پروفسور
دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر
نیک آیین
بخش
هشتم
پایان ماتریالیسم فلسفی در ایراسیونالیسم فلسفی
بورژوائی
و
اثبات ضد ایراسیونالیستی ماتریالیسم
اسلوبی توسط علمتئوری
ادامه
18
ارنست هکل (1834 ـ 1919)
جانورشناس، فیلسوف و آزاداندیش آلمانی
او تحقیقات داروین را در آلمان معرفی کرد.
تئوری منشاء انسانی خاص خود را توسعه داد.
·
قاطع ترین طرح دنیوی راسیونال ـ بورژوائی
را ارنست هکل در اثر خویش تحت عنوان «بررسی های همه فهم راجع به فلسفه مونیستی» توسعه
می دهد که در سال 1899 تحت عنوان «معمای جهان» ـ با حمایت انجمن مونیست ها ـ تأثیر
خارق العاده ای در محافل بورژوائی ترقی خواه به جا می گذارد.
19
·
این طبیب و جانورشناس در سنت علوم
طبیعی ماتریالیستی قرار داشته و روشنگری عمومی خلق را وظیفه جهان بینانه تعمیم
دانش علمی می داند.
·
او با آماج گزاری ضد مذهبی می کوشد
تا تئوری منشاء انسانی داروین را اشاعه دهد و مردم را بر ضد هر نوعی از ایدئالیسم فرا
می خواند.
20
·
هدف اصلی اوعبارت است از حل تضاد
غیر طبیعی و فاسد میان علم و فلسفه.
·
(ارنست هکل «معمای جهان. «بررسی های همه فهم
راجع به فلسفه مونیستی» 1961، ص 6)
21
·
بنظر ارنست هکل، دانش تجربی و تفکر،
«اسالیب برابر حقوق اند و مکمل یکدیگرند.»
·
(همانجا، ص 29)
22
·
«مونیسم محض» هکل، نه با ماتریالیسم نظری
یکسان است که منکر روح بوده و جهان را در مجموعه ای از اتم های بی جان منحل کرده
بود و نه با اسپیریتوئالیسم (ایدئالیسم) نظری یکسان است که منکر ماده بوده و جهان
را فقط به مثابه مجموعه ای از انرژی ها و یا قوای غیر مادی طبیعی می دانست که
بلحاظ مکانی منظم اند.»
·
(همانجا، ص 31)
23
·
هکل به قصد مرزبندی با دوئالیسم به
فرمولبندی «تئوری شناخت مونیستی» بر اساس مفهوم جوهر مبادرت می ورزد که در
برگیرنده وحدت ماده و روح است:
الف
·
«شناخت نه معجزه، بلکه جریانی طبیعی است.»
ب
·
«شناخت به مثابه روند طبیعی تابع قانون عام جوهر
است.»
·
(همانجا، ص 487)
24
·
«مونیسم هیچ جوهری را برسمیت نمی شناسد که
فاقد احساس باشد.»
·
(همانجا، ص 506)
25
·
وارونه این اصل که هکل برسمیتش می شناخت،
مونیسم را به ماتریالیسم متهم می کند.
·
نئوکانتیانیستی به نام ادیک با
شعار «کانت بر ضد هکل» مونیسم را مورد حمله قرار می دهد.
26
·
دکترین هکل به سبب افکار تکاملی اش
بر ضد دگماتیسم علوم طبیعی (1906) و به سبب پیگیری و قاطعیتش در جهان بینی ضد
مذهبی، به عنوان دکترین خطرناک برای اخلاق، دولت و جامعه مورد حمله قرار می گیرد:
الف
·
دولت پروس در دهم ماه مه 1907 بحثی
راجع به هکل و انجمن مونیستی آلمان به راه می اندازد.
ب
·
در این بحث، یوهانس راینکه ـ نئوویتالیست
پروتستان و استاد دانشگاه شهر کیل آلمان ـ به آنالوژی (قیاس) «طرز رفتار سوسیال ـ
دموکراسی در عرصه های اقتصادی» و عملیات برانداازنه مونیست ها «در عرصه معنویات»
اشاره می کند:
1
·
«مونیسم در زمینه آزادی استفاده از علم تخلف کرده
است.
·
برای اینکه بینش مبتنی بر مونیسم
هکلی گرده ی علم حقیقی را زیر یوغ
غیرعلمیت قرار می دهد.»
2
·
«مونیسم ماتریالیستی هکل به معنی سقوط در
بربریت است.»
·
(اشمیت، «انجمن مونیستی آلمان و دولت پروس»، 1907،
ص 19، 22، 25)
27
·
مدل های راسیونالیته علمی مبتنی بر
علوم طبیعی قابل مقایسه با مونیسم در این دوره نادر و کمیاب نبوده اند.
·
از آنجمله است، انرژتیسم ویلهلم
اوستوالد.
·
(ویلهلم اوستوالد، «پژوهش و فواید»)
28
·
در این دوره به نیت روشنگری رشته های
علمی زیر به عنوان مبانی نظرسازی سوسیالیستی خلق به خدمت گرفته می شوند:
الف
·
ستاره شناسی ماتریالیستی
ب
·
معارف اوولوسیونی ـ نظری
ت
·
معارف آنتروپولوژیکی
پ
·
معارف علوم منفرد
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر