۱۳۹۴ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

شعری از مجید نفیسی (2)


پنج پاره ی یک میلاد
سرچشمه:
اخبار امروز

پاره ی یکم
ادامه

·        به ایران که زنگ زدم 

·        مادر گفت:
·        «عاقبت پدر شدی.»  

·        ولی صدای پدر را که شنیدم
·        گریه امانم نداد.

·        پدر!
·        این چه باری است که از دوش تو
·        بر شانه های خسته ی من نهاده می شود؟

·        سی و شش سال یاغی بودم
·        و اینک باید نقشِ میرغضب را بازی کنم
·        بگویم که این خوب است آن بد
·        این حق است آن باطل
·        این خدا ست، آن شیطان
·        این نظم است، آن طغیان.

·        آزاد جان!
·        آیا می خواهی از من
·        دستاربند و زندانبان بسازی،
·        دستِ مرا رو کنی
·        و بگویی که بازی تمام شده است؟

·        نه!
·        من با تو خواهم آمد
·        و با چشمان تو خواهم کاوید
·        تا در تمامِ «باید»های جهان
·        «اما» یی بیابم.

·        من همراه با تو
·        در پسِ تلی از شیشه های خالی شیر
·        پوشک ها و پیشبند های کثیف
·        و رخت هایی که هر ساعت،  تنگتر می شوند
·        سنگر می گیرم
·        و اعلام می کنم
·        که ای بسا پدر که با پسر ماند
·        ای بسا پدر که بر پسر شورید.

·        من نیز باید این جهان را
·        از نو جستجو کنم
·        گَرد آن را بگیرم
·        چرک آن را بشویم
·        و در سرچشمه اش شستشو کنم.

·        تو در اندیشه ی پدر مباش
·        و من در اندیشه ی پسر نخواهم بود
·        دوست من!
·        دل های ما کافی است.
·         
·        اکنون وقتِ شیر تو ست.

·        در یخچال را باز می کنم
·        شیشه ی شیر را بر می دارم
·        در آبگرم می گذارم
·        پیش بند سفید را
·        بر گردنت می آویزم
·        و قطره های شیرِ تازه را
·        بر لثه های بهم فشرده ات می دوانم.

·        آزاد من!
·        همزاد من!
·        نازُک من!
·         نازَک من!
·        بگذار زندگی و مرگ
·        در لب های ما
·        لبخندی بگیرند.

ادامه دارد.
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر