پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
برگردان شین
میم شین
II
انواع
مذاهب پلی ته ئیستی
·
مذاهب پلی ته ئیستی (چند خدا پرستی)
به شرح زیر بوده اند:
1
·
دین ودا در هندوستان.
2
·
ادیان و مذاهب مصر باستان، بابل،
یونان، روم، ژرمن و امثالهم.
3
·
اعتقاد رشد یافته طبیعی، شالوده دین و یا مذهب ژاپنی شینتو
را تشکیل می دهد که هنوز هم رواج دارد.
·
(تلقی
خورشید و آسمان، بمثابه خدای اصلی و یکسان قلمداد کردن آن با خاندان سلطنتی حاکم)
·
اجرای مراسم مذهبی در آغاز، به
عهده سالخورده ترین فرد طایفه و بعدها به عهده رئیس طایفه بود.
1
·
با فروپاشی جامعه اولیه، مراسم قربانی کردن به عهده کاهنان
گذاشته می شود و بدین طریق از سردمداران مذهبی لایه اجتماعی خاصی در قشر استثمارگر
فوقانی نوخاسته تشکیل می شود که وظیفه اش انجام مراسم و تشریفات مذهبی بوده است.
2
·
با پیدایش کاهنان، مراسم قربانی، معابد
خاص قربانی و عبادت به خدا مرسوم می شود.
3
·
با شروع به چپاول مال و منال مشترک
همبود از سوی قشر استثمارگر فوقانی و تصاحب املاک متعلق به طایفه و قبیله، بخشی از
وسایل و مناطق ماهیگیری و شکار، تحت لفافه هدیه به خدایان، به مالکیت کاهنان مجری
مراسم قربانی در می آیند.
4
·
با شروع دوران
برده داری، در این املاک برده ها به کار گمارده می شوند.
5
·
بدین طریق قدرت
سیاسی و اقتصادی کاهنان مجری مراسم قربانی و رؤسای معابد (روحانیت آغازین) قوام می
یابد.
6
·
بار حفظ خدام خدا و معابد را
تهیدستان و اقشار زحمتکش همبود به دوش می کشند.
7
·
با پیدایش خدام حرفه ای معابد و
مراسم مذهبی، علاوه بر «خود فریبی» در مذهب، فریب آگاهانه توده های مردم نیز رواج
پیدا می کند.
8
·
سازمان ها و نهادهای
مذهبی از لحظه پیدایش خود، خادم قشر استثمارگر فوقانی و مدافع قدرت آنان بوده اند.
9
·
در دوره تجزیه و تلاشی جامعه اولیه، ایدئولوژی
مذهبی تغییر می یابد.
10
·
آنگاه مذهب، دیگر نه فقط انعکاس
عجز انسان ها در مبارزه با طبیعت، بلکه علاوه بر آن، انعکاس عجز استثمار شوندگان
در مبارزه با استثمارگران و به عبارت دیگر، انعکاس
مظلومیت اجتماعی توده ها می شود.
11
·
تاریخ دین پژوهی و
یا مذهب پژوهی بورژوائی از در نظر گرفتن خصلت دوگانه خدایان طبیعی خودداری می ورزد، اگرچه مثال های
بیشماری در تاریخ دین و یا مذهب بر آن دلالت
دارند:
·
به عنوان مثال، در مصر:
الف
·
اوزیرس:
·
فرعون و خدای نباتات.
ب
·
امون:
·
خدای قدرت فرعونی و
خدای خورشید.
12
·
مراسم تدفین مردگان، رفته رفته به
مراسم تدفین مردگان وابسته به اقشار فوقانی جامعه
مبدل می شوند، که با جلال و جبروت خاصی صورت می گیرند:
الف
·
بنای مقابر بزرگ که اهرام مصر
نمونه بارز آنند.
ب
·
ترویج اساطیر، افسانه ها و دگم
هائی در رابطه با رابطه اقشار فوقانی جامعه با خدایان و با ارواح گوناگون، که گویا
قیصرها فرزندان خدایند، نیمه خدا ـ نیمه انسانند:
1
·
مثلا خدا انگاشتن فراعین، بمثابه
پسران خدای خورشید، در مصر
2
·
خدا انگاشتن امپراطور در روم.
13
·
رفته رفته، تصورات مغشوش راجع به
وجود ارواح در دنیای دیگر دستخوش تحول می
شوند.
14
·
با پیدایش نابرابری در جامعه،
تصوراتی راجع به دو جهان در زندگی اخروی، راجع به سرنوشت های مختلف افراد ساده و
قشر فوقانی در دنیای دیگر پا به عرصه وجود می گذارند.
15
·
با توسعه بیشتر تمایزات طبقاتی،
تعالیمی پا به عرصه وجود می نهند که گویا سعادت اخروی، پاداشی برای قناعت و تحمل ریاضت
و رنج و زحمت دنیوی خواهد بود.
16
·
با توسعه دولت
های آنتیک (جهان باستان کلاسیک)، خدایان به خدایان اصلی و خدایان فرعی طبقه
بندی می شوند و خدایان و ارواح فرعی تابع خدایان اصلی قلمداد می شوند.
17
·
انگلس می نویسد:
·
«اگر قیصر واحد بوجود نیامده بود، خدای واحد هرگز بوجود نمی
آمد.
·
خدای واحد کپیه
خودکامگان و جباران شرقی است.»
18
·
با توسعه جامعه برده داری، خدایان عالم
نباتات و خورشید به صفت منجی نیز مزین می شوند و توده های مردم می توانند، از آنها
نه تنها نعمات طبیعی، بلکه نجات از زجر زندگی را نیز طلب کنند.
19
·
در ادیان و مذاهب جهان باستان،
علاوه بر این، پرستش جانوران (بویژه در مصر)، پرستش آیین نیاکان، که خانواده
پدرسالار برده دار را مقدس می شمارد، پرستش اجنه و بت ها نیز رواج داشته است.
20
·
رفته رفته اساطیر پرباری به تحریر
در می آیند که به گزارش از حال و روز خدایان و نیمه خدایان اختصاص دارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر