ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (٨٤)
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لَا
تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ ثُمَّ
أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ
و
هنگامى را كه از شما پيمان گرفتيم كه خون هم را نريزيد
و يكديگر را از سرزمين خود، بيرون نكنيد.
سپس شما اقرار كرديد (و بر اين پيمان) گواه
بوديد.
·
خدای اسلام در این آیه نیز از
بشریت قول «مردانه» می گیرد و بطور خستگی ناپذیر پیمان کذائی را به رخ آنها می
کشد.
·
سؤال این است که چرا و به چه دلیل؟
·
چرا باید خدای انتزاعی و واهی با
بشریت مشخص و واقعی میثاق و عهد و پیمان ببندد و بطور مستمر به رخش بکشد و وفای به
عهد بطلبد؟
1
و هنگامى را كه از شما پيمان گرفتيم
روز
میثاق
روز ازل که ارواح به ربوبیت حق اقرار می کنند.
سوره
اعراف
آیه 17
الست
بربکم؟
قالوا: بلی
آیا پروردگار شما نیستم؟
گفتند:
چرا، هستی.
·
در قرآن کریم، دگم (جزم) دیگری تحت
عنوان روز میثاق وجود دارد که این آیات در پیوند معنوی با آن دگم قرار دارند:
·
در این روز کذائی الست از
ارواح بشری در پرسش و پاسخی، میثاق گرفته شده است:
·
خدا پرسیده که آیا الهیت او را
برسمیت می شناسند؟
·
ارواح بشری نیز جواب مثبت داده
اند.
·
ولی ظاهرا خدا فقط به این سؤال و
جواب مختصر و موجز اکتفا نکرده است:
2
و
هنگامى را كه از شما پيمان گرفتيم
·
از همین مقوله میثاق (عهد و پیمان)
معلوم می شود که خدای اسلام ذاتا خدای نظام اجتماعی ـ اقتصادی برده داری است:
·
خدای اسلام از سر تا پا ارباب برده
دار است و بشریت همه از دم، یعنی از شاه تا گدا، برده و رهی و وابسته بی همه چیز
او هستند.
·
اسلام به نظام اجتماعی ـ اقتصادی برده
داری، ازلیت می بخشد و با ازلیت بخشیدن بدان، آن را به مثابه نظام ابدی جا می زند.
·
سؤال این است که منشاء اجتماعی ـ اقتصادی
مقوله میثاق کدام است؟
3
و
هنگامى را كه از شما پيمان گرفتيم
·
در مقوله میثاق همان رابطه میان
برده و ارباب برده دار تبلور می یابد که در مقوله قرارداد کار میان پرولتر و ارباب
بورژوا.
·
ارباب برده دار از برده قول می
گیرد که وابسته بی همه چیز او باشد و ضمنا قول می دهد که مایحتاج اولیه او را،
یعنی خوراک و پوشاک و مسکن و بهداشت او را در حد بخور ـ نمیر تأمین کند.
·
در ایران حتی تا همین چند دهه قبل
بقایای مناسبات تولیدی برده داری وجود داشته اند:
·
دهقان فقیر از دهی، کودک خردسال
خود را به خانه تاجری می آورد و به ازای چند کیلو قند و آرد و غیره اجاره اش می
داد.
·
کودک صغیر که نمی توانست با تاجر
میثاق ببندد.
·
این کار را دهقان فقیر به عنوان
مادر و یا پدر کودک انجام می داد.
4
و
هنگامى را كه از شما پيمان گرفتيم
·
در پرتو این دیالک تیک برده ـ میثاق
ـ ارباب می توان به محتوای رزاقیت خدا نیز پی برد:
·
خدا درست همان کاری را با بشریت
انجام می دهد که ارباب برده دار با برده ها.
·
سلب سوبژکتیویته از آدمیان به ازای
رزق مقرره توسط ارباب برده دار.
·
به زبان دیگر، آب و نان به ازای آزادی
و استقلال.
·
رزاقیت خدا بدین طریق و با این
ترفند به معنی بردگی بشریت است:
·
خدا رزق و روزی معینی را مقرر می دارد
و در عوض بشریت را سلب آدمیت می کند و تا حد بنده و رهی تنزل می دهد.
5
و
هنگامى را كه از شما پيمان گرفتيم كه خون هم را نريزيد
و يكديگر را از سرزمين خود، بيرون نكنيد.
سپس شما اقرار كرديد (و بر اين پيمان) گواه
بوديد.
·
پیمانی که ارباب برده دار آسمانی و
انتزاعی از بشریت می گیرد، اما بسان پیمان برده نسبت به ارباب برده دار زمینی بی
حد و حصر است.
·
در یک و یا دو مورد خلاصه نمی شود.
·
در این آیه از بنی اسرائیل قول
گرفته می شود که خون یکدیگر را نریزند و یکدیگر را از همبود اخراج نکنند.
·
این بدان معنی است که در روز میثاق
قول های بیشماری از بشریت گرفته شده است.
·
و چون روز ازلی وجود نداشته، خدای
اسلام هرچه دلش خواست بر دوش بشریت می نهد و آن را عهد ازل آنها با خود نام می
دهد.
·
حریف مترجم، به سبب شوری خارق العاده
آش این آیه، از افزایش مکانیکی جمله «به یاد می آورید؟»، پرهیز کرده است.
·
آخر کدام علامه ای می تواند میثاقی
را به یاد آورد که روحش در عهد الست با خدا بسته است؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر