۱۳۹۵ فروردین ۲۰, جمعه

سوسیالیسم و کمونیسم (14)


پروفسور ماتهویس کلاین
برگردان شین میم شین

بخش دوم
مراحل مختلف توسعه سوسیالیسم 
ادامه

I
اصول روند آموزش
 
·        روند آموزش در فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی کمونیسم بر اصول زیر استوار می شود:

1
·        بر پیوند تنگاتنگ تحصیل با تولید.
·        این پیوند برای نسل جدید از طریق تحصیلات پلی تکنیکی فراهم می آید.

2
·        تحصیلات پلی تکنیکی، آماج های زیر را در نظر می گیرد:

الف
·        از آن خود کردن مقدمات علمی تولید مدرن را.

ب
·        کسب توانائی های لازم برای بکار انداختن کارافزارهای توسعه یافته مدرن را.

ت
·        پرداختن بقیه افراد جامعه، بدون قطع کردوکار تولیدی خویش، به گسترش دانش خود را

پ
·        آماج مورد نظر در طول دوره گذار از سوسیالیسم به کمونیسم عبارت از این خواهد بود که کلیه اعضای جامعه تحصیلات دبیرستانی و دانشگاهی داشته باشند.

II

1
·        وظیفه مهم و قابل حل در چارچوب تربیت کمونیستی عبارت خواهد بود از ارتقای شعور کمونیستی.

2
·        برای نیل به این هدف، باید تبدیل جهان بینی مارکسیستی ـ لنینیستی به جهان بینی همه اعضای جامعه آماج قرار داده شود.

3
·        در راه نیل به این آماج، باید بقایای ایدئولوژی بورژوائی در شعور مردم، مثلا خصایص زیر از بین بروند:

الف
·        عدم احساس مسئولیت نسبت به مالکیت اجتماعی و کار

ب
·        ناسیونالیسم

ت
·        پیشداوری های مذهبی

پ
·        بی بندوباری اخلاقی و امثالهم

4
·        موضعگیری کمونیستی نسبت به کار، در کانون کار تربیتی کمونیستی قرار دارد.
·        زیرا، تنها زمانی که کار به نیاز حیاتی اولیه کلیه انسان ها بدل شود، زمانی که نیروهای محرکه اخلاقی نسبت به کار نقش مسلط بازی کنند، آنگاه می توان کمونیسم را تحقق بخشید.

5
·        تربیت کمونیستی به پیروزی اخلاق کمونیستی در همه عرصه ها کمک خواهد کرد.

6
·        آنگاه وضعی پیش خواهد آمد، که هنجارهای اخلاق کمونیستی از سوی همه اعضای جامعه بطور داوطلبانه بمثابه هنجارهای رفتاری خویش نسبت به یکدیگر و نسبت به جامعه برسمیت شناخته شوند و رعایت شوند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر