۱۳۹۴ آذر ۱۳, جمعه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (222)


جمعبندی از
مسعود بهبودی


اهمیت پراتیک
(عمل، آزمون، آزمایش، کار، مبارزه و غیره)
از چه نظر است؟

هنر عیرانی جماعت
ویراژ دادن مدام و بیرون پریدن از بحث است.

1
شما میان  احمد کسروی و صادق هدایت
علامت تساوی گذاشته بودید.

2
ما نظر شما را رد کردیم.
اصلا عین خیال تان نیست.

3
ویراژ می دهید و به مارکسیسم حمله ور می شوید
 که کمترین خبری ازش ندارید و شکستش را حتی جار می زنید.

4
مارکسیسم همانقدر علم است که شیمی و فیزیک علم اند.

5
 اگر شیمی و فیزیک شکست پذیر باشند،
شما هم به آرزوی دل خود می رسید.
چون آنگاه مارکسیسم هم شکست پذیر خواهد بود.

6
ضمنا اگر مارکسیسم شکست خورده
در این صفحه که به تمرین آن اختصاص دارد،
چه گم کرده اید؟

حق با شما ست.
طبقه حاکمه مار هفت خط و خالی است.

1
طبقه حاکمه
در صد ها جبهه همزمان می جنگد
تا از منافع استراتژیکی خود دفاع کند
و آب را نهایتا به آسیاب خود روانه کند.

2
این جبهه ها چه بسا متفاوت و حتی متضاد با یکدیگرند:

الف
هم دربار پهلوی فاشیسم را و ایراسیونالیسم (خردستیزی) را و فلسفه های متنوع امپریالیستی را نمایندگی می کرد

ب
و هم آل احمد فاشیسم و فوندامنتالیسم و اگزیستانسیالیسم را اشاعه می داد.

ت
هم صادق هدایت نیهلیسم را تبلیغ می کرد
و هم احمد شاملو که فاشیست بود
و حتی کم مانده بود که با پدرش به دست متفقین اعدام شود.

پ
شاملو عندیشه های نیچه را و یاسپرس و اراذل و اوباش دیگر را
در قوالب سرخ حتی اشاعه می داد
در اشعاری در رثای توده ای ها حتی.

ث
و هم شریعتی و غیره خرافه های مذهبی را رنگ و لعاب عنگلابی می زدند و به میان توده های محروم از نعمات خرد و روشنگری می بردند.


مسئله دشوار است و روشنگری دشوارتر.

حق با شما ست:

1
تجربه (پراتیک) سرچشمه دانش تجربی است.

2
ولی دانش تجربی به تنهائی کافی نیست.

3
درست به همان سان که شناخت حسی کافی نیست.

4
شناخت حسی باید با شناخت عقلی تکمیل شود.

5
شناخت تجربی هم باید با شناخت نظری (تئوریکی) تکمیل شود.

6
  با شناخت حسی صرف و  با شناخت تجربی صرف
نمی توان به شناخت درست واقعیت عینی نایل آمد.

7
این شناخت عقلی و نظری (راسیونال و تئوریکی) است
که در ذات چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای هستی نفوذ می کند:

الف
هگل از بالارفتن از پلکان های مفهومی سخن می گوید.

ب
کانت فقط تفکر مفهومی را به عنوان تفکر برسمیت می شناسد.

ت
علمای توده زحمت
 از کلنجار وسواس مند با  مفاهیم سخن می گویند.


8
بدون تفکر مفهومی نمی توان به شناخت علمی چیزی نایل آمد.

9
خرد اندیشنده (فلسفه)
برای شناخت جهان و تغییر آن
صرفنظرناپذیر است.

10
به همین دلیل حزب توده باید حزبی فلسفی باشد.

11
چون بدون خرد اندیشنده (فلسفه)
منافع استراتژیکی توده زحمت را نمی توان کشف کرد،
چه رسد به  دفاع از آنها.

12
به همین دلیل
کلاسیک های مارکسیسم ـ لنینیسم
بدون استثناء
فیلسوف بوده اند.
 
تولستوی عزیز
نفست از جای گرمی بیرون می آید:
حق هم داری
چون درد نداری، ندانی.
ندار نمی تواند دست و دل باز باشد و ریسک کند
چون حیات و مماتش
به لقمه ای
بسته است که بعضی ها جلو سگ خویش می اندازند 
و سگ از خوردنش سر باز می زند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر