۱۳۹۴ اسفند ۲۰, پنجشنبه

شعری از مجید نفیسی (26)


من یک پناهنده ام
برای زهره
(20 مه 1987)  
سرچشمه:
اخبار امروز

·        در این آسانسورِ بزرگ، تنها مانده ام
·        با رؤیای تکه زمینی در سر.

·        آن پائین:
·        بویِ دلگشایِ چمن
·        الاکُلنگ، تاب، چرخ فلک
·        و بوقِ ماشینِ بستنی.

·        آن بالا:
·        نامه ای دلگیر از ایران
·        عکس های کهنه
·        املای سختِ فرانسه
·        و ظرف های نَشُسته.

·        من یک پناهنده ام.

فایه
شهری در ترکیه

·        خبر اعدامِ شوهرم را
·        در « فایه» شنیدم  
·        جایی که زنگ تلفن هرگز قطع نمی شد.

·        در اتاق نهارخوری
·        عکسش را به دیوار زدیم
·        و همراه با پناهندگان شیلیایی
·        برایش یک دقیقه سکوت کردیم.

·        «رُزا» بی تابی می کرد
·        و هیچ کس فرانسه نمی دانست.

·        از آن زمان چهار سال گذشته
·        شیلیایی ها به شیلی بازگشته اند
·        رُزا فرانسه حرف می زند
·        و موی من خاکستری شده.

·        همسایگان من
·        همه کارگران عرب اند.

باگت
نان ماشینی

·        هر صبح
·        بچه های کوچک را به مدرسه می بریم
·        و با «باگِت» های بزرگ  
·        به خانه باز می گردیم.


«سِ ژِ تِ»
«اتحادیه ی سراسری کار»

·        گاهی در جشن هایِ «سِ ژِ تِ»
·        یکدیگر را می بینیم
·        و در ازدحامِ رقص
·        سایه روشنِ فشفشه ها
·        و فیلم های سیاسی
·        به یکدیگر لبخند می زنیم.

·        سنگینیِ رُزا بر شانه ام نمی گذارد
·        روزِ شکستِ فاشیسم را ببینم.

·        هنگامِ فرار، رُزا هشت ماهه بود
·        اما دو روز پیش از عزیمت
·        پدرش دستگیر شد.

وان
شهری در ترکیه
·        در سراسر راه
·        از دروازه ی خوی
·        تا دریاچه ی وان  
·        کسی مرا به عقب می کشید
·        اما من یالِ اسب را رها نمی کردم.

·        همه ی تپه ها گُلباران بود
·        و صدایی جز نجوای بَلَدهای کُرد
·        شنیده نمی شد.

·        استانبول برای من
·        مسافرخانه ای بیش نبود
·        با رفت و آمدِ دائمی پناهندگان
·        قطع آب و یورش پلیس.

·        اکنون اینجا هستم:
·        در شهر لیون
·        بولوار لنین، مجتمع «بیست و سه»

·        آیا چیزی را جا گذاشته ام؟

·        شماره ی نُه را می زنم
·        و بالا می روم.

·        ولی وقتی که آسانسور باز می شود
·        در راهروی تاریک
·        جز پارسِ سگِ همسایه
·        صدای دیگری نمی شنوم.

·        به آسانسور باز می گردم.
·        «عجله کن!
·        رُزا بی تابی می کند.»

·        چشم هایی خالی به من می نگرند
·        و دهانی باز از من می پرسد:
·        « Quel étage, madame»  (کدام طبقه، خانم؟)  

·        دکمه را فشار می دهم
·        و خاموش می مانم.

·        آیا تکه زمینی هست
·        که من در آن آرام گیرم؟

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر