محمد زهری
( ۱۳۰۵ ـ ۱۳۷۳)
تحلیلی از
ربابه نون
ربابه نون
در
گلاویز باد و باران است
خانه
ام، دل گرفته، دور ز راه
عاجز
از باد، شیروانی سرخ
خیس
باران، دریچه و درگاه
·
معنی تحت اللفظی:
·
خانه ام با باد و باران درگیر و دست به یخه است.
·
دلم گرفته است.
·
دور از راه مانده ام.
·
شیروانی سرخ در مصاف با باد به زانو در آمده است.
·
دریچه و درگاه خانه خیس باران است.
·
محمد زهری در این
بند آغازین شعر «پشت در»، راوی شعر را و محیط پیرامون او را به طرزی رئالیستی توصیف
می کند:
1
در گلاویز باد و باران است
خانه ام
·
محمد زهری در این
جمله، خانه را سوبژکتیویزه می کند.
·
خانه را سوبژکت واره
تصور و تصویر می کند.
·
آن سان که خانه
انگار سوبژکتی است، جانور و انسانی است و گلاویز باد و باران است.
2
در
گلاویز باد و باران است
خانه
ام
·
محمد زهری با
استفاده از مفهوم «گلاویز»، دیالک تیک مقاومت و مبارزه ی خانه با باد و باران را
تبیین می دارد.
·
دیالک تیک گلاویزی، دیالک تیک مقاومت و مبارزه به توان دو است.
·
در این دیالک تیک، هم خانه در حال مقاومت و مبارزه است و هم باد
و باران.
3
در
گلاویز باد و باران است
خانه
ام، دل گرفته، دور ز راه
·
محمد زهری با مفهوم
«دوری از راه»، احتمالا هم پرت افتادگی خانه از خانه های دیگر را تبیین می دارد و هم
دوری خود از راه رزم طبقاتی ـ اجتماعی را.
·
در هر صورت، هم
خانه تنها و بیکس و بی پناه است و هم صاحبخانه.
·
اگر این استنباط
ما درست باشد، می توان گفت که محمد زهری خانه را آنتروپومورفیزه می کند.
·
خانه انسان واره
تصور و تصویر می شود و احساس تنهائی، بیکسی و بی پناهی می کند.
4
عاجز
از باد، شیروانی سرخ
·
شیروانی سرخ نیز
در مقابل باد عاجز و ضعیف و ناتوان است.
·
محمد زهری بدین طریق، ضجه و ناله شیروانی سرخ را در زیر ضربات شلاق باد تصور و
تصویر می کند.
·
حریفی در خاطرات خویش از دوران بازجوئی در ساواک یکی از شهر ها، این پدیده را
به شکل زیر استنباط کرده است:
·
«انگار در پشت بام در تمام طول
شب بطور لاینقطع، بشکه های فلزی غلط می خوردند و ارگانیسم زجر دیده را از نعمت
خواب راحت هم محروم می ساختند.»
5
عاجز
از باد، شیروانی سرخ
·
شاید محمد زهری دیالک
تیک طبقه حاکمه و توده و یا حزب توده را به شکل دیالک تیک باد و شیروانی سرخ بسط و
تعمیم می دهد.
·
ضربات کمرشکنی که با کودتای 28 مرداد بر توده و حزب توده وارد آمده، تاثیرات
منفی و مخرب تعیین کننده ای در ذره ذره جامعه عقب مانده ما به جا گذاشته است.
·
این خیانت طبقه حاکمه متشکل از اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و بورژوازی
به سرکردگی خاندان پهلوی و امپریالیسم همان بلا را بر سر جامعه ما آورده که روی
کار آمدن ناسیونال ـ سوسیالیسم و فاشیسم و مک کارتیسم بر سر جامعه بشری بطور کلی آورده
است.
·
توسعه و تکامل و شکوفائی و ترقی جامعه بشری ـ در تحلیل نهائی ـ قرن ها به عقب
انداخته شده است.
6
عاجز
از باد، شیروانی سرخ
·
ضرباتی که بر نیروهای
مولده در مقیاس ملی و بین المللی در اثر کودتاهائی شبیه کودتای 28 مرداد و در اثر
سیطره فاشیسم و جنگ جهانی دوم وارد آمده غیرقابل تخمین و تصور است.
·
در این موارد، فقط تخریب نیروهای مولده مادی صورت نگرفته، بلکه بمراتب بدتر
و مخرب تر، تخریب نیروهای مولده انسانی صورت گرفته است.
·
فاشیسم و یا ناسیونال ـ سوسیالیسم و مک کارتیسم میلیون ها بلشویک تا مغز
استخوان انقلابی را در مقیاس جهانی یا به قتل رسانده اند و یا از عرصه حیات اجتماعی
بدر رانده اند و جامعه بشری را نعمت بی بدیل آنان محروم ساخته اند.
·
همین کرد و کار را ارتجاع داخلی در کشورهای مختلف جامه عمل پوشانده است:
·
دیالک تیک تخریب نیروهای مولده مادی و انسانی در مقیاس ملی و بین المللی همین
است.
7
عاجز
از باد، شیروانی سرخ
·
نیروهای مولده مادی
تخریب گشته را می توان به هر مشقتی بازتولید کرد.
·
بازتولید نیروهای مولده انسانی اما بسیار دشوار تر، مشقت بار تر و زمانگیرتر
است.
·
روزبه ها و مبشری ها و سیامک ها و کیوان ها و غیره را نمی توان به آسانی بازتولید
کرد.
·
میلیون ها بلشویک اصیل و انقلابی را نمی توان به آسانی تربیت کرد.
·
جای این دردانه های هستی اجتماعی چه بسا برای همیشه خالی می ماند و جای خالی آنها
را عناصر قلابی پر می کنند و فاجعه تعمیق می شود.
·
روی کار آمدن گربه چف ها و گربه ننه ها، نتیجه نهائی
این قلع و قمع ها ست.
·
شاید محمد زهری تبیین
همین فاجعه را نیز در نظر داشته است.
8
انوره ده بالزاک
خیس
باران، دریچه و درگاه
·
نتیجه نهائی
اینها همه، خیس گشتن دریچه و درگاه خانه بی پناه است.
·
تفاوت بالزاک ـ نویسنده رئالیست بزرگ ـ با محمود دولت آبادی در نثر شعر گونه و محمد زهری در شعر، شاید همین
باشد:
·
واقعیت عینی در آثار
بالزاک و محمود و محمد با قدت خارق العاده ای تبیین می یابد.
·
با این تفاوت که
تبیین محمود و محمد به زیور تصورات و تصاویر هنری و استه تیکی مزین است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر