۱۳۹۴ مرداد ۲۱, چهارشنبه

دین (مذهب) (9)


پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
برگردان شین میم شین

IV
  اسلام

·        اسلام که در قرن هفتم میلادی در عربستان پا به عرصه وجود می نهد، وضغ زندگی دامپروران کوچنده و چادرنشین و گروه های پراکنده کشاورزان مسکون را منعکس می کند، که به سبب کاهش اهمیت تجارت کاروانی، بی زمینی، تحت استثمار بیمارگونه و زیر فشار و ستم از سوی اشراف طوایف و قبایل خود که رو به فئودال شدن گذاشته بودند، قرار داشتند.

1
·        محمد در سال 610 میلادی، بمثابه مبلغ مذهبی، «پیامبر» آغاز به تبلیغ می کند.

2
·        اسلام آیین پلی ته ئیستی (چند خداپرستی) را با مونوته ئیسم (یکتاپرستی) جایگزین می سازد و به جای خدایان بیشمار، خدای واحدی بنام «الله» را می نشاند و به آموزش تسلیم کامل در برابر اراده الهی می پردازد.

3
·        دولت تئوکراتیکی نوین در عربستان، در اسلام از سوئی وسیله ای برای منضبط کردن جنگجویان خود می یابد و از سوی دیگر ابزاری برای تابع ساختن توده ها، بکمک موعظه قناعت و تسلیم بی چون و چرا و تمامعیار.

4
·        اسلام به قدرت خلفا جامه  ی الهی می پوشاند که جانشین پیامبر می شوند و قدرت مذهبی، نظامی و اداری را در انحصار خود قرار می دهند.

5
·        اسلام چند همسری، مقام نازلتر زن و بسیاری از جنبه های روابط اجتماعی جاری و رایج در آن زمان را جایز می شمرد.

6
·        اسلام ببرکت جنگ های اشغالگرانه اعراب اشاعه وسیع می یابد و به دین و یا مذهب جهانی مبدل می شود.

7
·        اسلام گروهی از کشورها در خاورمیانه، آسیای مرکزی و قفقاز را در بر گرفته و در اندونزی و هند و چین نفوذ کرده است.

8
·        در دوران فئودالیسم، اسلام به جریانات مختلفی (سنی، شیعه و غیره) تجزیه می شود که در قسمت های مختلف خلافت اشاعه یافته اند.

9
·        بعدها فرقه هائی پا به عرصه وجود می نهند که سودای نوسازی اسلام را بر سر داشته اند.

بودیسم، مسیحیت، اسلام 

·        کلیه این ادیان (بودیسم، مسیحیت، اسلام و غیره) حاوی یک «محتوای ما قبل تاریخی» اند:
·        حاوی ذخیره ای از تصورات هستند که از زمان های قدیم به میراث برده اند.
·        ولی مشخصه اصلی این ادیان، مونوته ئیسم آنها ست، که بیانگر و استحکام بخش شرایط نوین ستم طبقاتی است.

1
·        در جامعه فئودالی، دین و یا مذهب به درجه ایدئولوژی حاکم ارتقا می یابد و به آلت دستی در دست اربابان فئودال بدل می شود.

2
·        دین و یا مذهب به سدی در راه توسعه علوم، تفکر فلسفی و فرهنگ بدل می شود و در همه جوانب زندگی جامعه نفوذ می کند.

3
·        حتی جنبش های خلقی ضد فئودالی در این دوره، در بسیاری از این کشورها فرم های مذهبی به خود می گیرند و به صورت فرقه های مختلف و گروه های ملحد و منافق و غیره خودنمائی می کنند.

4
·        بسیاری از جنگ ها (جنگ های صلیبی، غزوات و غیره) نیز تحت نام دین و یا مذهب صورت می گیرند.

5
·        در دوره تجزیه جامعه فئودالی، فرقه های مختلف مسیحیت پا به عرصه وجود می نهند، از آن جمله اند:

الف
 مارتین لوتر (1483 ـ 1883)
فقیه و آموزگار رفرماسیون

·        پروتستانتیسم (لوتر)

ب
 یوهانس کالوین (1509 ـ 1564)
اصلاح طلب مذهبی فرانسوی الاصل
مؤسس کالوینیسم

·        کالوینیسم.

6

·        مارکس خاطرنشان می شود که آیین انسان انتزاعی که در مسیحیت عرض اندام می کند، دمسازترین فرم مذهبی برای مناسبات تولیدی سرمایه داری است، بویژه در فرم های خاص بورژوائی پروتستانتیسم، دئیسم و امثالهم.
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 23، ص 93)

7
·        (دئیسم جریان مذهبی ـ فلسفی ئی در روشنگری انگلیس، فرانسه و آلمان و بمثابه پاسخی به کشمکش های طبقاتی در قرن شانزدهم و هفدهم بوده که زیر علم دین و یا مذهب صورت می گرفتند.
·        دئیسم ایده ی دین و یا مذهب طبیعی و یا طبیعتمذهب مبتنی بر عقل و مبتنی بر جنبه های مثبت همه مذاهب را توسعه داد و ضمنا تعالیم مسیحیت و تاریخ آن را به تیغ انتقاد سیستماتیک سپرد.
·        تنش درونی تفکر دئیستی از تضاد ناآگاهانه میان موضع حقوقی ـ طبیعی آغازین آن و نطفه های نگرش تاریخی آن نشئت می گیرد، که دئیسم به عنوان وظیفه ای برای توضیح رابطه تاریخی دین و یا مذهب طبیعی و مسیحیت برای خود تعیین کرده بود.
·        تأثیر دئیسم در قرن هجدهم میلادی غول آسا بوده و اکثریت روشنگران، دئیست بوده اند. مترجم)

·        مراجعه کنید به  دئیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

8
·        در جهان باستان، بسیاری از فلاسفه، بویژه فلاسفه ماتریالیست (دموکریت، اپیکور، لوکرتس)  بر آن بوده اند که دین و یا مذهب نه احساس مادر زاد انسان ها، بلکه نتیجه تخیل، جهل و ترس آنها از پدیده های طبیعی بوده است.

9
·        متفکران جهان باستان، علاوه بر این، به این حقیقت امر اشاره می کردند که ترس بی دلیل انسان ها از قوای طبیعی، بوسیله قدرتمندان حاکم تشدید می شود تا بدین طریق احترام به قوانین دولتی را به آنها تحمیل کنند.

10

·        کریتیاس ـ برده دار قلدر و مستبد ـ سوء استفاده از احساسات مذهبی مردم را برای حفظ حاکمیت مبتنی بر استثمار خود چنین توجیه می کرد:
·        دین و یا مذهب اگرچه وسیله فریب مردم است، ولی وسیله فریب خیرخواهانه ای است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر