۱۳۹۴ شهریور ۱۸, چهارشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (1)

شیخ حسین انصاریان 
(  ۱۳۲۳ خورشیدی) 
روحانی، مؤلف و استاد حوزه علمیه قم 

برگردان به فارسی از 
حسین انصاریان    

تحلیلی از فریدون ابراهیمی


الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾
الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ﴿٧﴾ 

حسین انصاریان
سوره اول
نام سوره: 
«فاتحه»
تعداد آيات  7
مکي 

1
به نام خدا كه رحمتش بى ‏اندازه است ‏و مهربانى ‏اش هميشگى. 

2
همه ستايش‏ها، ويژه خدا، مالك و مربّى جهانيان است«2» 

3
رحمتش بى ‏اندازه است و مهربانى‏اش هميشگى.«3»   

4
منحصراً فرمانرواى روز پاداش و كيفر است .«4»

5
پروردگارا،  تنها تو را مى‏ پرستيم و فقط از تو يارى مى ‏خواهيم .«5»   

6
ما را به راهِ مستقيم هدايت فرما .«6»   

7
راه كسانى  چون پيامبران ، صدّيقان، شهيدان و صالحان 
كه به خاطر نشان دادن شايستگى (  نعمتِ) ايمان و عمل خالص و اخلاق حسنه
 به آنان عطاكردى،
آن (انسان‏هاى والائى)   كه نه مورد خشم تو اند و نه گمراه‏ اند .«7» 
پایان

·        ما برای تحلیل عینی و علمی این سوره از قرآن کریم، نخست به تجزیه و بعد به تحلیل آن می پردازیم تا از موضوع خارج نشویم و به منجلاب ارزیابی سوبژکتیو در نغلتیم.


1

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خدا كه رحمتش بى ‏اندازه است ‏و مهربانى ‏اش هميشگى.

·        معنی تحت اللفظی:
·        به نام خدای رحمان و رحیم

·        سؤال این است که فرق رحمان و رحیم از چه قرار است که خدای اسلام به این دو صفت متصف و موصوف می شود؟   

الف

·        رحیم به قول حریفی، بدان معنی است که مهر و لطف خدا در این دنیا، شامل حال همه است.   

·        خدا در این  دنیا، هم نسبت به مؤمنین و هم نسبت به ملحدین مهربان است.



ب

·        رحمان بدان معنی است که مهر و لطف خدا در عقبی، فقط شامل حال مؤمنین می شود و نه ملحدین.


2
بسم الله الرحمن الرحیم

·        اگر برداشت حریف درست باشد، می توان گفت که خدا بنا بر این آیه ی قرآن، در این دنیا تجسم مهر مطلق ست.
·        خدا اما در دنیای دیگر، تجسم دیالک تیک مهر و قهر است.
·        مهر خدا شامل حال مؤمنین و قهر او شامل حال ملحدین می گردد.


3
بسم الله الرحمن الرحیم

·        خدا در هر صورت، دیالک تیک مهر مطلق و مهر نسبی و یا دیالک تیک قهر مطلق و قهر نسبی است.

4
·        تناقض نهفته در این دگم و یا آیه ی آغازین قرآن کریم، عدم انطباق این ادعا با پراتیک پیامبر اسلام است:
·        اگر اعمال پیامبر اسلام و پیروانش به مثابه بندگان بی چون و چرای خدا، اجرای اراده الهی باشند، دیگر نمی توان خدا را مظهر مهر مطلق قلمداد کرد.

·        در آن صورت کودکان کودکستان هم دست به شورش و طغیان خواهند زد.
·        چون مظهر مهر مطلق که فرمان زدن 1000 گردن در شبی واحد را صادر نمی کند.
·        چون مظهر مهر مطلق که راهزنی، کاروان زنی و کشتار مردان کاروان ها و برده کردن زنان و کودکان آنان و غصب اموال آنان را صادر نمی کند.
·        چون مظهر مهر مطلق که فرمان غزوه و جهاد نمی دهد تا بیش از هفتاد غزوه توسط خود پیامبر و صدها کشورگشائی بی رحمانه توسط خلفای درشت و ریز صورت گیرد.


5
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾
همه ستايش‏ها، ويژه خدا، مالك و مربّى جهانيان است.

·        معنی تحت اللفظی:
·        سپاس بر رب دو عالم. 

·        خدا در این آیه به عنوان خدای دنیا و عقبی قلمداد می شود.
·        در تئولوژی اسلامی، علاوه بر جهان مادی واقعی و عینی، جهان روحی، ماورای زمینی و ماورای طبیعی وجود دارد.
·        جهان ارواح انسانی.
·        جهان پاداش و مکافات عمل انسان ها در این دنیا.


6
الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
رحمتش بى ‏اندازه است و مهربانى‏اش هميشگى

·        در این آیه سوم، دو صفت اصلی خدا، احتمالا برای تأکید مؤکد، مجددا تکرار می شوند.
·        این دو صفت خدا نتیجه تجرید دو صفت اصلی اربابان برده دار است که مظاهر تمامعیار ایراسیونالیسم (خردستیزی) اند:
·        به قول سعدی:
·        به دشنامی، خلعت می بخشند و به سلامی، گردن می زنند.


7
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 
منحصراً فرمانرواى روز پاداش و كيفر است .«4»

·        معنی تحت اللفظی:
·        خدائی که صاحب روز قیامت است.

·        در این آیه قرآن کریم، وجود روز رستاخیز مردگان و پرس و جو و پاداش و کیفر ابلاغ می شود.

·        قرآن ـ همزمان ـ قانون نامه و اخلاق نامه نیز است.
·        قرآن شیوه زیست و رفتار و کردار مؤمنین را نیز تعیین می کند.
·        اسلام و قرآن تجسم دیالک تیک شیرینی و شلاق است.
·        اسلام و قرآن هم امید می دهد و خشنود و خرسند می سازد و هم تهدید می کند و به وحشت می اندازد.


8
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
پروردگارا،  تنها تو را مى‏ پرستيم و فقط از تو يارى مى ‏خواهيم.

·        معنی تحت اللفظی:
·        عبد و بنده تو هستیم و از تو استعانت (یاری) می طلبیم.

·        این آیه مختصر و موجز قرآن لبریز از تئوری، تئولوژی و ایده ئولوژی است:

الف
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

·        اسلام با این آیه در اولین سوره، دوئالیسم تابع و متغیر را به شکل دوئالیسم عبد و معبود، بنده و ارباب، انسان و خدا بسط و تعمیم می دهد.
·        دوئالیسم تابع و متغیر پیشمرحله تئوریکی ـ تئولوژیکی ـ ایده ئولوژیکی دوئالیسم برده و برده دار است.
·        مؤمنین هر روز حداقل 5 بار همین دوئالیسم را تکرار می کنند و مناسبات تولیدی نظامات طبقاتی را در اعماق دل (ضمیر) ته نشین، ذخیره و ضمنا تمرین می کنند.
·        خم و راست شدن هر روزه در پیشگاه خدای آسمانی ـ انتزاعی  در واقع تمرینی برای خم و راست شدن پیش خدایان مشخص و زمینی است.

·        اسلام و هر دین و مذهب دیگر به همین دلیل چیزی جز ایده ئولوژی اقلیت حاکم نیست.
·        اسلام و هر دین و مذهب دیگر به همین دلیل ایده ئولوژی طبقه حاکمه ستمگر و استثمارگر است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر