۱۳۹۴ آبان ۱۴, پنجشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (44)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (٨٥)   
ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ ۚ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ  
اما اين شما هستيد كه يكديگر را مى‏كشيد و جمعى از خودتان را از سرزمين شان بيرون مى ‏كنيد
 و در اين گناه و تجاوز، به يكديگر كمك مى ‏نماييد
 (و اينها همه نقض پيمانى است كه با خدا بسته‏ ايد)
در حالى كه اگر بعضى از آنها به صورت اسيران نزد شما آيند،
فديه مى ‏دهيد و آنان را آزاد مى ‏سازيد!
با اينكه بيرون ساختن آنان بر شما حرام بود.
 آيا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ايمان مى ‏آوريد
و به بعضى كافر مى‏شويد؟!
براى كسى از شما كه اين عمل (تبعيض در ميان احكام و قوانين الهى) را انجام دهد، جز رسوايى در اين جهان، چيزى نخواهد بود
و روز رستاخيز به شديد ترين عذاب ها گرفتار مى‏شوند.
 و خداوند از آنچه انجام مى‏ دهيد غافل نيست.  

1
·        در این آیه، برای چندمین بار برخورد احتیاط آمیز پیامبر اسلام به بنی اسرائیل به چشم می خورد.
·        اگر برخورد قرآن به کفار و منافقین را با برخورد آن به بنی اسرائیل مورد مقایسه قرار دهیم، به این تفاوت فاحش پی می بریم:

الف
·        کفار و منافقین (که ضمنا مؤمن به اسلام هستند) در قرآن به مثابه مظهر شر قلمداد می شوند.
·        تنها راه حل این تضاد میان اسلام و کفار و منافقین قتل آنها ست.   

ب
·        برخورد  اسلام به بنی اسرائیل اما دیالک تیکی از تأیید و تکذیب است.
·        رفتار اسلام با بنی اسرائیل بنا بر این تئوری، دیالک تیکی از صلح و جنگ است.

·        اما چرا و به چه دلیل؟

·        برای کشف پاسخ به این پرسش بهتر است که این آیه را نخست تجزیه و بعد تحلیل کنیم.

2
اما اين شما هستيد كه يكديگر را مى ‏كشيد و جمعى از خودتان را از سرزمين شان بيرون مى ‏كنيد
 و در اين گناه و تجاوز، به يكديگر كمك مى ‏نماييد
 (و اينها همه نقض پيمانى است كه با خدا بسته‏ ايد)

·        در این بخش از آیه، جنبه منفی بنی اسرائیل برجسته می شود:
·        ترور، طرد و تبعید بخشی از همبود بوسیله بخش دیگر.

·        این کرد و کار از وجود تضاد در همبود بنی اسرائیل پرده برمی دارد.
·        این تضاد اما بلحاظ ماهیت، چه تضادی است؟
·        برای پاسخ به این پرسش باید کشف شود که ماهیت طبقاتی همبود بنی اسرائیل چه بوده است؟  

3
(و اينها همه نقض پيمانى است كه با خدا بسته‏ ايد)

·        ترور، طرد و تبعید بخشی از اعضای همبود توسط بخش دیگر را قرآن کریم با توسل به تئوری میثاق محکوم می کند:
·        میثاقی که ارواح بنی اسرائیل در روز ازل با خدا بسته اند، مغایر با این کرد و کار است.
·        بنابرین بنی اسرائیل قوم پیمان شکنی محسوب می شود.

4
اسیر
اثری از حسین رزاقی
 
در حالى كه اگر بعضى از آنها به صورت اسيران نزد شما آيند،


·        این جمله قرآن کریم، سؤال برانگیز است:

الف
·        چون اولا کسی بی دلیل و به دلخواه به عنوان اسیر، نزد کسی نمی رود.

ب
·        اسارت یا بدیلی برای مرگ در جنگ است:
·        مثلا کسی که می خواهد از مرگ نجات یابد، تن به اسارت می دهد.

ت
·        اسارت ضمنا می تواند تحمیلی باشد:
·        مثلا کسی در اثر هجوم ناگهانی دشمن اسیر شود.

پ
و اگر آنان در حال اسارت نزد شما آيند ، براى آزاد شدن شان عوض مى‏دهيد  

·        ثانیا فدیه و یا سر بها را اسرا به دشمن می دهند و با آن پول و یا ملک و مال، جان و یا آزادی خود را می خرند.

ث
·        احتمالا منظور خدا این است که وقتی مطرودین از قوم بنی اسرائیل به اسارت دشمن در آیند، آنگاه بنی اسرائیل برای آزاد سازی آنان سر بها می دهد.
·        یعنی این اسارت در نتیجه طرد و تبعید آنان، صورت می گیرد.
·        به همین دلیل، بنی اسرائیل خود را به پرداخت سر بها و آزاد سازی نامطلوبان همبود موظف می داند.

5
با اينكه بيرون ساختن آنان بر شما حرام بود.

·        اکنون صحت نظر ما تأیید می شود:
·        خدا بنی اسرائیل را به دلیل اخراج و طرد و تبعید بخشی از اعضای همبود، سرزنش می کند.

6
آيا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ايمان مى ‏آوريد
و به بعضى كافر مى‏شويد؟!

·        منظور از برخورد احتیاط آمیز به بنی اسرائیل همین است:
·        بنی اسرائیل نه کافر محض است و نه مؤمن محض.
·        دیالک تیکی از مؤمن و کافر است.

·        سؤال ولی این است که مگر خود پیامبر اسلام و حواریون با بخشی از همبود اسلامی جز این می کنند؟
·        مثلا خود این منافقین مگر جزو همبود اسلامی نبوده اند که هم طرد می شوند و هم ترور و تبعید؟  

7
براى كسى از شما كه اين عمل (تبعيض در ميان احكام و قوانين الهى) را انجام دهد، 
جز رسوايى در اين جهان، چيزى نخواهد بود
و روز رستاخيز به شديد ترين عذاب ها گرفتار مى‏شوند.

·        خدا اکنون دست به تهدید می زند:
·        بنی اسرائیل به دلیل این خطا، در این دنیا رسوا و در آن دنیا شکنجه می شود.

·        ایراد این شیوه برخورد خدا به بنی اسرائیل چیست؟

8
·        ایراد این شیوه برخورد خدا  (اسلام) به بنی اسرائیل این است که خدا خدمات بنی اسرائیل را هیچ می شمارد و خطاهای آنها را مطلق می کند.
·        یعنی بنی اسرائیل به خاطر خدماتش (فدیه دادن و آزاد کردن اسرا و ایمان به بخشی از احکام الهی) هیچ اجر و مزدی دریافت نمی کند.
·        فقط به خاطر خطاهایش (ترور و تبعید بخشی از اعضای همبود) مجازات می شود.

9

·        این اتفاقا تا حدودی همان برخوردی است که اجامر اسلامی به مردم ایران و احزاب و سازمان های سیاسی و ملی و مذهبی آنان کرده اند و می کنند:
·        خدمات آنان را هیچ می شمارند و خطاهای حتی هنوز جامه عمل نپوشیده آنان را مطلق می کنند و آنها را بطور دسته جمعی و کلکتیو، رسوا می سازند.

10

·        رهبری حزب توده و کادرهای مؤمن آن به جرم داشتن رؤیای تشکیل جامعه سوسیالیستی در ملأ عام ملی و بین المللی رسوا می شوند.

·        فرق خدای اسلام با اجامر جمهوری این است که خدا در آن دنیا به عذاب الیم محکوم می کند و اجامر اسلامی در همین دنیا.

11
·        ترور سیستماتیک هر دگراندیشی توسط ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی، حتی دهه ها قبل از قبضه قدرت سیاسی، دال بر بهتر از اجامر اسلامی بودن خدای آسمانی ـ انتزاعی است.

·        خلخالی حتی کسانی را اعدام کرده است که بنا بر قوانین همین جمهوری اسلامی جرم شان اثبات نشده بود.

·        دلیل او این بود که اگر بیگناه باشند، به بهشت می روند.

·        طرف تازه طلبکار  هم است.
·        شاید به همین دلیل، بابت فشنگ های تیرباران از خانواده های قربانیان پول هم می گیرند.

9
و خداوند از آنچه انجام مى‏ دهيد غافل نيست.  

·        حالا هندوانه همه چیز دانی بزرگی به زیر بغل خدای بزرگ چپانده می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر