۱۳۹۴ مرداد ۱۸, یکشنبه

دین (مذهب) (6)


پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
برگردان شین میم شین

II
انواع مذاهب پلی ته ئیستی

·        مذاهب پلی ته ئیستی (چند خدا پرستی)  به شرح زیر بوده اند:

1
·        دین ودا در هندوستان.

2
·        ادیان و مذاهب مصر باستان، بابل، یونان، روم، ژرمن و امثالهم.

3
·        اعتقاد رشد یافته طبیعی، شالوده دین و یا مذهب ژاپنی شینتو را تشکیل می دهد که هنوز هم رواج دارد.
·        (تلقی خورشید و آسمان، بمثابه خدای اصلی و یکسان قلمداد کردن آن با خاندان سلطنتی حاکم)

·        اجرای مراسم مذهبی در آغاز، به عهده سالخورده ترین فرد طایفه و بعدها به عهده رئیس طایفه بود.

1
·        با فروپاشی جامعه اولیه، مراسم قربانی کردن به عهده کاهنان گذاشته می شود و بدین طریق از سردمداران مذهبی لایه اجتماعی خاصی در قشر استثمارگر فوقانی نوخاسته تشکیل می شود که وظیفه اش انجام مراسم و تشریفات مذهبی بوده است.

2
·        با پیدایش کاهنان، مراسم قربانی، معابد خاص قربانی و عبادت به خدا مرسوم می شود.

3
·        با شروع به چپاول مال و منال مشترک همبود از سوی قشر استثمارگر فوقانی و تصاحب املاک متعلق به طایفه و قبیله، بخشی از وسایل و مناطق ماهیگیری و شکار، تحت لفافه هدیه به خدایان، به مالکیت کاهنان مجری مراسم قربانی در می آیند.

4
·        با شروع دوران برده داری، در این املاک برده ها به کار گمارده می شوند.

5
·        بدین طریق قدرت سیاسی و اقتصادی کاهنان مجری مراسم قربانی و رؤسای معابد (روحانیت آغازین) قوام می یابد.

6
·        بار حفظ خدام خدا و معابد را تهیدستان و اقشار زحمتکش همبود به دوش می کشند.

7
·        با پیدایش خدام حرفه ای معابد و مراسم مذهبی، علاوه بر «خود فریبی» در مذهب، فریب آگاهانه توده های مردم نیز رواج پیدا می کند.

8
·        سازمان ها و نهادهای مذهبی از لحظه پیدایش خود، خادم قشر استثمارگر فوقانی و مدافع قدرت آنان بوده اند.

9
·        در دوره تجزیه و تلاشی جامعه اولیه، ایدئولوژی مذهبی تغییر می یابد.

10
·        آنگاه مذهب، دیگر نه فقط انعکاس عجز انسان ها در مبارزه با طبیعت، بلکه علاوه بر آن، انعکاس عجز استثمار شوندگان در مبارزه با استثمارگران و به عبارت دیگر، انعکاس مظلومیت اجتماعی توده ها می شود.

11
·        تاریخ دین پژوهی و یا مذهب پژوهی بورژوائی از در نظر گرفتن خصلت دوگانه خدایان طبیعی خودداری می ورزد، اگرچه مثال های بیشماری در تاریخ دین و یا مذهب بر آن دلالت دارند:
·        به عنوان مثال، در مصر:
الف
·        اوزیرس:
·        فرعون و خدای نباتات.

ب
·        امون:
·        خدای قدرت فرعونی و خدای خورشید.

12
·        مراسم تدفین مردگان، رفته رفته به مراسم تدفین مردگان وابسته به اقشار فوقانی جامعه مبدل می شوند، که با جلال و جبروت خاصی صورت می گیرند:

الف
·        بنای مقابر بزرگ که اهرام مصر نمونه بارز آنند.

ب
·        ترویج اساطیر، افسانه ها و دگم هائی در رابطه با رابطه اقشار فوقانی جامعه با خدایان و با ارواح گوناگون، که گویا قیصرها فرزندان خدایند، نیمه خدا ـ نیمه انسانند:

1
·        مثلا خدا انگاشتن فراعین، بمثابه پسران خدای خورشید، در مصر

2
·        خدا انگاشتن امپراطور در روم.

13
·        رفته رفته، تصورات مغشوش راجع به وجود ارواح در دنیای دیگر دستخوش تحول می شوند.

14
·        با پیدایش نابرابری در جامعه، تصوراتی راجع به دو جهان در زندگی اخروی، راجع به سرنوشت های مختلف افراد ساده و قشر فوقانی در دنیای دیگر پا به عرصه وجود می گذارند.

15
·        با توسعه بیشتر تمایزات طبقاتی، تعالیمی پا به عرصه وجود می نهند که گویا سعادت اخروی، پاداشی برای قناعت و تحمل ریاضت و رنج و زحمت دنیوی خواهد بود.

16
·        با توسعه دولت های آنتیک (جهان باستان کلاسیک)، خدایان به خدایان اصلی و خدایان فرعی طبقه بندی می شوند و خدایان و ارواح فرعی تابع خدایان اصلی قلمداد می شوند.

17

·        انگلس می نویسد:
·        «اگر قیصر واحد بوجود نیامده بود، خدای واحد هرگز بوجود نمی آمد.
·        خدای واحد کپیه خودکامگان و جباران شرقی است

18
·        با توسعه جامعه برده داری، خدایان عالم نباتات و خورشید به صفت منجی نیز مزین می شوند و توده های مردم می توانند، از آنها نه تنها نعمات طبیعی، بلکه نجات از زجر زندگی را نیز طلب کنند.

19
·        در ادیان و مذاهب جهان باستان، علاوه بر این، پرستش جانوران (بویژه در مصر)، پرستش آیین نیاکان، که خانواده پدرسالار برده دار را مقدس می شمارد، پرستش اجنه و بت ها نیز رواج داشته است.

20
·        رفته رفته اساطیر پرباری به تحریر در می آیند که به گزارش از حال و روز خدایان و نیمه خدایان اختصاص دارند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر