۱۳۹۴ اسفند ۸, شنبه

دلیل کلاغ ستیزی در ایران (1)

 
تحلیلی از
گاف سنگزاد

تحقير كلاغ شايد به خاطر رنگ سياهش باشد.
یعنی به دلایل راسیستی (نژاد پرستى) باشد. 
اعظم

·        مفهوم راسیسم (تئوری نژادی) در شرق تأمل انگیز است.
·        ما فکر نمی کنیم که تجلیل و تحقیر چیزها و پدیده ها و آدم ها در کشور ما علت راسیستی داشته باشد.

·        چرا و به چه دلیل؟

1
·        حریفی صادق هدایت را طرفدار آنتی سمیتیسم (سامی ستیزی، یهود آزاری، راسیسم) ارزیابی کرده است.
·        او ضمنا ـ شاید بدرستی ـ صادق هدایت را طرفدارهیتلریسم و یا ناسیونال ـ سوسیالیسم و فاشیسم تلقی کرده است.
·        ولی در طرفداری صادق هدایت از راسیسم تردید هست.
·        آثار صادق هدایت اگر تحلیل دیالک تیکی شوند، این مسئله حتما روشن می شود:
·        صادق هدایت اگر یهودی ستیز باشد، به دلیل توده ستیزی است.
·        به دلیل ایده ئولوژی فاشیستی او ست.
·        نه به دلیل ایده ئولوژی راسیستی اش.

2
·        تضاد اعراب با مسیحیان و یهودیان علت نژادی ندارد و نمی تواند هم داشته باشد.
·        برای اینکه خود اعراب هم بلحاظ ««نژادی»، سمیت (سامی) اند. 

3
·        تضاد اجامر ایران با مسیحیت و یهودیت و بهائیت و غیره، نه تضاد نژادی، بلکه چیز دیگری است.

·        سؤال این است که آن چیز دیگر چیست؟

4
·        اگر دقت شود، در ایران کسی چشم دیدن دیگری را ندارد.
·        این تضادهای درونملی در ایران که نمی توانند تضادهای راسیستی باشند 
.
·        سؤال این است که چیستند؟

5
·        کلاغ ستیزی در ایران از موضع طبقه حاکمه (اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و بورژوائی ـ سنتی) صورت می گیرد.
·        از موضع طبقات اجتماعی ممتاز ارتجاعی صورت می گیرد.
·        کلاغ نماد توده های مولد و زحمتکش است.
·        از سر تا پای کلاغ، توده وارگی (کلفت وارگی، عمله وارگی، کنیز وارگی، رختشو وارگی، رعیت وارگی، پرولتر وارگی) می ریزد.
·        فقط کافی است که کلاغ را با کبوتر مقایسه کنیم، چه رسد به مقایسه با طاووس خودنما و کبک خرامان.

6
·        کلاغ ستیزی فرم ناتورالیزه گشته ای از توده ستیزی است.
·        اگر مته به خشخاش نهیم، باید بگوییم در جامعه فئودالی، فرم ناتورالیزه گشته ای از رعیت ستیزی و بعد در جامعه سرمایه داری، فرم ناتورالیزه گشته ای از پرولتر (کارگر) ستیزی است.
·        این تیر سرشته به زهر نفرت و کین طبقه حاکمه است که به سوی اعضای طبقات اجتماعی زحمتکش و حتی جمادات، نباتات و جانوران مولد نشانه رفته است.

7
·        فریدون تنکابنی قصه کوتاهی دارد که از رابطه کلفتی با اشراف زاده ای گزارش می دهد.
·        این قصه چند صفحه ای یکی از ارزشمند ترین قصه های این روشنفکر توده ای است.
·        دیالک تیک کلفت و اشرافیت در این قصه بطرز رئالیستی تبیین می یابد.
·        کلفت حتی اگر بنا بر حوایج اقتصادی، تن به رابطه با اشراف زاده دهد، تسلیم او نمی شود و جوان پا برهنه ای از طبقه خود را بر او برتر می شمارد.

8
·        طبقه حاکمه بنده دار و فئودال و روحانی و بورژوا، تف و توهین طبقاتی خود را اگر نتوانند مستقیما به صورت زحمتکشان بیندازند، به صورت جمادات، نباتات و جانوران مولد می اندازند.

·        آثار سعدی و بویژه حافظ جولانگاه شرم انگیز این نفرت طبقاتی است.
·        تحقیر و تجلیل جمادات، نباتات، جانوران علل طبقاتی داشته اند و دارند و نه علل راسیستی و غیره.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر