۱۳۹۴ آبان ۱۴, پنجشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (201)


جمعبندی از
مسعود بهبودی

دل ببایدت نهاد
تا که جنبشی در آشیانه آوری

غنچه تا که سر ز خواب بر کند
بلبلک،
بانگ بایدت که عاشقانه آوری


موضوع انشای
«شاه بهتر است و یا شیخ؟»
کماکان طرح می شود و به نفع یکی از دو قطب ارتجاع
حل می شود:

1
«بختیار، بختیار
شاه جوان را بیار»
یکی از شعارهای انشای خیابانی عیرانی جماعت کماکان جاهل بوده است.

2
موضوع آثار جلال آل احمد و اجامر دیگر هم همین بوده است.

اتفاقا درست بر عکس.

1
رؤیا خواب را از لذت خارق العاده ای سرشار می سازد.
آن سان که آدمی اصلا دلش نمی خواهد که بیدار شود.

2
این کابوس است که خواب را بر آدمی حرام می کند
و نفرت انگیز می سازد.

آثار سور رئال نیز مبتنی بر اندیشه مانی پولیزه گشته اند.
مبتنی بر تخیل محض نیستند.


1
اصولا هر کرد و کاری قبل از انجام، اندیشیده می شود.

2
هر کرد و کاری جامه عمل پوشاندن به اندیشه درست و یا غلط است.

3
اندیشه ای که از واقعیت عینی برخاسته است.

4
راه واحدی دو بار طی می شود:

الف
رفت و برگشت دیالک تیکی

ب
عبور از خانه واقعی و مادی به تصویر خانه در آئینه دل (ضمیر، ذهن)
و برگشت مجدد از تصویر و یا مدل ذهنی به خانه ای که ساخته می شود:

ت
مدل ذهنی به کمک خاک و کاه و آب و آهن و آهک و سیمان و سنگ مادیت می یابد.
مادیت یابی اندیشه (روح، شعور)
دیالک تیک ماده و روح


میشه بگي چرا پشت مرده أنقده بد ميگي؟
خب مجبور شايد نباشي
حتما خب اين شعرشو دوست داشته باشي .

ميگن به أندازه یه بغل شعر داره.
از اوناييش كه دوست داري بزار تو صفحت
و أين نصفه شبي تن نازنين سيمين خلق ايرونه
أنقده تو گور نلرزون.
أين چطوره؟

ﺁﺩﻣﻬﺎ  ﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ.


خیلی ممنون

1
ما از عیران همانقدر دوریم که شما از کره مریخ

2
سیمین بهبهان را اصلا نمی شناسیم و اشعارش را هم نخوانده ایم.

3
حتی به اشعار محبوب ترین شعرای توده
ـ زهری و کسرائی ـ
دسترس کامل نداریم.

4
اگر شما  اشعار «ارزشمند» سیمین را منتشر کنید
برای ما مائده ای خواهد بود تا مورد تأمل قرار دهیم
و ضمنا برای شما دعا کنیم.

با تخیل خشک و خالی
نمی توان چیزی جز جفنگ ساخت
انسان بدون خرد اندیشنده
ول معطل است

1
منشاء اندیشه تجربه (کار، عمل، آزمون، آزمایش) است
و نه تخیل

2
قرار بود از موضوع خارج نشویم.
بحث فقط و فقط روی صحت و سقم سخن شاعر است.

هر فرمی از هنر
خود برای خود
کافی است.


1
فی نفسه کامل است.

2
هر توضیحی از سوی مولد هر اثر هنری
دستکم، دو ضرر در پی دارد:

الف
اولا
به فقر آن اثر منجر می شود.


1

برای اینکه هر اثر هنری انعکاس دیالک تیکی بغرنج واقعیت عینی لایتناهی است.

2
هر اثری تجسم (مادیت یابی، جسمیت یابی)  دیالک تیکی از اوبژکت و سوبژکت، اوبژکتیو و سوبژکتیو است.

3
تجسم دیالک تیکی از واقعیت لایتناهی عینی و روح و شعور هنرمند است.


ب
هر توضیحی از سوی مولد هر اثر هنری
ثانیا مصرف کننده اثر مربوطه را از خود اندیشی راجع به اثر هنری باز می دارد و به تنبلی فکری و استه تیکی و معرفتی و تخیلی او منجر می شود.


1

بدین طریق اثر هنری را فونکسیون زدائی می کند.

2
برای این که فونکسیون هر اثر هنری
به تفکر و تخیل برانگیختن مصرف کننده و توسعه فکری و روحی او ست.


ممنون از هماندیشی
ما نباید از موضوع خارج شویم
و گرنه حقیقت در حاشیه می ماند.

1
سخن شاعر این است که چون یار در خاطر او ست،
خاطر آسوده است.

2
معیار تعیین صحت و سقم هر اندیشه و هر سخن
محک تجربه (حافظ) است.

3
وقتی دوستی، ترکت کند و جایش خالی بماند
تجربه نشان می دهد که جای خالی دوست را دلتنگی و خاطر آشفتگی پر می کند.

4
آدمی کلافه و مستأصل می شود و سر بر در و دیوار می کوبد
تا به طریق و ترفندی جای خالی او را پر کند و خاطر بی سامان
سامان گیرد.

5
ز بس که بال زد دلم به سینه در هوای او
اگر دهان گشودمی، کبوتری در آمدی
سایه


ممنون.
بی خردی را می توان
از طریق روشنگری علمی و انقلابی
درمان کرد.

غلبه بر خردستیزی مسئله روزگار تهوع انگیز ما ست.

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. درست است غلبه بر خردستیزی واقعاٌ تهوع آورست .ما از سال57 تاکنون درگیرش بوده ایم آخوند خردستیز مغزش باخرد چنان در ستیز ست کهمغزش ودهانش بوی کپکزدگی میدهد نه ازوجود وشعور وروح برایش معنایی داردپراست از خرافات ویاوه پراکنی وهرگز باورکسی نیست که روزی برسد کهمنطق سرش بشود
    درود بر شما وخردتان

    پاسخحذف