۱۳۹۴ شهریور ۱۷, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (339)

پروفسور دکتر هورست هولتسر و پروچکا (تندیس ساز و هنرمند)
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین 

بخش دوم 
اثبات حاکمیت پسا انقلابی بورژوازی     
سن سیمون و کومته 
ادامه

پیشکش
به 
پروفسور پهلوان پرولتاریا


 امیر حسین آریان پور
(۱۲۹۵ ـ ۱۳۶۸) 


 هنری سن سیمون (1760 ـ  1825 ) 
مؤسس مکتب فکری اقتصادی ـ اجتماعی علمی موسوم به
سن سیمونیسم
پدر جامعه شناسی علمی و سوسیالیسم اوتوپیکی
از مبارزان جنگ استقلال آمریکا (1706 ـ 1783)
بر ضد انگلیس
از طرفداران انقلاب کبیر فرانسه (1789)


11
·        ایدئالیسم سن سیمون در اعلام نظرات زیر او نقش تعیین کننده بازی می کند:

الف

·        سن سیمون جامعه صنعتی ـ بورژوائی را آماج تاریخ بشری قلمداد می کند.

·        مراجعه کنید به آماج در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
  


ب

·        سن سیمون جامعه صنعتی ـ بورژوائی را مرحله نهائی تاریخ بشری قلمداد می کند.



ت

·        سن سیمون جامعه صنعتی ـ بورژوائی را مرحله نهائی روح  بشری قلمداد می کند.



پ

·        سن سیمون جامعه صنعتی ـ بورژوائی را نتیجه استکمال علمی ـ پوزیتیو روح بشری قلمداد می کند.



·        (بزعم سن سیمون، روح بشری با از آن خود کردن علم پوزیتیو (مثبت) به کمال نهائی اش می رسد. مترجم)  



ث

·        سن سیمون به توجیه صعود بورژوازی به مقام طبقه حاکمه و پیشبرد آن می پردازد.

12
·        اینجا طرز تفکر علمی ـ پوزیتیو در قاموس سن سیمون به سه معنی زیر نقش تعیین کننده بازی می کند:

الف

·        طرز تفکر علمی ـ پوزیتیو به مثابه عالی ترین سطح توسعه روح بشری قلمداد می شود.



ب

·        طرز تفکر علمی ـ پوزیتیو می تواند خود را به مثابه نقطه نهائی روندی «قانونی ـ طبیعی» (روندی مبتنی و بر طبق قوانین طبیعت) ارزیابی کند.

·        به این دلیل که بنا بر تعریف مفهومی، نقطه نهائی تلقی می شود.



ت

·        طرز تفکر علمی ـ پوزیتیو به مثابه وسیله ای قلمداد می شود که بواسطه آن، فرم اجتماعی متعلق بدان و «ایجاد گشته» بواسطه آن، یعنی ایندوستریالیسم (صنعتگرائی) به نقطه اوج نهائی، به قله ی تاریخیت زدائی شده ی طبیعی واره ی تاریخ می رسد و استکمال کسب می کند.

13
·        این بدان معنی است که در قاموس سن سیمون، جامعه بورژوائی به مثابه جامعه صلح آور، هارمونی آور (هماهنگی آور)، سعادت آور برای همه افراد اثرگذار به کمال می رسد.
·        (سالومون دلاتور، «آموزش سن سیمون»، 1962، ص 15)  

14
·        فراموش نباید کرد که پیشرفت به سوی جامعه بورژوائی در قاموس سن سیمون، نه حادثه ای اوتوپیکی، بلکه نتیجه نهائی تشکیل و تعالی روح بشریِ حامل آن است.
·        نتیجه نهائی ناشی از توسعه ایندوستریالیسم (صنعتگرائی) «علمی گشته» است.
·        (کیس، «مقدمه ای تئوری های سوسیولوژیکی»، 1977، ص 229)    

15
·        سن سیمون کاربست (استعمال) طرز تفکر علمی (طبیعی و اجتماعی) ـ پوزیتیو (طرز تفکر مبتنی بر علوم طبیعی پوزیتیو و علوم اجتماعی پوزیتیو) را شالوده مادی و سازمانی   ایندوستریالیسم قلمداد می کند.  

16
·        سن سیمون ایندوستریالیسم را به مثابه «ساختار طبقاتی» خاص تلقی می کند که بر ضد فیزیوکرات ها به کار بسته شده است.   

17
·        کیفیت خاص ساختار از دید سن سیمون به دلیل زیر است:
·        ساختار با کاربست صحیح طرز تفکر علمی ـ پوزیتیو می تواند مبارزه ی طبقاتی محول شده بدان را، یعنی تضاد میان طبقه مولد (طبقه بورژوایی ـ صنعتی) و طبقه مفتخور و انگل (طبقه متشکل از زمینداران بزرگ، روحانیت و کارمندیت) را به نفع همه و در جهت نیل به جامعه به طرز علمی اداره شونده و بلحاظ مولدیت مؤثر، به نفع جامعه مبتنی بر همکاری اجتماعی، یعنی به نفع جامعه بورژوائی حقیقی کامل حل کند.
·        (هرن اشتاد، «کشف طبقات»، 1965، ص 264)



ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر