جمعبندی از
میمحا نجار
سار
پتزه
تینو به قایق باز گشت.
تصمیم
داشت، هرچه زودتر به خانه برگردد.
از این رو در تمام طول شب، پارو
زد.
·
یکی دیگر از دلایل شتاب پتزه تینو، تحول کیفی رابطه اش
با این و آن است.
·
اشتیاق مفرط پتزه تینو به برگشت هر چه سریع تر، نه خانه
خشک و خالی اش، بلکه آشنایان است.
ستاره
·
آره.
·
ولی از کجا این اندیشه را استخراج می کنی؟
سار
·
از خود قصه:
دوستانش
همه، در ساحل، چشم به راه او بودند.
·
سؤال ولی این است که چرا و به چه دلیل؟
·
من روی این مسئله اندیشیدم، ولی به جائی نرسیدم.
·
خودشناسی پتزه تینو چه ربطی به این و آن دارد؟
ستاره
·
ما اینجا نه با خودشناسی صرف، نه با خود آگاهی محض، بلکه
با چیز دیگری سر و کار داریم.
·
بنظرت آن چیز دیگر چیست؟
سار
·
ما با دیالک تیک خودشناسی و دیگران شناسی، با دیالک تیک
خود شناسی و همنوع خود شناسی، با دیالک تیک خودشناسی و محیط زیست خود شناسی، با دیالک
تیک خودشناسی و جامعه شناسی سر و کار داریم.
·
این بدان معنی است که پتزه تینو نه تنها به هویت خود پی
برده، بلکه همزمان به هویت این و آن پی برده است:
·
این حقیقت امر را لئو لیونی از صراحت می گذراند:
دوستانش
همه، در ساحل، چشم به راه او بودند.
فریاد زد:
« من منم!»
از شوق در پوست خود نمی گنجید.
دوستانش منظور او را نفهمیدند.
اما پتزه تینو دیگر غمی نداشت و به اندازه تک تک
آنها خوشبخت بود
و سرانجام دوستان او همه دریافتند، که او
ـ
تکه به تکه ـ
کسی جز پتزه تینو دوست قدیم آنها نیست.
ستاره
·
آره.
·
ولی این چه ربطی به شتاب مفرط او در برگشت به خانه دارد؟
سار
·
شتاب پتزه تینو به این دلیل است که اکنون پتزه تینوی
دیگری در راه است:
·
پتزه تینوی خود شناس خود آگاهی در راه است.
·
پتزه تینو بلحاظ معرفتی (شناخت) تحول یافته است.
·
او دیگر نه در رابطه با خویشتن و نه در رابطه با کسان
دیگر، تکه کوچولوی بی خبر از خویش و همنوعان خویش نیست.
·
به دلیل همین خود شناسی و جامعه شناسی، دوستی حقیقی می
تواند برقرار شود.
·
دوستی ئی که با «دوستی» سابق تفاوت کیفی دارد.
ستاره
·
دوستی به چه معنی است؟
سار
·
ما باید روابط میان انسانی را طبقه بندی کنیم، تا
بتوانیم با مفهوم دوستی آشنا شویم.
ستاره
·
باشد.
·
طبقه بندی کن.
سار
·
ما باید روابط میان انسانی را به دو دسته طبقه بندی
کنیم:
1
·
روابط خودپو، خود به خودی، اوتوماتیک، مستقل از میل و
اراده بشری
2
·
روابط آگاهانه، ارادی، سنجیده، اندیشیده، حساب شده،
برنامه ریزی شده
ستاره
·
تو واقعا نهنگی.
·
ادامه بده.
سار
·
ما باید اکنون برای رابطه خودپو که خارج از اختیار آدمی باشد،
مثال هائی در عالم واقع، در جامعه و جهان پیدا کنیم.
·
چه مثال هایی تو به تجربه می شناسی؟
ستاره
·
آدم می تواند کسی را ببیند و احساس کند که نسبت به او
تنفر و یا عشق و کشش عمیقی دارد.
·
آدم می تواند کسانی را ببینید و احساس کند که نسبت به آنها
کین و یا مهر عمیقی دارد.
·
می توانی این رابطه را بطور فلسفی فرمولبندی کنی؟
سار
·
آره.
·
کاری ندارد.
·
یکی از فرم های روابط خود پو، احساس مبتنی بر دیالک تیک
عشق و نفرت و یا مهر و کین است.
·
می توانی بگوئی، دلیل این دیالک تیک چیست؟
·
چرا باید در دل کسی به محض دیدن کسی و یا کسانی، نسبت به
او و یا آنها، چشمه مهر و یا کین، عشق و یا نفرت بجوشد و یا اصلا احساسی مثبت و یا
منفی نسبت به او و یا آنها نداشته باشد؟
ستاره
·
دلیل این دیالک تیک عشق و نفرت ویا مهر و کین و یا بی
تفاوتی، اجتماعی ـ طبقاتی است.
·
یعنی یا در جایگاه اجتماعی انسان ها ست، یا در پایگاه طبقاتی
آنها ست.
·
چنین شناختی به همین دلیل، شناختی غریزی است.
·
شناختی ناخودآگاه است.
·
دلبخواهی نیست.
·
غیر ارادی است.
سار
·
درست است.
·
نوع دوم روابط میان انسانی اما آگاهانه اند، نه خودپو.
·
دوستی بر خلاف عشق، دشمنی بر خلاف نفرت، بر اساس آگاهی تعیین
می شود:
·
یعنی پیش شرط برقراری دوستی و یا دشمنی، شناخت حریف است.
·
به همین دلیل، پتزه تینو عجله دارد.
·
او اکنون می تواند و می خواهد که دوستی واقعی با این و آن
را برقرار کند.
ستاره
·
این عملا به چه معنی است؟
سار
·
این عملا بدان معنی است که عاشق شدن به کسی و یا متنفر
شدن از کسی، آسان تر از دوست و یا دشمن شدن با کسی است.
·
این ضمنا بدان معنی است که برای دوستیابی و یا برای تشخیص
دشمن، باید زحمت شناخت همنوعان خود را به خود داد.
·
یعنی دوستیابی ـ بر خلاف توهمات رایج ـ آسان نیست.
ستاره
·
درست است.
·
تفاوت مهم دیگر عشق و دوستی چیست؟
سار
·
عشق و نفرت آنی و ناگهانی اند.
·
جرقه آسا هستند.
·
دوستی و دشمنی اما تدریجی و زمانگیر هستند.
ستاره
·
دلیلش چیست؟
سار
·
دلیلش این است که برای عشق و نفرت، نیازی به شناخت کسی
نیست.
·
قوای غریزی آژیر می کشند.
·
اما برای برقراری دوستی و دشمنی با کسی، به شناخت او
نیاز است و شناخت در داربست زمان و مکان حاصل می آید.
·
تدریجی است.
·
به همین دلیل در ضرب المثل ها، قدمت دوستی ارجمند قلمداد
می شود.
·
قدمت دوستی یعنی تعمیق شناخت متقابل.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر