۱۳۹۴ بهمن ۲۴, شنبه

شعری از مجید نفیسی (6)


پنج پاره ی یک میلاد
سرچشمه:
اخبار امروز

پاره ی پنجم

·        دریا گفت:
·        «کودک را به من بسپار!
·        گهواره ی امواج من
·        از دست های خسته ی تو زیبنده تر است.»

·        «آزاد» در پتو و کلاهِ پُرچینَش
·        چون گُلی می نمود
·        شُکفته بر سینه ی من.

·        خم شدم تا به صدفی
·        این هرزه گوی پیر را از خود برانم

·        شگفتا، بر سینه ی شنی خاک
·        شیشه ی خالی آبجویی یافتم.

·        «آه، ای دریا، دریا، دریا،
·        آیا ارمغان تو این است؟
·        این است آن موسایی که از بارگاه فرعون برگرفتی
·        تا این سوی اقیانوس
·        در پیش پای من زمین بگذاری؟

·        از دست های همیشه گشوده ی میهن
·        و شهرهای شلوغ هند
·        و بیشه های بکرِ سراندیب
·        و آب های سبز گذشتی
·        تا اینچنین به ریشخندم بگیری؟

·        تُفی به ریش سفیدت!»

·        «آزاد»  تکان نمی خورد
·        انگار به مکالمه ی من و دریا گوش می داد.

·        شیشه ی خالی را پرتاب کردم
·        تکانی خورد و در موج ناپدید شد.

·        «من راهِ درازی آمده ام
·        از آب های گرم اقیانوس هند
·        تا تبعیدگاهم در این کرانه ی «آرام»  

·        و اینک تو
·        که ساحل را به ساحل پیوند می دهی
·        چنین نمک به زخمَم می پاشی؟

·        آخر، ای هرزه گوی پیر
·        در دست های خالی خود چه داری
·        که به آن می بالی؟

·        جز گوش ماهی های لب شکسته
·        جز شیشه های خالی؟

·        در گهواره ی امواج تو
·        از کودکانِ زندان و تبعید خبری نیست
·        از قبر گمشده ی برادرم
·        از قلبِ تیر خورده ی همسرم، اثری نیست

·        نه، نشانی از چشمانی که پژمرد
·        نه، یادی از انقلابی که افسرد.

·        بهارِ آزادیِ من کو؟
·        شورشِ خانه سازی
·        و جوششِ نفتگران کو؟

·        بستنِ کاخ ها
·        و گشودنِ آغوش ها کو؟

·        شکستنِ وهم کهن
·        و ریختنِ طرح نو کو؟

·        از بندیانِ اوین چه خبر؟

·        از آوارگان جنگ
·        از آرزوهای بی حاصل
·        از شهرهای ویران
·        از کُردِ خون چکان
·        از زنِ کفن پوش؟

·        مرا بگو
·        که اینهمه به انتظارت نشستم

·        مرا بگو
·        که هر عصر به پیشوازت آمدم،
·        تا بر زخم های خود مرهمی بیابم

·        ولی جز رفت و آمدِ امواجِ بی اعتنای تو
چه یافتم؟»

·        «آزاد» تکانی خورد
·        پتوی او را گشودم
·        چشمانش از همیشه درخشنده تر می نمود.

ادامه دارد.
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر