پروفسور
دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین
بخش دوم
اثبات حاکمیت پسا انقلابی بورژوازی
سن سیمون و کومته
ادامه
پیشکش
به
پروفسور پهلوان پرولتاریا
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین
بخش دوم
اثبات حاکمیت پسا انقلابی بورژوازی
سن سیمون و کومته
ادامه
پیشکش
به
پروفسور پهلوان پرولتاریا
امیر
حسین آریان پور
(۱۲۹۵ ـ ۱۳۶۸)
(۱۲۹۵ ـ ۱۳۶۸)
18
·
بنظر سن سیمون، تحت شرایط انقلاب
فرانسه و نتایج بعدی آن، می تواند ببرکت کاربست اسلوب «صحیح»، یعنی اسلوب علمی ـ
پوزیتیو و معارف مکسوبه، امکان تشکیل چنین جامعه ای پدید آید و «جهان دیگر پا در
هوا نماند.»
·
(کلیات
4 جلدی سن سیمون، جلد 2، 1966، ص 17
·
سن سیمون، «حکایت»، در اثر رام تحت
عنوان «سوسیالیسم آغازین»، 1956، ص 25)
19
·
سن سیمون در حکایتی، نحوه تشکیل
جامعه صنعتی علمی ـ پوزیتیو را تشریح کرده است:
الف
·
«فرض
را بر این بگذاریم که فرانسه ـ ناگهان ـ همه مردان شایسته ی علم و هنر و صنعت را،
یعنی 3 هزار تحصیلکرده و هنرمند و کارگر را از دست بدهد.
ب
·
اینها مهمترین مردان فرانسه اند و
مهمترین فراورده ها را تولید می کنند
·
کشور با از دست دادن این افراد به
جسمی بی جان بدل خواهد شد.
ت
·
فرانسه در آن صورت در جمع ملل، به
درجه ی بی ارزش ترین ملت تنزل خواهد یافت و نتیجتا تحت نفوذ آنها باقی خواهد ماند.
·
تا زمان بگذرد و این کمبود رفع شود
و بر پیکر کشور، کله ای بروید.
پ
·
فرض را بر آن بگذاریم که فرانسه
همه مردان نابغه اش در علم و هنر و صنعت و حرفه را حفظ کند، ولی در یک روز همه
اعضای دربار را از شاه تا ولیعهد و ملکه و غیره و کلیه مقامات عالیه کشور را از
دست بدهد.
ث
·
این حادثه مردم فرانسه را بیشک
اندوهگین خواهد ساخت.
·
برای اینکه مردم فرانسه آدم های
خوبی هستند.
·
ااین حادثه مبتنی بر بین رفتن 30
هزار نفر اما فقط روح مردم فرانسه را
جریحه دار خواهد ساخت.
·
برای دولت، اما فلاکت سیاسی به
دنبال نخواهد آورد.
ج
·
این افراد سدی در برابر شکوفائی
ملتند.
·
چون مانع برسمیت شناخته شدن مقام
اول تحصیلکرده ها، کارگران و هنرمندان در افکار عمومی می شوند.»
·
(سن
سیمون، «حکایت»، در اثر رام تحت عنوان «سوسیالیسم آغازین»، 1956، ص 17، 25)
20
·
ضرورت انقلاب فرانسه بنظر سن
سیمون، احراز جایگاه درخور خویش توسط طبقه مولد بوده است.
21
·
بر پایه جمعبندی سن سیمون در آثار اصلی
اش (1813 ـ 1825) انقلاب فرانسه و تأثیرات بعدی اش، اکنون باید به چنان پایانی
برسند که طبقه مولد به حاکمیت تعیین کننده بر جامعه نایل آید، تفکر علمی ـ پوزیتیو
را به کار بندد و بدین طریق ایندوستریالیسم (صنعتگرائی) شالوده ریزی شده را به نفع
رفاه و آزادی همه مردم، جامه عمل بپوشاند.
22
·
از دید سن سیمون، «شالوده آزادی،
صنعت است.»
·
(سالامون
دلاتو، «آموزش سن سیمون»، ص 12)
23
·
در قاموس سن سیمون، اگر انقلاب فرانسه
به این معنا، «خاتمه یابد»، راه برای پایان مثبت دوران تاریخی باز خواهد شد.
·
آنگاه امور عامه مردم می توانند تحت
رهبری علما و صنعتگران برنامه ریزی و سازماندهی شوند.
·
علما در این میان، حاملین «روحی»
روند جامعه اند و صنعتگران، حاملین مادی آن.
·
(سن
سیمون، «مسیحانیسم سیاسی»، 1963، ص 44)
·
(مسیحانیسم
به جنبش های نوسازی با انگیزش مذهبی، اجتماعی و سیاسی اطلاق می شود که شفای شبه
عیسی مسیح جامعه را به همراه می آورند. عیسی مسیح مرده ها را زنده می کرد و بیماران را شفا
می داد. مترجم)
24
·
سن سیمون در «طبقه مولد» مورد نظر خویش،
علاوه بر علما و صنعتگران، هنرمندان را نیز قرار می دهد.
·
این بدان معنی است که او
ایندوستریالیسم (صنعتگرائی) بطور رئال توسعه یابنده را نه به عنوان روندی کاپیتالیستی
و بلحاظ طبقاتی انتاگونیستی (آشتی ناپذیر)، بلکه به مثابه روند تولیدی و توزیعی
انتزاعیِ عاری از تضاد تصور می کند.
25
·
دلیل این طرز استدلال سن سیمون ـ
قبل از همه ـ این است که او طرح ایندوستریالیسم (صنعتگرائی) خود را بر مفاهیم انتزاعی کار و کارآیی (خدمت، اثر) استوار
می سازد.
·
سن سیمون با مفاهیم «کار» و «کارآیی» از سوئی میان اعضای «طبقه
مولد» هویت منافع (یکسانی در منافع) را می بیند و از سوی دیگر سلسله مراتب «بی
طبقه» ی متشکل از کارخانه داران، زحمتکشان کشاورزی و مانوفاکتورها را.
ادامه دارد.
منتظر میمانیم بشما سلامگرمی را میفرستم واز اینکه زحمت آموزش ماتریالیسم را عهده داریدخسته نباشید میگویم
پاسخحذفزنده باشید که امید مایید
پاسخحذف