۱۳۹۴ بهمن ۱۹, دوشنبه

شعری از مجید نفیسی (1)


پنج پاره ی یک میلاد

پاره ی یکم

·        غافلگیرم کردی آزاد! 

·        ناخواسته نطفه بستی
·        نارسیده چشم گشودی
·        و پیکرِ کوچکت را
·        در گهواره ی آغوش من نهادی:
·        « اینک من پسر و تو پدر.
·        تا چند می خواهی
·        کودکِ نافرمانِ خانه باشی؟»

·        من بر خطوطِ ناخوانای تنت خم شدم
·        با موی خیس و پوستی نوچ
·        به ماهی کوچکی می مانستی
·        که از دریا های دور آمده است
·        تا این نهنگِ پیر و خسته را
·        به گرداب های سهمگین بکشاند.

·        خواستم بند ناف را ببُرم
·        ولی قیچی در گوشت پیش نمی رفت.

·        از پشتِ پلک های بسته فریاد کشیدی:
·        «پدر! من اینجا هستم
·        نوچِ پوستم را
·        بر سرانگشت های خود حس نمی کنی؟»  


·        پرستار گفت:
·        «اینَاف دَدی!
·        ایت هز اونلی اِ سیمبالیک مینینگ.»  

بس است بابای نوزاد،
 این کار تنها جنبه ی نمادین دارد.

·        عصمت در زیرِ نور زرد
·        لبخند می زد
·        و به معمای شگفتی می نگریست
·        که در برابر من نهاده بود:
·        آیا اینک
به مرگ نزدیکترم
یا دورتر؟

·        در خانه
·        معمای فلسفی را رها می کنم.

·        بوی تن تو
·        تنها جوابِ دلخواه من است.

·        چشمان زیبایت
·        با من حرف می زنند

·        کاکل سیاهت
·        نشانِ گردنفرازی تو ست

·        لبخندت از روی ریا نیست
·        گریه ات اعلامِ ساده ی درد است
·        و خمیازه ات
·        سهمی که خوابت از بیداری می رباید.

·        در آروغ های دلگشایت
·        به هوای تازه ی دمِ صبح پنجره می گشایم

·        و در گوزهای دلنشینت
·        بر بعدازظهرهای خنک تابستان غلت می زنم.

·        ای بادهای بد, بیرون شوید
·        بگذارید کودک من، آرام گیرد.
·         
·       « لالای لای لای، گل بادوم!
·        بخواب آروم، بخواب آروم.
·         
·        لالای لای لای، گلم باشی
·        همیشه همدمَم باشی.

·        لالای لای لای، گل انجیر!
·        مامان داره به پاش، زنجیر
·         
·        به پاش، زنجیرِ صد خروار
·        چشاش خواب و دلش بیدار.»  

ادامه دارد.
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۲ نظر:

  1. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف

  2. · لالای لای لای، گل انجیر!
    · بابات داره به پاش، زنجیر
    ·
    · به پاش، زنجیرِ صد خروار
    · چشاش خواب و دلش بیدار
    دو بیت فوق از شاعری نه چندان شهیر به نام علی اکبر شاهرودی است با نام مستعار (ا. ش. مستان) که قبل از سال ۵۷ هوادار فداییان بود. پس از آن به حزب توده ایران پیوست. متاسفانه از اینکه بقیه عمرش را چگونه سبری کرد اطلاعی در دست نیست.

    پاسخحذف