پروفسور
دکتر هورست هولتسر و پروچکا (تندیس ساز و هنرمند)
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین
بخش دوم
اثبات حاکمیت پسا انقلابی بورژوازی
سن سیمون و کومته
ادامه
پیشکش
به
پروفسور پهلوان پرولتاریا
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین
بخش دوم
اثبات حاکمیت پسا انقلابی بورژوازی
سن سیمون و کومته
ادامه
پیشکش
به
پروفسور پهلوان پرولتاریا
امیر
حسین آریان پور
(۱۲۹۵ ـ ۱۳۶۸)
(۱۲۹۵ ـ ۱۳۶۸)
هنری
سن سیمون (1760 ـ 1825 )
مؤسس مکتب فکری اقتصادی ـ اجتماعی علمی موسوم به
سن سیمونیسم
پدر جامعه شناسی علمی و سوسیالیسم اوتوپیکی
از مبارزان جنگ استقلال آمریکا (1706 ـ 1783)
بر ضد انگلیس
از طرفداران انقلاب کبیر فرانسه (1789)
مؤسس مکتب فکری اقتصادی ـ اجتماعی علمی موسوم به
سن سیمونیسم
پدر جامعه شناسی علمی و سوسیالیسم اوتوپیکی
از مبارزان جنگ استقلال آمریکا (1706 ـ 1783)
بر ضد انگلیس
از طرفداران انقلاب کبیر فرانسه (1789)
11
·
ایدئالیسم سن سیمون در اعلام نظرات
زیر او نقش تعیین کننده بازی می کند:
الف
·
سن سیمون جامعه صنعتی ـ بورژوائی را
آماج تاریخ بشری قلمداد می کند.
·
مراجعه کنید به آماج در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
ب
·
سن سیمون جامعه صنعتی ـ بورژوائی را
مرحله نهائی تاریخ بشری قلمداد می کند.
ت
·
سن سیمون جامعه صنعتی ـ بورژوائی را
مرحله نهائی روح بشری قلمداد می کند.
پ
·
سن سیمون جامعه صنعتی ـ بورژوائی را
نتیجه استکمال علمی ـ پوزیتیو روح بشری قلمداد می کند.
·
(بزعم سن سیمون، روح بشری با از آن خود کردن
علم پوزیتیو (مثبت) به کمال نهائی اش می رسد. مترجم)
ث
·
سن سیمون به توجیه صعود بورژوازی
به مقام طبقه حاکمه و پیشبرد آن می پردازد.
12
·
اینجا طرز تفکر علمی ـ پوزیتیو در قاموس
سن سیمون به سه معنی زیر نقش تعیین کننده بازی می کند:
الف
·
طرز تفکر علمی ـ پوزیتیو به مثابه
عالی ترین سطح توسعه روح بشری قلمداد می شود.
ب
·
طرز تفکر علمی ـ پوزیتیو می تواند
خود را به مثابه نقطه نهائی روندی «قانونی ـ طبیعی» (روندی مبتنی و بر طبق قوانین طبیعت)
ارزیابی کند.
·
به این دلیل که بنا بر تعریف مفهومی،
نقطه نهائی تلقی می شود.
ت
·
طرز تفکر علمی ـ پوزیتیو به مثابه
وسیله ای قلمداد می شود که بواسطه آن، فرم اجتماعی متعلق بدان و «ایجاد گشته»
بواسطه آن، یعنی ایندوستریالیسم (صنعتگرائی) به نقطه اوج نهائی، به قله ی تاریخیت
زدائی شده ی طبیعی واره ی تاریخ می رسد و استکمال کسب می کند.
13
·
این بدان معنی است که در قاموس سن
سیمون، جامعه بورژوائی به مثابه جامعه صلح آور، هارمونی آور (هماهنگی آور)، سعادت آور
برای همه افراد اثرگذار به کمال می رسد.
·
(سالومون دلاتور، «آموزش سن سیمون»، 1962، ص
15)
14
·
فراموش نباید کرد که پیشرفت به سوی
جامعه بورژوائی در قاموس سن سیمون، نه حادثه ای اوتوپیکی، بلکه نتیجه نهائی تشکیل
و تعالی روح بشریِ حامل آن است.
·
نتیجه نهائی ناشی از توسعه ایندوستریالیسم
(صنعتگرائی) «علمی گشته» است.
·
(کیس، «مقدمه ای تئوری های سوسیولوژیکی»،
1977، ص 229)
15
·
سن سیمون کاربست (استعمال) طرز تفکر
علمی (طبیعی و اجتماعی) ـ پوزیتیو (طرز تفکر مبتنی بر علوم طبیعی پوزیتیو و علوم اجتماعی
پوزیتیو) را شالوده مادی و سازمانی ایندوستریالیسم قلمداد می کند.
16
·
سن سیمون ایندوستریالیسم را به
مثابه «ساختار طبقاتی» خاص تلقی می کند که بر ضد فیزیوکرات ها به کار بسته شده
است.
17
·
کیفیت خاص ساختار از دید سن سیمون به
دلیل زیر است:
·
ساختار با کاربست صحیح طرز تفکر
علمی ـ پوزیتیو می تواند مبارزه ی طبقاتی محول شده بدان را، یعنی تضاد میان طبقه
مولد (طبقه بورژوایی ـ صنعتی) و طبقه مفتخور و انگل (طبقه متشکل از زمینداران
بزرگ، روحانیت و کارمندیت) را به نفع همه و در جهت نیل به جامعه به طرز علمی اداره
شونده و بلحاظ مولدیت مؤثر، به نفع جامعه مبتنی بر همکاری اجتماعی، یعنی به نفع جامعه
بورژوائی حقیقی کامل حل کند.
·
(هرن اشتاد، «کشف طبقات»، 1965، ص 264)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر