۱۳۹۴ تیر ۲۲, دوشنبه

تأملی در سؤالات نادر فتوره چی (2)


تحلیلی از
ید الله سلطانپور   

  3
چرا زنان و دختران ادای نوزادان را در می‌آورند
و
مردان و پسران فقط لودگی می ‌کنند؟


·        لودگی به چه معنی است؟  

1
لودگی 
 طرز رفتار مضحکی است که در آن
 طرح و کنش و موضوع
بر
شخصیت و مفهوم
 تسلط دارند.

·        فتوره چی در این جمله موجز و مختصر از وجه مشترک هر دو نسل جامعه ـ بی اعتنا به جنسیت شان ـ پرده برمی دارد و کلام شکسپیر را به خاطر خواننده خطور می دهد:
·        «جهان صحنه تئاتر است و هر کس ماسکی بر سر کشیده و نقشی بازی می کند.»
·        یعنی هیچکس و هیچ چیز، آن نیست که می نماید.

2
چرا زنان و دختران ادای نوزادان را در می‌آورند
و
مردان و پسران فقط لودگی می ‌کنند؟

·        بزعم فتوره چی، اعضای جامعه همه از دم ادا در می آورند، نقش بازی می کنند:
·        زنان و دختران، نقش نوزادان را و مردان و پسران، نقش دلقکان را بازی می کنند.

·        حریفی پس از انتشار سؤالات فتوره چی، در کامنتی به اعتراض نوشته بود که این دعاوی شمول عام و همه طبقاتی ندارند.
·        این بدان معنی است که فتوره چی، اقشار اجتماعی معینی را در مد نظر داشته است.
·        کاش چنین بود.
·        اگر چنین باشد، باز هم بارقه امیدی هست.
·        اگر ما نویسنده رئالیست داشتیم، اگر چخوفکی و یا بالزاککی در کشور عه «هورا» یافت می شد، معلوم می شد که رفتار اعضای طبقات اجتماعی متفاوت از چه قرار است.

3
چرا زنان و دختران ادای نوزادان را در می‌آورند
و
مردان و پسران فقط لودگی می ‌کنند؟

الف
·        سؤال اول این است که چرا و به چه دلیل اعضای جامعه نه نقش خویشتن خویش را، بلکه نقش نوزادی و یا دلقکی را بازی می کنند؟

ب
·        سؤال دوم این است که این پدیده تازگی دارد و یا قضیه همیشه از همین قرار بوده و فقط جای فتوره چی در این جامعه خالی بوده است؟

ت
·        آیا می توان با اطمینان خاطر گفت که دختران مینی ژوپ پوش و یا هیپی های وطنی ادای دختران و پسران طبقه متوسط جوامع سرمایه داری پیشرفته را در نمی آوردند و نقش کسان دیگری را بازی نمی کردند؟

پ
·        آیا چریک فدائی کذائی ادای چریک انقلابی امریکای لاتین را در نمی آورد؟

ث
·        آیا می توان گفت که زنان و دختران و مردان و پسران حزب اللهی اصالت دارند و نقش نان آور و پست و پول و مقام آور بازی نمی کنند؟

ج
·        ما چند بار محمود احمدی نژاد را در رسانه های غربی دیده ایم.
·        آیا او ادا و اطوار جورج بن جورج  را مو به مو تقلید نمی کرد؟

ح
·        آیا آیت الله خاتمی ادای کشیشیان کاتولیک واتیکان را در زمینه هنر تیراندازی در نمی آورد؟

خ
·        آیا خود جمهوری اجامر کپیه ناشیانه ای از واتیکان نیست؟

·        اگر قضیه از این قرار است و این پدیده ریشه در این جامعه دارد، باید برای شناخت آن جهت غلبه بر آن، دست به ریشه برد.

4
چرا زنان و دختران ادای نوزادان را در می‌آورند
و
مردان و پسران فقط لودگی می ‌کنند؟

·        اگر فتوره چی گشتی در فیس آباد  زده بود، متوجه می شد که فاجعه فجیع تر از این چیزها ست.
·        در آوردن ادای نوزادان و یا دلقک بازی در مقایسه با اعمالی که کاربران عیرانی در  فیس آباد  پیشه کرده اند، چیزی نیست:

الف
·        در جهان مجازی فیس آباد، اسباب خودفریبی توأم با عوامفریبی همه آماده است.
·        همه چیز تدارک کامل دیده شده است.
·        برای هر عکسی و یا هر جفنگی از هر کسی، هورا،  احسنت و مرحبای کلامی و یا تصویری  پیشاپیش تهیه شده است.
·        چه بسا بدون دیدن دقیق عکس و خواندن حتی سرسری جفنگ، هورا و احسنت و مرحبا کشیده می شود.
·        تا دلت بخواهد دسته گل مصنوعی ـ تصویری رد و بدل می شود.

ب
·        گروهی بدون داشتن کمترین لیاقت فکری و فرهنگی لازم، اندرزگو شده اند و اندرز پشت اندرز صادر می کنند.

ت
·        گروهی بدون داشتن کمترین دانش پزشکی برای امراض لاعلاجی از قبیل ایدز و سرطان نسخه می نویسند.

پ
·        گروهی بریده هائی از افکار و اشعار این و آن را چه بسا با اغلاط املائی و انشائی به نام خود منتشر می کنند و صدها لایک الکی و کشکی به نصیب می برند.

ث
·        همه از دم همه مسائل ریز و درشت شخصی و خانوادگی خود را به گوش دار و دسته فیس آبادی خود و هر رهگذری می رسانند و واکنش کشکی و الکی و توخالی درو می کنند.

ج
·        تا دلت بخواهد ارنستو چگوارا هست که چه بسا عمله غریزه جنسی و عیاشان تمام عیارند.

ح
·        هر دار و دسته  فیس آبادی برای دفاع از دوستان از روی جسد خود می گذرد.
·        اگر کسی به دوستی از دار و دسته چپ نگاه کند، مثلا به شعری از او ایرادی بگیرد، بر او همان می رود که در قرون وسطی بر باخه رفته است. (کلیله و دمنه)  

خ
·        در جهان مجازی فیس آباد همه از دم شاعر و نویسنده و هنرمند و منتقد و علامه اند.
·        همه بدون استثناء بطرزی مکانیکی و سرسری استاد و علامه و صاحب نظر و بزرگوار و غیره قلمداد می شوند. 

د

·        خیلی از سطل ننه ات طلب ها، خود را نه با عکس سطلی، بلکه با عکس دختر دلربای تو دل بروئی معرفی می کنند تا جفنگ «جاوید سطل» را به خورد هر رهگذر دهند.

·        ادای نوزادان در آوردن و یا لودگی کردن در مقایسه با روند و روال جاری در فیس آباد که چیزی نیست.

14
چرا هیچ کس شخصیت منحصر به فردی ندارد؟

·        برای پاسخ به این پرسش باید پرسید:
·        پیش شرط کسب شخصیت چیست؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر