشن نیست.
·        حکم کریم، مبنی بر اینکه «باید از راه پسندیده پیروی کند»، انتزاعی و مبهم است.
·        کریم حرف زدن بلد نیست.
·        چگونه می توان از جملات بی معنی، قانون اجتماعی اختراع کرد و بنا بر آن جملات بی معنی، همنوعی را محاکمه، تبرئه و یا محکوم کرد؟

·        شاید منظور کریم از این جمله بی معنی، این باشد که شوهر ضعیفه مقتول، از قاتل (برادر دینی) هر مبلغی هم که داد، بپذیرد و چانه نزند.

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    برده حتما قیمت معلومی داشته، ولی قیمت خون ضعیفه از چه قرار است؟

    پاسخحذف