۱۳۹۵ فروردین ۱۳, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (90)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (١٦١)  
  إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ   
كسانى كه كافر شدند، و در حال كفر از دنيا رفتند،
لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود.

·        در این آیه، تئوری توبه به طرز غیرمستقیم تبیین می یابد:
·        منظور خدا و یا رسول خدا این است که بنده عاصی باید برگردد و توبه کند.
·        اگر توبه نکرده بمیرد، خدا و ملائکه بر او لعنت خواهند فرستاد.
·        ملعون خواهد بود.

·        این به چه معنی است؟   

1
كسانى كه كافر شدند، و در حال كفر از دنيا رفتند،
لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود.

·        در این آیه، از طرز «تفکر» دوئالیستی خدا و یا رسول خدا پرده برمی افتد:
·        بشریت بدین طریق بنا بر دوئالیسم خیر و شر طبقه بندی می شود:

الف
·        مؤمنین جزو اخیار محسوب می شوند که خدا و مأمورین خدا بر آنها درود می فرستند.

ب
·        کافران جزو اشرار محسوب می شوند، که خدا و مأمورین خدا بر آنها  لعنت می فرستند.  

2
·        امروزه همین طرز «تفکر» دوئالیستی را هم بن لادن و خمینی و خامنه ای و مظاهری و غیره نمایندگی می کنند و هم جورج بوش و ریگان و پاپ واتیکان.

·        به همین دلیل جورج بوش اعلام می دارد:
·        دولت فلان و دولت بهمان، محور شر را تشکیل می دهند و دول امپریالیستی و اقمار امپریالیستی محور خیر را.

3
·        این همان دوئالیسمی است که احمد شاملو هم نمایندگی می کند:
·        وقتی که او شخص شخیص خود را هابیل می نامد و مابقی بشریت را قابیل، دوئالیسم خیر مطلق و شر مطلق (دو پسر حوا) را در نظر دارد.
·        البته عادولف عیران، هنوز مطمئن نیست که هابیل مظهر خیر مطلق است و یا قابیل.

4
كسانى كه كافر شدند، و در حال كفر از دنيا رفتند،
لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود.

·        خدای اسلام و ملائکه اش در هر صورت چنگی به دل نمی زنند.
·        چون آدمی را به یاد مشتی علاف می اندازند که هنری جز کشیدن هورا و فرستادن نفرین بلد نیستند.

·        خوب حالا چی بشود که بر مرده ای همه با هم از خدا تا ملائکه کذائی لعنت بفرستند؟

·        این چه خدائی است که کار بهتری بلد نیست.
·        تازه خودش هم ادعا می کند که کفر و ایمان افراد به اراده الهی صورت می گیرد.
·        اگر باعث و بانی کفر کسی، شخص شخیص خدا باشد، منطقی این خواهد بود که خدا بر خویشتن خویش و ملائکه بر خدای خویش لعنت بفرستند.
·        به علت کفر لعنت بفرستند و نه به معلول کفر.

5
سوره بقره
آیه (١٦٢)  
خَالِدِينَ فِيهَا ۖ لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ  
هميشه در آن (لعن و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى‏ مانند
 نه در عذاب آنان تخفيف داده مى‏شود و نه مهلتى خواهند داشت!

·        این دیگر نور علی نور است:
·        هر کس توبه نکرده بمیرد، جز لعنت خدا و ملائکه چیزی نخواهد شنید.
·        ضمنا تخفیفی هم در عذابش نخواهد بود.

·        اما معلوم نیست که منظور خدا از «نداشتن مهلت» چیست.

·        شاید منظور خدا این باشد که دیگر مهلت توبه نخواهد داشت.

·        توبه کردن مرده در گور از آن جوک های طراز اول الهی است که مرغ یخ زده را در فریزر به خنده می اندازد.

6
سوره بقره
آیه (١٦٣)  
وَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ  
و خداى شما، خداوند يگانه‏ اى است، كه غير از او معبودى نيست
 او ست بخشنده و مهربان
 (و داراى رحمت عام و خاص)

·        در یگانگی و معبودیت خدا تردیدی نیست.
·        تردید در بخشندگی و مهربانی او ست.
·        چون خدائی که کافری را هم لعنت باران می کند، هم تخفیفی در عذابش نمی دهد و هم مهلت توبه در گور حتی به کافر نمی دهد، بخشندگی و مهربانی اش تردید انگیز است.

7
(و داراى رحمت عام و خاص)

·        با مزه تر از خود خدا، مترجم حزب الله است که پارانتز باز می کند و جاهلانه اعلام می دارد که رحمت الهی شامل حال خاص و عام می شود و فراموش می کند که در آیه قبلی چه ترجمه کرده است:

هميشه در آن (لعن و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى‏ مانند
 نه در عذاب آنان تخفيف داده مى‏شود و نه مهلتى خواهند داشت!

·        آخر عادم هندسی، «همیشه در لعن و دوری از رحمت پروردگار بودن»، چگونه با «داراى رحمت عام و خاص» بودن جور در می آید؟

·        حیرت انگیز این است که کسی به این تناقضات فاحش توجه نکرده و نمی کند.
·        به چالش کشیدن این تناقضات، پیشکش.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر