۱۳۹۴ اسفند ۲۲, شنبه

شازده کوچولو تکخال امپریالیسم (3)


تحلیلی از 
ربابه نون
 
ﺁﺩﻡ ﻫﺎ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﻫﻤﯿﻨﻄﻮﺭ ﺣﺎﺿﺮ ﻭ آﻣﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺧﺮﻧﺪ
ﺍﻣﺎ ﭼﻮﻥ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺍﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﮐﻨﺪ
ﺁﺩﻣﻬﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﯽ ﺩﻭﺳﺖ.

• ما برای تحلیل این ادعای سنت اگزوپری به تجزیه و تحلیل آن خطر می کنیم:

1
ﺁﺩﻡ ﻫﺎ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﻫﻤﯿﻨﻄﻮﺭ ﺣﺎﺿﺮ ﻭ آﻣﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺧﺮﻧﺪ

• آیا قضیه واقعا از این قرار است؟

2
ﺁﺩﻡ ﻫﺎ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﻫﻤﯿﻨﻄﻮﺭ ﺣﺎﺿﺮ ﻭ آﻣﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺧﺮﻧﺪ

• در نگاه سرسری، چنین به نظر می رسد که علامه امپریالیسم به خورد کودکان مردم می دهد:
• آدم ها حوایج خود را از فروشگاه ها می خرند.

• بنظر کودکان و بزرگسالان خرفت و خر چنین جلوه گر می شود که حلقه آغازین خرید و فروش مایحتاج زندگی فروشگاه های مختلف اند.
• اما اگر کسی به اندازه ارزنی مغز اندیشنده در کدوی کله داشته باشد، در این ادعای غلامه امپریالیسم شک می کند و موقع خواندن قصه او به فرزند و شاگرد خویش، به ریش نویسنده و مترجم می خندد تا کودک هر چه در سفره فکری بیابد بدون تأمل نخورد و نیاشامد و از خطر مسمومیت ایده ئولوژیکی مصون بماند.

3
ﺁﺩﻡ ﻫﺎ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﻫﻤﯿﻨﻄﻮﺭ ﺣﺎﺿﺮ ﻭ آﻣﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺧﺮﻧﺪ

• پدر و معلم اندیشنده و مغزمند به فرزند و دانش آموز خود خبر می دهد که هر کالائی تولید می شود.
• تولید بر توزیع تقدم دارد:

الف
• کفش قبل از اینکه در فروشگاه برای فروش عرضه شود، در کارگاه و یا کارخانه کفشدوزی به مشقتی عظیم دوخته می شود.

ب
• چرم کفش به نوبه خود در دباغی به زحمت عظیمی از پوست گوسفند و غیره تهیه می شود.

ت
• گوسفند و گاو غیره نیز به نوبه خود در دامپروری های مربوطه پروار می شوند.

پ
• برای پروار گوسفند و غیره خانواده ها چه بسا شب تا سحر بیدار می مانند تا گوسفندان را از حمله گرگان گرسنه در امان نگه دارند.

ث
• گوسفندان در کوه و دشت و طویله تغذیه می شوند و الی آخر.

• به قول حریفی به نام سعدی:

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار اند
تا تو نانی به کف آری و به غفلت «بخوری.»

4
ﺁﺩﻡ ﻫﺎ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﻫﻤﯿﻨﻄﻮﺭ ﺣﺎﺿﺮ ﻭ آﻣﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺧﺮﻧﺪ

• سیر و سرگذشت تشکیل هر کالای دیگر را نیز می توان تبیین داشت تا کودک بداند که تولید بر توزیع تقدم دارد و کالا از آسمان به فروشگاه نازل نمی شود تا هر کس هر چه خواست، از آن بخرد.
• اگر کسی به قصه های مثلا لئو لیونی نظر اندازد، متوجه می شود که روشننفکران توده های مولد و زحمتکش تربیت فکری کودکان را با چه مسئولیتی در آثار خود جامه عمل می پوشانند.
• تفاوت روشنفکر توده با روشنفکر طبقه حاکمه در همین جور موارد آشکار می گردد.

• مراجعه کنید به قصه های لئو لیونی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
ﺍﻣﺎ ﭼﻮﻥ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺍﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﮐﻨﺪ
ﺁﺩﻣﻬﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﯽ ﺩﻭﺳﺖ.

• این جفنگ علامه امپریالیسم به چه معنی است و کودک معصوم از این جمله او چه برداشتی می تواند کسب کند؟

الف
• کودک پس از خواندن این جمله علامه، بطور غیر ارادی و خودپو میان دوست و هر کالای دیگر، علامت تساوی خواهد گذاشت.
• دوست به چیزی در حد کفش و جوراب و کت و شلوار تنزل خواهد یافت.

ب
• کودک ضمنا دچار فتبشیسم کالائی (کالاپرستی) خواهد شد و همه چیز را قابل خرید و فروش تلقی خواهد کرد.

ت
• سنت اگزوپری نه فقط ایراسیونالیست (خردستیز) است، بلکه ضمنا ایرئالیست (ضد رئالیست) است.
• چون در جامعه سرمایه داری، بر خلاف ادعای علامه امپریالیسم، دوست که سهل است، همسر و همبستر و مادر و پدر و کودک و هر چه دل تنگ هر کس بخواهد، قابل خرید و فروش است.
• فقط باید فروشگاه مربوطه را پیدا کرد.
 
• کسب و کاری که با انقلاب کامپیوتری، تسهیل گشته است.
• میلیون ها دختر و پسر ماهرو و خوش اندام می توانند در اسرع وقت اجاره داده شوند و یا حتی خرید و فروش شوند و می شوند.

پ
• دوست که سهل است، امروزه سگ و گربه و موش و سوسک و ملخ و هر نبات و پرنده و خزنده و درنده و غیره را هم می توان خرید.

ث
• دوست و رفیق و همسر و همبستر که سهل است، امروزه می توان دل و قلوه آدمیان را از فروشگاه های سیار کذائی خرید.

6
ﺁﺩﻡ ﻫﺎ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﻫﻤﯿﻨﻄﻮﺭ ﺣﺎﺿﺮ ﻭ آﻣﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺧﺮﻧﺪ
ﺍﻣﺎ ﭼﻮﻥ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺍﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﮐﻨﺪ
ﺁﺩﻣﻬﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﯽ ﺩﻭﺳﺖ

• آنچه که علامه امپریالیسم نمی داند و یا می داند و پرده پوشی می کند، دلیل کیمیاوارگی دوست است.
• دلیل تنهائی انسان ها ست.

• راستی چرا پیدا کردن دوست فوق العاده دشوار و حتی محال شده است؟

• آیا دلیل تنهائی انسان ها، واقعا آن سان که علامه از زبان روباه ادعا می کند، عدم فروش دوست در فروشگاه ها ست؟

7
 
ﺗﻮ ﺍﮔﺮ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯽ ﻣﺮﺍ ﺍﻫﻠﯽ ﮐﻦ

• وای اگر دیل کارنگی ـ دیگر علامه امپریالیسم ـ این راه دوست یابی سنت اگزوپری را بشنود.
 
• با اهلی کردن کسی که نمی توان او را به درجه دوست ارتقا داد.
 
• با اهلی کردن کسی فقط می توان او را برده و غلام و نوچه و نوکر و کلفت و کنیز و وابسته خود ساخت و نه دوست خود.
 
• پیش شرط تشکیل رابطه دوستی میان کسانی، برابری بی چون و چرای آنها ست و نه رابطه واره یکسویه ی وابستگی.

8
ﺗﻮ ﺍﮔﺮ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯽ ﻣﺮﺍ ﺍﻫﻠﯽ ﮐﻦ

دیل کارنگی راه حل بهتری دارد که آخوند های عیران هم ازبر کرده اند و هم بدان جامه عمل پوشانده اند.
• به همین دلیل اخوندها به تعداد ستارگان آسمان، دوست دارند که برای شان شلاق می زنند و ترور می کنند، تهدید می کنند، سر می برند و اعدام می کنند.

• ترفند دوست یابی دیل کارنگی نهنگ این است که قبل از همه نام نامزد دوستی را بیاموزی و او را مثلا آقای مارمولک صدا بزنی.

9
ﺗﻮ ﺍﮔﺮ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯽ ﻣﺮﺍ ﺍﻫﻠﯽ ﮐﻦ

• دلیل دشواری دوست یابی نه عدم عرضه آن در بازار سرمایه داری و نه عجز آدم ها از اهلی کردن یکدیگر، بلکه این است که رابطه دوستی میان انسان ها در روند همکاری ـ چه همکاری فکری و چه همکاری مادی ـ و بر شالوده برابری آنها می تواند تشکیل شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر