تأملی
از
ربابه
نون
نظرتان
راجع به حوزه خصوصی و عمومی چیست؟
ﺣﻮﺯﻩ
ﻋﻤﻮﻣﻲ ﮐﻪ ﻫﺎﺑﺮﻣﺱ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ ﺣﺪ ﻭﺍﺳﻂ ﻣﻴﺎﻥ
ﺩﻭﻟﺖ
ﺭﺳﻤﻲ (ﺍﻗﺘﺪﺍﺭ ﻋﻤﻮﻣﻲ )
ﮐﻪ
ﺑﺮ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺩﺍﺭﺩ
ﻭ
ﺣﻮﺯﻩ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺍﺳﺖ
ﻭ
ﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﻓﻌﺎﻝ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺁﻥ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻳﺰ ﻗﻄﻌﻲ ﻭ ﺟﺪﺍﻳﻲ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺣﻮﺯﻩ ﺍﺳﺖ.
از دید ﻫﺎﺑﺮﻣﺱ
ﺣﻮﺯﻩ
ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺣﺪ ﻭﺍﺳﻂ ﻣﻴﺎﻥ
ﺩﻭﻟﺖ
ﺭﺳﻤﻲ (ﺍﻗﺘﺪﺍﺭ ﻋﻤﻮﻣﻲ )
ﻭ
ﺣﻮﺯﻩ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺍﺳﺖ.
·
از دید علامه امپریالیسم، ما در
جامعه بشری با زنجیری سه حلقه ای سر و کار داریم:
حلقه دولت
حلقه حوزه عمومی
حلقه حوزه خصوصی
1
حلقه دولت
حلقه حوزه عمومی
حلقه حوزه خصوصی
·
بدین طریق و با این ترفند، هیرارشی
(سلسله مراتب) شبه فئودالیِ سوبژکتیو (دلبخواهی ذهنی) دولت ـ حوزه عمومی ـ حوزه خصوصی تشکیل می یابد.
·
در قاموس علامه امپریالیسم، حوزه
عمومی نقش حلقه واسط میان دولت و حلقه خصوصی را به عهده می گیرد.
·
درست به همان سان که در نظام فئودالی،
هیرارشی اشرافیت فئودال و روحانی ـ مباشر ـ
رعایا برقرار می شود.
·
مباشر حلقه واسط میان طبقه ارباب و
رعایا ست.
2
حلقه دولت
حلقه حوزه عمومی
حلقه حوزه خصوصی
·
می توان گفت که علامه، هیرارشی
طبقاتی رایج در نظام فئودالی را به عنوان الگوی «تحلیل» جامعه بشری به خدمت می
گیرد و بی شرمانه خود را نماینده کت و کلفت مارکسیسم تحلیلی قلمداد می کند.
·
ضمنا از طبقه حاکمه عاشق سینه چاک
مارکسیسم تحلیلی، جایزه پشت جایزه دریافت می کند و میلیونر می شود.
3
حلقه دولت
حلقه حوزه عمومی
حلقه حوزه خصوصی
·
ترفند ایده ئولوژیکی این طرز تحلیل،
تهی کردن مفاهیم دولت، حوزه عمومی و حوزه
خصوصی از محتوای طبقاتی است:
الف
حلقه دولت
·
بدین طریق، دولت نه به مثابه
دستگاه عریض و طویل تا دندان مسلح برای تحمیل منافع طبقه حاکمه بر توده مردم در
داخل و خارج از کشور و به مثابه چماق طبقاتی برای سرکوب هر نفسکش انقلابی در سطح
ملی و بین المللی، بلکه به مثابه نماینده قدرت عمومی، به مثابه نماینده آحاد ملت
قلمداد می شود.
·
علامه برای عوامفریبی می تواند
تاریخ تشکیل دولت را و نظرات متنوع راجع به تئوری دولت را روده درازانه توضیح دهد
تا ماهیت طبقاتی دولت را بی شرمانه و عوامفریبانه ماستمالی و پرده پوشی کند.
ب
حلقه حوزه عمومی
·
حوزه عمومی ادعائی و من در آوردی
که ـ در تحلیل نهائی ـ همان جامعه بشری است، اولا سوبژکتیویزه می شود.
·
یعنی جامعه که دیالک تیکی از عینی
و ذهنی (اوبژکتیو و سوبژکتیو) است، به صورت مطلقا سوبژکتیو یعنی به عنوان افکار
عمومی و یا شعور اجتماعی حاکم به خورد خواننده خرفت و خر داده می شود.
·
می توان گفت که جامعه در بهترین حالت
به مثابه روح جا زده می شود و سلب مادیت و اوبژکتیویته (عینیت) می شود.
·
بعدا همین لاشخور تئوری «بحث در جو
فارغ از سلطه» را تبلیغ خواهد کرد.
·
جفنگیات این لاشخور باید تحلیل
شوند.
·
در آلمان فدرال تحلیل هم شده اند.
·
ما باید تحلیل به عمل آمده از
کلیات این ایدئولوگ بی شرم امپریالیسم را ترجمه و منتشر کنیم که خود به هزاران
صفحه بالغ می شود.
ت
حلقه حوزه عمومی
حلقه حوزه خصوصی
·
می توان گفت که مفهوم حوزه عمومی
علامه امپریالیسم نتیجه تجرید ارواح جامعه است که او بدان نام حوزه خصوصی داده است.
·
اما حوزه خصوصی چیست؟
پ
حلقه حوزه خصوصی
·
حوزه خصوصی ـ قاعدتا ـ باید از آحاد
ملت تشکیل یابد.
·
آحاد ملت اما نه از اتم های بی بو،
بی خاصیت، بی هویت و مجرد، بلکه از انسان های مشخص با جایگاه اجتماعی و با پایگاه طبقاتی
معین تشکیل می یابند.
·
حوزه خصوصی نه از مهره های همسان
با ماهیتی واحد، بلکه از اعضای اقشار و طبقات اجتماعی معین تشکیل می یابند:
·
یکی نانوا ست، دیگری دهقان
·
یکی ظرفشو ست و دیگری آشپز
·
یکی عمله است و دیگری بنا
·
یکی نجار است و دیگری عطار
·
یکی دزد است و دیگری دلال
·
یکی خود فروش و تن فروش است و دیگری
عیاش
·
یکی نزولخوار است و دیگری گندمکار
·
یکی دامدار است و دیگری کارخانه
دار
·
یکی شیاد است و دیگری صیاد.
ث
حلقه حوزه خصوصی
·
عناصر متشکله حوزه خصوصی نه عناصری
همگون، همرنگ، همسان، بلکه عناصری ناهمگون،
رنگارنگ، متفاوت و حتی متضاد اند.
·
سؤال این است که این مدعی نمایندگی
تئوری مارکسیسم تحلیلی، چرا واژه دیر آشنای اعضای جامعه را با حوزه من در آوردی
خصوصی جایگزین می سازد؟
ج
حلقه حوزه خصوصی
·
دلیل این تقلب تئوریکی علامه، همان
دلیل تقلب بقال ها و چکال های کشور عه «هورا» و عا «شورا» در تعویض مارک های اجناس
است.
·
همان تعویض مارک کارخانه وطنی با
مارک کارخانه آلمانی، امریکائی، ژاپنی و غیره است.
·
علامه امپریالیسم محتوای معنوی و
نظری دیگر را در واژه حوزه خصوصی می چپاند.
·
حوزه خصوصی این لاشخور نه از اعضای
جامعه، بلکه از ارواح جامعه تشکیل می یابد.
·
از ارواح سلب مادیت و سلب اجتماعیت
شده تشکیل می یابد که ماورای مادی و ماورای اجتماعی اند.
·
ارواجی که بر فراز طبقات اجتماعی شناورند.
·
ترفند ایده ئولوژیکی او را در تحلیل
کلیاتش دقیقتر خواهیم دید.
ادامه دارد.
ویرایش:
پاسخحذفاحتمال آن می رود که برداشت حریف و یا ترجمه مترجم درست نباشد:
قاعدتا دولت به مثابه حلقه واسط میان توده و طبقه حاکمه جا زده می شود.
ما به سؤال حریف بی اعتنا به صحت و سقم برداشت او یا ترجمه مترجم، جواب داده ایم